Avatar billede jb3580 Nybegynder
10. marts 2004 - 08:29 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

send mail

Jeg har problemer med at sende en mail via Java.
når jeg forsøger at sende en mail skriver den følgende:

MessagingException: javax.mail.NoSuchProviderException: smtp

Jeg bruger følgende kode:

protected Message prepareHeader( String smtp_host, String from, String to, String subject ) throws IOException, AddressException, MessagingException {

Properties props = new Properties();
props.put( "mail.smtp.host", smtp_host );
Session session = Session.getDefaultInstance( props, null );
Message msg = new MimeMessage( session );
InternetAddress addr = new InternetAddress( to );
msg.addRecipients( Message.RecipientType.TO, new InternetAddress[] { addr } );
InternetAddress from_addr = new InternetAddress(from);
msg.setFrom(from_addr);
msg.setSubject(subject);
return msg;
}

public void sendMail( String smtp_host, String from, String to, String subject, String message ) throws IOException, AddressException, MessagingException {

Message msg = prepareHeader( smtp_host, from, to, subject );
msg.setContent( message, "text/plain" );
Transport.send( msg );
}

er der nogen der kan hjælpe mig med det problem?
Avatar billede medions Nybegynder
10. marts 2004 - 08:40 #1
Prøv sådan her:

protected Message prepareHeader( String smtp_host, String from, String to, String subject ) throws IOException, AddressException, MessagingException {

Properties props = new Properties();
props.put( "mail.tele.dk", smtp_host );
Session session = Session.getDefaultInstance( props, null );
Message msg = new MimeMessage( session );
InternetAddress addr = new InternetAddress( to );
msg.addRecipients( Message.RecipientType.TO, new InternetAddress[] { addr } );
InternetAddress from_addr = new InternetAddress(from);
msg.setFrom(from_addr);
msg.setSubject(subject);
return msg;
}

public void sendMail( String smtp_host, String from, String to, String subject, String message ) throws IOException, AddressException, MessagingException {

Message msg = prepareHeader( smtp_host, from, to, subject );
msg.setContent( message, "text/plain" );
Transport.send( msg );
}

//>Rune
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 08:40 #2
2 gæt:

1)  security problem

2)  session er gået ud af scope når du kalder send
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
10. marts 2004 - 08:44 #3
Jeg plejer at tilføje:
  props.put("mail.transport.protocol", "smtp");

Jeg formoder at din server har ret til at benytte den SMTP server du angiver med smtp_host?
Avatar billede jb3580 Nybegynder
10. marts 2004 - 08:44 #4
den keyværdi man putter i props definerer den ikke protokollen, eller bruges den til at definere noget andet ??
Avatar billede jb3580 Nybegynder
10. marts 2004 - 08:47 #5
når jeg isolerer de enkelte steps, kan jeg se fejlen opstår i linien:
Transport.send( msg );
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 08:48 #6
Kunne du prøve at merge de 2 metoder ?

(for at teste min hypotese #2)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
10. marts 2004 - 08:49 #7
de værdier du putter i props, bliver ikke brugt til noget før du udfører Transport.send, derfor fejlen i dette step  :-)
Avatar billede jb3580 Nybegynder
10. marts 2004 - 08:51 #8
har nu prøvet at merge metoderne uden held, jeg har fået verificeret ip-adressen til vores smtp-server så den skulle også være iorden
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. marts 2004 - 09:05 #9
du kan tage et kig her
http://onesearch.sun.com/search/developers/index.jsp?col=devforums&qp=&qt=NoSuchProviderException

flere af dem peger på at du ikke har alt hvad du skal bruge i din classpath
det kunne også være security problem som arne siger ... et hurtigt skimt sagde vist noget om at i servlets, applets skal du bruge activaction.jar

men prøv lige at telnet ip:25
og check om der virklig kører en smtp
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 09:07 #10
Enten skal j2ee.jar være i classpath eller så skal javamail.jar+activation.jar være
i classpath.

Men hvis det er er applet, RMI eller noget andet som kører med en skrap
security manager så kan dte være security (servlets/JSP på et web hotel
vil typisk køre med en security manager).
Avatar billede jb3580 Nybegynder
10. marts 2004 - 09:23 #11
så fik jeg det selv til at virke - en af mine kolleger nævnte at SUN's egen mail.jar ikke virker. Så den er blevet skiftet ud med en fra ibm - og voila så virkede skidtet.
Men tusind tak for hjælpen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 09:28 #12
Den plejer nu at virke.

Men. Kører I i et IBM environment WebSphere, IBM JDK etc. ?
Avatar billede jb3580 Nybegynder
10. marts 2004 - 09:30 #13
Den applikation jeg er ved at skrive bruger Java sdk 1.4.0 og jeg skriver applikationen i "Websphere Studio Application Developer Integration Edition" - big word :-)
Avatar billede medions Nybegynder
10. marts 2004 - 10:09 #14
Det var vidst de andre der skulle ha' haft points her jb3580 :o)

Loadet, Arne og fsconsult, ønsker i points for jeres besvarelser?

//>Rune
Avatar billede jb3580 Nybegynder
10. marts 2004 - 10:10 #15
ups min fejl
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 11:03 #16
Nu synes jeg ihvertfald ikke at jeg har fortjent point i dette spørgsmål.

Og jeg skal ikke blande mig i om Rune vil levere tilbage.
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. marts 2004 - 21:43 #17
jeg klarer mig fint uden ;)