Avatar billede m_skau Nybegynder
09. marts 2004 - 23:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Port 25 på fjernserver ikke tilgængelig fra bestemt netværk.

Fra et lokalt netværk L (privat adresserum bag SpeedStream 2601 Router med NAT og TDC ADSL forbindelse) kan jeg pludselig ikke sende mails via en bestemt mailserver S.dk (SMTP på port 25) placeret i et andet netværk. Det drejer sig kun om denne ene server, og alene om port 25 (der er altså ingen problemer på POP3 port 110 eller http port 80, eller webmail sat op på sin egen port). Følgende kan konstateres:
1)    Det gælder alle computere på netværket L, ligegyldigt hvilken switch de er forbundet via.
2)    Det hjælper ikke at resette routeren, eller at lave hostmapping.
3)    Der er ikke lavet om på opsætningen af routeren i L, der altid og stadig har åbent for port 25.
4)    Der er ikke noget problem med SMTP til andre mailservere fra L.
5)    Det er kun fra dette ene netværk L problemet findes. Tages en bærbar fra netværket L og sluttes til et fremmed netværk sendes mail uden problemer via port 25 på S.dk. Andre brugere er permanent koblet op mod samme mailserver på S.dk fra deres netværk, uden problemer.
6)    Det er underordnet hvilket maildomæne og hvilken postkasse der forsøges på s.dk.
7)    Mailserveren kører Win2K, Argosoft Pro Mail Server, seneste version. Det hjælper ikke at nedgradere til en tidligere version.
8)    Jeg kan ikke telnette til port 25 på S.dk fra L. Sætter jeg SMTP på en anden port f.eks. 26, enten i Argosoft eller i f.eks. IIS (hvis SMTP server normalt er slået fra, naturligvis), så kan jeg godt komme igennem til SMTP serveren via Telnet.
9)    Det hjælper ikke at lave rollback i security updates til før problemet opstod – forsøgt både på S.dk og L.
10)    Ej heller hjælper det at disable antivirus på S.dk eller L.
11)    Antivirusprogrammer er fuldt opdaterede, maskiner scannede på både S.dk og L.
12)    Der er ikke nogen firewall i L.
13)    Der er ikke ændret noget i firewallen på S.dk. Det hjælper ikke at slå den fra og køre uden firewall på S.dk.
14)    Det er ligegyldigt hvilket mailprogram jeg forsøger mig med fra L (har forsøgt Outlook 2000, Outlook XP, Outlook Express 6). Fejlmeddelelserne er forskellige: ”Det navn på SMTP serveren du har angivet, kan ikke findes. Kontroller navnet og forsøg igen”. ”Fejl 0x800CCC0e”. ”SMTP Serveren har uventet afbrudt forbindelsen”.
15)    Det er ikke en DNS fejl, da de andre porte på S.dk virker, Nslookup af S.dk fra L returnerer korrekt svar, og en ipconfig /flushdns har ingen effekt. S.dk er korrekt registreret i sin DNS server, det er checket.
16)    Netstat på L i forbindelse med forbindelsesforsøg til port 25 på S.dk viser at port 25 på L bliver hængende i TCP SYN:SENT state. Netstat på S.dk bliver hængende i SYN:RECEIVED på port 25 fra L’s offentlige IP-adresse.
17)    Argosoft Mail Server Pros log viser forbindelsesforsøg fra L via SMTP, men angiver hver gang ”Error: Connection reset by peer.”
18)    Der er ingen interessante ting i eventloggen på S.dk.
Avatar billede snowball Novice
09. marts 2004 - 23:55 #1
Avatar billede m_skau Nybegynder
10. marts 2004 - 00:24 #2
Ja, det er da det. Det ser da på overfladen meget fornuftigt ud at TDC lukker for port 25 til alt andet end deres smtp server, for at imødegå spam. Det er bare umådeligt irriterende at de lige glemte at fortælle mig det. Jeg har jo kun været kunde siden den 2. uge hvor de åbnede for ADSL i København. Og jeg har kun lige brugt en nats tid til at lave fejlfinding, en nat efter hvilken en nøglekunde forventede at der lå et dokument på 1032 sider i hans postkasse. (Det blev sendt via webmail til sidst). Desværre kan jeg ikke bruge TDC's private ADSL tilbud længere, for jeg har brug for at kunne bruge min egen mailservers SMTP. Mailserveren står på et serverhotel, og der bliver den stående, så smart host er ikke en løsning.
Snowball læg lige et svar, tak fordi du prompte fandt et objekt for min vrede!
Avatar billede snowball Novice
10. marts 2004 - 08:18 #3
Det er jo som sådan "bare" at sende posten gennem deres server, men er enig i det på en måde ikke er den fedeste løsning.
Avatar billede quercus Nybegynder
10. marts 2004 - 19:11 #4
Lang forklaring :-)
Simpelt svar.

Er også sur over at TDC ikke engang kunne finde ud af at skrive dette til alle deres privat kunder! Da det skete, havde de travlt hos TDCs kundeservice og jeg har også haft mange der har ringet. Det tog mig noget tid at se sammenhængen, at alle havde TDC ADSL.

:-(
Avatar billede m_skau Nybegynder
15. marts 2004 - 13:16 #5
Ja, jeg burde have opdaget det selv, et eller andet sted i den lange fejlfinding. Men punkt 4:

4)    Der er ikke noget problem med SMTP til andre mailservere fra L.

fik mig til at konkludere, at det ikke kunne ligge hos ISP'en. Det var bare en fejlslutning, for de mailservere de andre i computere i L benytter ligger alle hos TDC...
Stadig sur ;(