Avatar billede krydset Nybegynder
09. marts 2004 - 19:04 Der er 1 løsning

relations databaser

Hejsa, er ved at bygge en shop, som der selvfølgelig osse skal kunne indeholde varer.

men min hjerne sagde stop da jeg nåede til noget relations database.

det skal være sådan så at når man trykker på en vare kategori eks. cpu så skal alle producenterne komme frem for cpu´er

når man så trykker på en producent for en cpu eks. intel så skal alle cpu´er man har komme frem som intel har lavet

er det noget i kan finde ud af, jeg nåede at lave det her

CREATE TABLE `varer` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `varer` varchar(255) NOT NULL default '',
  `kat_id` int(255) NOT NULL default '0',
  `beskrivelse` varchar(255) NOT NULL default '',
  `producent_id` varchar(255) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`id`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=4 ;

CREATE TABLE `kategori` (
  `kat_id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `kategori` varchar(255) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`kat_id`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=22 ;

CREATE TABLE `producent` (
  `producent_id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `producent` varchar(255) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`producent_id`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=3 ;

Kan man bygge det system op ud fra det her ??

Mvh krydset
Avatar billede rackbox Nybegynder
09. marts 2004 - 19:36 #1
Du er i nærheden af en løsning.. Men i stedet for at give dig en skræddersyet løsning til noget, som jeg alligevel ikke er sikker på at du kan bruge følger her en lille vejledning med eksempler på, hvordan du opbygger og bruger en relationsdatabase:

Forestil dig følgende tabelstruktur:

produkter
id (int)
produktnavn (text)
producent (int)
produkttype (int)

producenter
id
producentnavn

produkttyper
id (int)
typenavn (text)

Med disse tre tabeller kan du så snildt vise samtlige produkter for en given producent og samtlige producenter for en given produkttype:

select * from produkter, producenter, produkttyper where
produkter.producent = producent.id and
produkter.produkttype = produkttyper.id and
producenter.id = 1 (eller producenter.producentnavn='IBM')

Her finder du alle produkter som er lavet af producent_id 1 (som i mit tilfælde er IBM)

Erstat sidste linie med dine søgekriterier for at begrænse søgningen