Avatar billede kmlp Nybegynder
09. marts 2004 - 14:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA-reference til variabelt filnavn i Excel-funktion

I en makro bliver den projektmappe, som makroen ligger i, indledningsvis gemt med et filnavn, som brugeren bestemmer via en string-variabel, som er knyttet til en inputbox – dvs. navnet er ikke kendt på forhånd.
Lidt senere åbner makroen en anden projektmappe, hvori der skal indsættes en opslagsfunktion, som slår op i den første mappe. Det har jeg gjort sådan:

ActiveCell.FormulaR1C1 = "=VLOOKUP(RC[-1],[" & ThisWorkbook.Name & "]Ark1!C1:C12,8,FALSE)"

- men det virker ikke. Hvis jeg navngiver filen med en talværdi gemt i en Integer (f.eks. 2004), virker det, men det skal være en string (jeg vil have filerne til at hedde 2004-01, 2004-02 osv, og jeg synes ikke at 200401, 200402 osv er pænt). Ved at bevæge cursoren hen over ThisWorkbook.Name kan jeg se den forskel, at string-variablen står i anførselstegn, hvilket integer-variablen ikke gør. Måske er det her, skoen trykker, jeg ved det ikke. Hvem ved det?
Avatar billede kabbak Professor
09. marts 2004 - 15:01 #1
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=VLOOKUP(RC[-1],'[" & ThisWorkbook.Name & "]Ark1'!C1:C12,8,FALSE)"
Avatar billede kabbak Professor
09. marts 2004 - 15:02 #2
har sat et par ' ind
Avatar billede kmlp Nybegynder
09. marts 2004 - 15:22 #3
Ja, det kan jeg jo godt se, man stirrer sig blind på det forkerte - dem må jeg have slettet, da jeg rettede den til. Men hvorfor virker det så med en integer??
Tak for svar og opmærksomhed!
Avatar billede kmlp Nybegynder
09. marts 2004 - 15:27 #4
Undskyld, det er længe siden jeg var her sidst - man skal måske kalde det et svar for at kunne acceptere? (det prøver jeg hermed)
Avatar billede kabbak Professor
09. marts 2004 - 15:57 #5
tak for point, ;-))