Avatar billede tovarisj Nybegynder
09. marts 2004 - 00:25 Der er 6 kommentarer

DNS problemer på MacOSx

Jeg administrere et lokalt netværk i min andelsboligforening og har sat en server op som køre gateway dns DHCP osv.

Dette virker fint og uden problemer, ... næsten

En af mine kære medbeboere ejer en PowerMac G4 som køre mac os x 10 eller hvad det nu hedder.

Maskinen får tildelt ip adresse gateway subnetmask og dns server men den kan stadig ikke søge på dns navne (google.com feks) men kan sagtens gå på hjemmesiden hvis bare man skriver ipadressen.

Hvorfor gør den dette? er ved at blive sindsyg ingen af de 20 andre lejere har nogen problemer. Kun denne mac.

Med Venlig Hilsen

Tovarisj
Avatar billede egonspock Seniormester
09. marts 2004 - 01:04 #1
Har du checket efter om den også har de rigtige DNS-serveradresser, dvs. set efter i Netværks-kontrolpanelet->ethernet->TCP/IP?
Måske kan det hjælpe at køre noget der hedder "reparerer tilladelser" fra Diskværktøj, hvis det ser helt rigtigt ud.
Avatar billede tovarisj Nybegynder
09. marts 2004 - 17:45 #2
ja .. har også prøvet at give den en ude fra .. altså en dns server der ikke står på vores lokal netværk

Hvor finder jeg det i en engelsk version ?
Avatar billede egonspock Seniormester
09. marts 2004 - 17:57 #3
System Preferences -> Network -> Ethernet -> TCP/IP og Repair Permissions i Disk Utility, som findes i /Applications/Utilities/, men du kan vel også bare skifte til dansk som login-sprog. MacOSX er multilingualt fra fødslen :-)

En anden mulighed er at rydde en smule op i netværksindstillingerne. Det gør du ved at åbne Terminal-applikationen, som også ligger i /Applications/Utilities og i den skrive følgende:
sudo periodic weekly
trykke enter, og så skrive password for brugeren, når den så spørger om det. Det er et job, der køres hver mandag kl. 4:30, hvis computeren er tændt.
Avatar billede tovarisj Nybegynder
10. marts 2004 - 12:00 #4
oki det vil jeg lige prøve...
Avatar billede tovarisj Nybegynder
10. marts 2004 - 19:18 #5
Prøvede at repere permissions men det virkede ikke ..

da jeg kørte periodic weekly kom den op og spurgte om pass, men da der intet pass er på computeren, trykkede jeg bare enter og så kom jeg bare tilbage til terminalen.

Hvis der er et root kodeord på maskinen kender brugeren det ihvertfald ikke ..
Avatar billede egonspock Seniormester
10. marts 2004 - 19:47 #6
Det er faktisk det kodeord, som brugeren skal bruge til f. eks. at installere programmer med. Hvis han skulle have glemt det, kan det godt genskabes. Root-brug er af sikkerhedshensyn slået fra "out-of-the-box", men kan slås til, hvis man vil det.
Kan du hjælpe med hvilken udgave af OSX det er. Der er relativ stor forskel på 10.1.x, 10.2.x og 10.3.x.
Er brugeren medlem af en Mac-brugergruppe, så er der helt sikkert en venlig sjæl der, der kan komme og kigge på det, da det sikkert er et simpelt opsætningsproblem. Har du i øvrigt prøvet at sætte en Windows-PC til stikket, for at være sikker på at det er et maskinspørgsmål og ikke et netspørgsmål?