Avatar billede rasmuslh Nybegynder
08. marts 2004 - 22:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Schema validering

Hejsa

Jeg sidder og arbejder på en XML-opgave og jeg er efterhånden ved at fatte lidt af det smarte ved Schemas:

Men jeg har et/nogle problemer:

Hvis jeg har et element der enten kan være et element der kun indeholder andre elementer eller bare et simpelt element altså indeholdende tekst hvordan angives det så!

Her er en del af min schema-definition:

  <element name="author">
          <complexType mixed="true">
      <sequence>
<element name="name" type="string" minOccurs="0" maxOccurs="1"/>
<element name="email" type="string" minOccurs="0" maxOccurs="1"/>
      </sequence>
      </complexType>
    </element>

Det skal opfylde begge disse XML-muligheder:

<author>
    <name>XXXXXX</name>
    <email>X@X.dk</email>
</author>

og

<author>XXXX</author>

På forhånd tak
Rasmus
Avatar billede rasmuslh Nybegynder
08. marts 2004 - 22:04 #1
Jeg får følgende fejl fra Xerces:

[Error] ITUblog.xsd:59:35: src-ct.1: Complex Type Definition Representation Error for type '#AnonType_date'.  When complexContent is used, the base type must be a complexType.

[Error] ITUblog.xsd:96:26: src-resolve.4: Components from namespace 'http://www.w3.org/2001/XMLSchema' are not referenceable from schema document 'file:///C:/xerces/ITUblog.xsd'.

[Error] blog.xml:10:12: cvc-type.3.1.2: Element 'author' must have no element information item [children].

[Error] blog.xml:19:20: cvc-type.3.1.2: Element 'paragraph' must have no element information item [children].

[Error] blog.xml:23:20: cvc-type.3.1.2: Element 'paragraph' must have no element information item [children].

[Error] blog.xml:26:15: cvc-complex-type.2.4.a: Invalid content starting with element 'author'. The content must match '(EMPTY,EMPTY,EMPTY)'.

[Error] blog.xml:28:13: cvc-complex-type.2.4.a: Invalid content starting with element 'text'. The content must match '(EMPTY,EMPTY,EMPTY)'.

[Error] blog.xml:32:11: cvc-type.3.1.2: Element 'entry' must have no element information item [children].

[Error] blog.xml:40:15: cvc-complex-type.2.4.a: Invalid content starting with element 'author'. The content must match '(EMPTY,EMPTY,EMPTY)'.

[Error] blog.xml:42:13: cvc-complex-type.2.4.a: Invalid content starting with element 'text'. The content must match '(EMPTY,EMPTY,EMPTY)'.

[Error] blog.xml:46:11: cvc-type.3.1.2: Element 'entry' must have no element information item [children].
Avatar billede luffedrengen Nybegynder
25. maj 2004 - 20:59 #2
Er ikke sikker på hvad du mener men du kan gøre sådan her hvor du angiver hvilken rækkefælge dine 2 elementer skal have, heri referer du også til elementerne. Som man som regel starter med at erklærer som feks en streng

<xs:element name="name" type="xs:string"/>
<xs:element name="email" type="xs:string"/>

<xs:element name="author">
      <xs:complexType>
    <xs:sequence>
    <xs:element ref="name"/>
    <xs:element ref="email"/>
    </xs:sequence>
    </xs:complexType>
</xs:element>
Avatar billede rasmuslh Nybegynder
25. maj 2004 - 22:23 #3
Jeg har afleveret den opgave som jeg havde problemer med for længe siden, men løsningen på det var noget ala det du beskriver!

Du får da lige noglt point så vi kan få lukekt den tråd! ;D