Avatar billede e30 Nybegynder
02. februar 2001 - 08:55 Der er 15 kommentarer og
5 løsninger

Dele ISDN-modem mellem flere pc\'er

Hvis man skal lave et lille netwærk til et computertræf, hvordan skal man sætte tingene sammen rent teknisk?

Pc\'eren på netwærket skal også kunne dele en ISDN-internet forbindelse!

Jeg har en router og en hub tilrådighed og selvfølgelig en ISDN internetforbindelse.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. februar 2001 - 08:57 #1
Download Sygate på http://download.cnet.com/downloads/0-10062-100-3744985.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-1.3744985

Det er nemt at sætte op, og da det er en 30 dages Trial, er det endda lovligt at bruge til at træf :-)

NanoQ
Avatar billede e30 Nybegynder
02. februar 2001 - 09:00 #2
OK - men hvordan skal tekniken sættes op?
Avatar billede kf Nybegynder
02. februar 2001 - 09:08 #3
Hvis du har en hub, er det jo bare at sættte routeren ind i hub\'en
Avatar billede e30 Nybegynder
02. februar 2001 - 09:12 #4
OK - det der Sygate - skal det installeres på alle maskiner i netwærket eller hva?
Avatar billede nazaq Nybegynder
02. februar 2001 - 09:25 #5
Du har en router som er forbundet til en ISDN forbindelse. Så forbinder routeren til din hub som en normal PC ligeså gør du med PC\'erne.
Du laver så et internt netværk hvor du enten lader routeren lave DHCP eller du tildeler alle PC\'erne og routeren en fast IP adresse. Der er nogle regler for hvilke adresser man må bruge men adresserne fra 192.168.0.0 til 192.168.255.255 er reserveret til brug på Intranet, de findes ikke på \'Internettet\' så dem må du godt bruge.

f.eks.
router = 192.168.0.1
PC1 = 192.168.0.2
PC2 = 192.168.0.3
osv....

Subnet mask sætter du til noget der kan bruges dog minimum 255.255.255.0 dette giver mulighed for 254 hosts (pc\'ere) vil du begrænse antallet kan 0 i subnet mask sættes til 128 (255.255.255.128) det giver 126 mulige hosts, men 255.255.255.0 er ok at bruge.

Så definere du Default gateway på PC\'erne til routerens adresse (192.168.0.1).

Nu mangler du bare dine DNS\'ere som du kan få af din internet udbyder (skal også sættes op på PC\'erne hvis ikke routeren kan konfigureres med dem). Jeg bruger World online hvor DNS er 212.54.64.170 og 212.54.64.171 (du kan bruge disse men det er bedst at bruge din ISP\'s DNS\'ere)

For at teste om det virker kan du jo pinge din router fra en kommando prompt:

ping 192.168.0.1

og får du svar skulle tingene virke :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. februar 2001 - 09:26 #6
Jeps - du installerer sygate på alle maskiner, og definere maskinen med modemmen som server :-)

NanoQ
Avatar billede nazaq Nybegynder
02. februar 2001 - 09:29 #7
Glemte at spørge om du ved hvordan du sætter routeren op :-) Er den helt ny eller har du brugt den før?

Og med risiko for at lyde dum spørger jeg lige om du er sikker på at det er en router du har og ikke \'bare\' et ISDN modem (der er forskel).

Jeg kender ikke din baggrund for det her og der er tit nogle der forveksler en ISDN router med et ISDN modem, så jeg håber du tilgiver mig hvis jeg spørger dumt.

/Nazaq
Avatar billede nazaq Nybegynder
02. februar 2001 - 09:31 #8
Hov glemte lige at sige at 192.168.x.x adresserne også må køre med en subnet mask på 255.255.0.0 men det vil være overkill at bruge denne subnet mask.

/Nazaq
Avatar billede e30 Nybegynder
02. februar 2001 - 09:57 #9
Har både ISDN-modem og en router.

Jeg ved ikke noget om routeren. Den er brugt før men ikke af mig!
Avatar billede nazaq Nybegynder
02. februar 2001 - 10:53 #10
Hvad er det for en router?

/Nazaq
Avatar billede kgnielsen Nybegynder
02. februar 2001 - 10:57 #11
Sæt routeren i hubben og så sæt default gateway på hver pc\'er til routerens ip. Herved vil alle ip numre som ikke findes på det interne net blive håndteret af routeren.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
02. februar 2001 - 13:35 #12
Han skriver at det ikke er en router, men et modem. Er det helt forkert set ??
Avatar billede nazaq Nybegynder
02. februar 2001 - 13:41 #13
tlaursen> Ja det skulle jeg da mene :-)
Han skriver da at han har både modem og router. Og jeg mener bestemt at han kommer hurtigst i gang hvis han bruger routeren i stedet for modem da modem kræver at det er tilsluttet en PC som så deler forbindelsen med de andre. Dette kræver jo et proxy program som altid er lidt tricky at sætte op. Det er også til et computer træf, og der leger man tit så hårdt at PC\'erene går ned engang i mellem og det er da ret irriterende hvis forbindelsen forsvinder :-)
Avatar billede e30 Nybegynder
07. februar 2001 - 09:17 #14
Jeg har også en switch til rådighed - kan det hjælpe eller gøre det nemmere/bedre?
Avatar billede e30 Nybegynder
09. februar 2001 - 08:40 #15
Jeg har sat point tallet op til 50!

Giver det mere respons med det med switch\'en?
Avatar billede mmp Nybegynder
14. februar 2001 - 09:57 #16
Hvis du laver et lokalt netværk - via hub\'en og dermed har sat den ene PC som server, installeret en Proxy server til at administrere dette - så kan du uden at bruge routeren, kalde ISDN op og være på samtidigt. Jeg havde den løsning på et tidspunkt (brugte dog WinProxy) og det fungerede fint.
Avatar billede e30 Nybegynder
14. februar 2001 - 11:46 #17
Hvordan får man routeren til at lave DHCP?
Avatar billede mmp Nybegynder
14. februar 2001 - 11:54 #18
Du behøver ikke routeren til det her. Du sætter det ene netkort - det der går ud til DHCP
Avatar billede e30 Nybegynder
14. februar 2001 - 11:58 #19
Der er forresten ikke tale om en NT pc - kan man stadig lave netwærket?
Avatar billede mmp Nybegynder
14. februar 2001 - 12:08 #20
Jeps - det kan man. Du kan sagtens bruge Win 98 til det her. Det gjorde jeg. Og det kørte fint.