Avatar billede ird Praktikant
08. marts 2004 - 12:39 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Transistorens funktion

Som overskriften beskriver :)

Bare en meget kort beskrivelse
Avatar billede skau Nybegynder
08. marts 2004 - 12:52 #1
Avatar billede peet-49 Novice
08. marts 2004 - 12:53 #2
Forstærker-switz-regulator
Avatar billede ird Praktikant
08. marts 2004 - 12:57 #3
bare lige en fire linier :)
Avatar billede phpgris Nybegynder
08. marts 2004 - 13:20 #4
Meget kort: en transistor er en forstærker. Forstærkningen kan reguleres på transistorens base-indgang.
Avatar billede skau Nybegynder
08. marts 2004 - 13:31 #5
og den kan bruges som relæ
Avatar billede popsy Novice
08. marts 2004 - 16:22 #6
Hmm, hvad for en opgave er du ved at lave Lars? :D
Avatar billede ird Praktikant
08. marts 2004 - 17:15 #7
Ikke til en opgave :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. marts 2004 - 19:36 #8
det er ikke en forstærker, men en halvleder af enten Silicium eller germanium, der findes 2 typer - npn eller pnp.
Så vidt jeg husker er det en spænding på basen der får den til at lukke eller åbne så der flyder en strøm fra emitter til kollektor, en smule af den strøm forsvinder i basis.
De første transistorer var af germanium og ret primitive, og de begyndte at dukke op i midten af 50.erne.

det er sådan i store træk hvad jeg kan huske om transistorer, andre halvledere kan være tyristorer, fet og mosfet samt andre til mere specielle opgaver.
Avatar billede peet-49 Novice
08. marts 2004 - 19:38 #9
retaxes>det er skam også en forskærker
Avatar billede thedeathart Nybegynder
08. marts 2004 - 19:40 #10
simpelt. Den gør at en lille strøm kan åbne for en STOR strøm
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. marts 2004 - 22:32 #11
peet49> det kommer an på hvordan den sidder i kredsløbet, den kunne sidde som del af en multivibrator m.m.
I sig selv er den ikke en forstærker, men en halvleder.
Avatar billede ird Praktikant
09. marts 2004 - 09:12 #12
sger tak for alles venlige deltagelse.

vil alle der deltager smide et svar
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. marts 2004 - 10:07 #13
Du kan sammenligne en transistor med en vandhane, - basis er hanen, hvor du kan regulere hvor meget, der skal strømme igennem, - og det afhænger jo naturligt nok også af trykket / spændingen.
( øvrigt findes der en lille vits om hvad en transistor indeholder:
  De indeholder røg - som man ikke skal lukke ud - ! ! )
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. marts 2004 - 15:59 #14
takker for pointene..
Avatar billede ird Praktikant
10. marts 2004 - 19:06 #15
Det er mig der takker
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. marts 2004 - 19:12 #16
du er velkommen ;o)