Avatar billede googolplex Novice
07. marts 2004 - 21:21 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

USB 2.0 - virker ikke

Hver eneste gang jeg sætter min kortlæser i computeren, siger den, at der er tilsluttet en USB-højhastighedsenhed til en langsom hub og at der mangler en højhastigheds værtskontroller.

Hvordan installerer jeg den ?

Jeg kører Windows XP og jeg er sikker på at mit bundkort understøtter USB 2.0.
Avatar billede nmh Nybegynder
07. marts 2004 - 21:23 #1
Har du fået andre USB 2.0 enheder til at virke som de skal?
Avatar billede googolplex Novice
07. marts 2004 - 21:25 #2
Nej, ingen. Det er faktisk heller ikke noget problem med min kortlæser, men jeg vil købe en ekstern 120GB harddisk - det er der ikke megen idé i, hvis jeg ikke kan få USB 2.0 til at virke!!
Avatar billede peet-49 Novice
07. marts 2004 - 21:50 #3
Du skal have en SP1 til dit bundkorts USB installeret.
Avatar billede googolplex Novice
07. marts 2004 - 21:54 #4
Jeg har lige installeret SP1, skal jeg gøre noget specielt ?
Avatar billede nmh Nybegynder
07. marts 2004 - 21:55 #5
Jeg troede også min maskine kunne klare USB 2.0, men endte med at købe et USB 2.0 PCI-kort.
Avatar billede googolplex Novice
07. marts 2004 - 21:57 #6
Er det det her jeg mangler:

http://www.viaarena.com/?PageID=298#windows2

??
Avatar billede googolplex Novice
07. marts 2004 - 21:58 #7
nmh: Hvis der står det kan klare USB 2.0, så kan da vel også ? Men det kan jo både være på software eller hardware-siden den er gal...
Avatar billede nmh Nybegynder
07. marts 2004 - 22:07 #8
Så vidt jeg husker har der været nogen uklarhed om, hvad man skal kalde den hurtige USB, og jeg tror, der er nogle steder, man får forvirret folk.
Men prøv at installere pakken du selv henviser til. Husk at vælge den rigtige sprogversion.
Avatar billede henninga Novice
07. marts 2004 - 22:25 #9
Jeg gik ind på hjemmesiden til mit bundkort (ASUS P4B533-E) og fandt under drivere en henvisning til denne USB-2 driver:
http://www.asus.it/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=15&l3_id=8&m_id=1&f_name=usb2-wxp.zip~zaqwedc

Men find den der passer til dit bundkort.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2004 - 00:34 #10
Se om det er USB 1.1 Full-Speed eller USB 2.0 Hi-Speed

Gå i Enhedshåndtering, udvid (+)tegnet ud for USB Controlere og se efter om der står

for USB 2.0
- USB-udvidet værtscontroler  -  Enhanced Host Controller    og/eller
- USB 2.0 rod hub (device)    -  USB 2.0 Root Hub (device)

for USB 1.1
- Universal værtscontroler    -  Universal Host Controller
- Åben værtscontroler        -  Open Host Controller        og/eller
- USB rod hub (device)        -  USB Root Hub  (device)
Avatar billede cp1 Nybegynder
08. marts 2004 - 03:26 #11
kig osse på windowsupdate, der er en ekstra usb 2.0 driver (det var der til min maskine)
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 11:57 #12
Under enhedshåndtering står der:

USB-lagerenhed
USB-rodhub (det står der 4 gange)
VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtskontroller (det står der 4 gange)

Længere oppe, under andre enheder står USB-kontroller (Universal Serial Bus) - Begge dele har et spørgsmålstegn over sig.

Hvad kan jeg udlede af dette ?
Avatar billede nmh Nybegynder
08. marts 2004 - 12:31 #13
Det med spørgsmålstegnet betyder, at USB-bussen ikke er installeret ordentligt.
Kunne det tænkes,at den er disabled i bios?
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 12:34 #14
Nej, den er Enabled både i BIOS og på bundkortet.
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 12:35 #15
Skal jeg selv installere en driver, jeg troede XP med SP1 gjorde det ?
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 14:00 #16
Det VIRKER!!! Jeg gravede en gammel ASUS driver frem og det gjorde udslaget :-)

Læg svar folkens, så deler jeg ud!!!

Nu kan jeg få købt min eksterne harddisk, nogle der kender en god ;)
Avatar billede dickie Nybegynder
08. marts 2004 - 16:14 #17
hos zitech kan du købe en "ramme" som koster omkring 400,- så smider du en normal hd i og det virker perfekt.. jeg har selv en og er meget tilfreds... det er en men og billig måde at få en ekstern hd på og så kan du jo altid skifte harddisken ud senere hvis du vil ha mere plads
Avatar billede dickie Nybegynder
08. marts 2004 - 16:15 #18
hov.. glemte at sige at den er både usb1.1 og 2.0 kompatibel og du kan også få en med firewire tilslutning :)
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 16:42 #19
dickie: Det lyder ikke dumt, er det det 'dr0zie' taler om her (http://eksperten.dk/spm/474174), jeg kan ikke lige genemskue hvad han mener ?
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 16:43 #20
Har du et direkte link til en sådan ramme ?
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 16:49 #21
Er det denne ? http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=46436

Kan du så smide en hvilken som helst HD i ?
Avatar billede nmh Nybegynder
08. marts 2004 - 17:21 #22
Ja, enhver IDE-harddisk kan du benytte.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2004 - 17:46 #23
"VIA Rev 5 eller nyere USB-UNIVERSEL værtskontroller", dvs det er USB 1.1

Efter du har instaleret din ASUS driver står der så:
"USB-UDVIDET værtscontroler" ved dem, hvor der før var spørgsmålstegn? - I så fald er det USB 2.0

Dir bundkort har åbenbart både USB 1.1 og 2.0 porte.
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 18:23 #24
Jep, jeg har både 1.1 og 2.0, det står korrekt i enhedshåndtering nu :)
Avatar billede googolplex Novice
08. marts 2004 - 20:50 #25
Jeg mangler nogle svar for at lukke :-)
Avatar billede nmh Nybegynder
08. marts 2004 - 21:01 #26
Jeg skal ikke have point.
Avatar billede googolplex Novice
09. marts 2004 - 01:12 #27
Jer andre, læg nogle svar !!
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2004 - 01:23 #28
Jeg skal heller ikke have point.
henninga er nærmest med forslag om at installere driver, som du fandt ud af, men han har kun lagt kommentar.
Eneste svar er peet49 - uden at det var løsningen.
Kommer der ikke svar fra henninga, kan du selv lave et og akceptere.  :)
Avatar billede peet-49 Novice
09. marts 2004 - 08:20 #29
Du skal ikke give mig point, hvis mit svar ikke var med til løsningen.
Avatar billede henninga Novice
09. marts 2004 - 08:42 #30
svar - fint det virker ;o)
Avatar billede googolplex Novice
09. marts 2004 - 11:49 #31
Ok, så får henninga og pee49 pointene, henninga for det med driveren og peet49 for det med SP1, hvilket samlet hjalp til en løsning. Håber I er tilfedse ellers må I sige til :)
Avatar billede peet-49 Novice
09. marts 2004 - 11:51 #32
Takker-det var nu ikke nødvendigt-halifax mener ikke, jeg har fortjent dem.
Avatar billede henninga Novice
09. marts 2004 - 23:18 #33
Så er det jo godt han ikke bestemmer ;o)
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2004 - 23:40 #34
Synes det er helt fint med pointtildelingen - den der har stillet sprøgsmålet bestemmer jo.
Gav bare udtryk for, at det ikke er SP1 som løser problemet her. Derfor ikke et korrekt svar, peet49, så glem din bitre bemærkning. Men der imod install af korrekt driver som henninga var inde på.
Tag det nu med oprejst pande, folks.  :)
Avatar billede peet-49 Novice
10. marts 2004 - 08:49 #35
halifax>På de nyere driver til USB 2.0 er SP1 en integreret del af driver, uden sp1 ingen 2.0
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
10. marts 2004 - 10:33 #36
Jeg har prøvet at DL og installere den opdatering fra Windows der drejer sig om USB 2 men hvergang får jeg den besked om at prøve igen senere.
Jeg kan godt DL den, men ikke installere den, kunne måske betyde at den sidder der iforvejen, men det er kun ønsketænkning
Avatar billede henninga Novice
10. marts 2004 - 15:33 #37
Ja - den skal bruge SP1. Det har noget med Licenser og rettigheder at gøre.
Microsoft leverer en EHCI driver i SP1 og den skal benyttes for at XP kan bruge USB-2.
Jeg er lige ved at installere en ASUS P800 og først installeres Win-XP, derefter opdatering via net til SP1 og først derefter kan jeg installere USB-2 fra Motherboard CD.    Bøvlet? - hvem sagde det ;o)