Avatar billede gobeyond Nybegynder
07. marts 2004 - 18:49 Der er 1 kommentar

UPDATE af anden tabel end transaktionstabellen

Hej - håber titlen giver lidt mening. Bemærk at databasen er Access.

Min problem lige nu er følgende:

Jeg er ved at lave lidt lagerstyring på vores webshop. Når en ordre er betalt ændres status i tabellen "kurv" ved en sql-kommando (kurven opsamler den handlendes valg).

Nu vil jeg gerne have at tabellen "varer" kolonne "lager" opdateres, således at antal varer på lager - købt vare = ny antal varer.

Det jeg har problemer med at gennemskue er, at jeg i tabellen "kurv" både har en sessionid og en ordreid at styre min update med, mens jeg i tabellen "varer" ikke har noget at styre på.

Jeg skal med andre ord hente den aktuelle værdi for den købte vare og fratrække den mængde der købt, hvorefter jeg opdatere tabellen med den nye værdi.

Her lidt fra mit scipt, hvor kurven opdateres og status ændres efter ordren er betalt.

<%
id = request.querystring("id") & request.form("id")
sessionid = request.querystring("sessionid") & request.form("sessionid")
betaling = request.querystring("betaling") & request.form("betaling")
transact = request.querystring("transact") & request.form("transact")

if transact = "" then transact = 0 end if

Sql4 = "UPDATE kurv SET ordreid="& id &" WHERE sessionid = "& sessionid &" AND ordreid = 0"
Conn.execute( Sql4 )
Avatar billede nute Nybegynder
07. marts 2004 - 19:27 #1
du har vel et vareid ??

SQL = "UPDATE varer SET lager = (lager - " & antalAfVare & ") WHERE vareid = " & vareid

/nute