Avatar billede tripwire Nybegynder
07. marts 2004 - 15:03 Der er 21 kommentarer

tdc's smtp lukning

Dette er et debat spørgsmål, så der er ingen point..

Er lige kommet hjem fra ferie og kan pludselig ikke sende mail mere. Sidder hele aftenen og tjekker opsætning og roder med

firewall osv... Kan stadig ikke sende mail efter meget roderi, men kan sagtens modtage.

Jeg benytter ikke mail hos tdc, men bruger deres adsl. Jeg har en kammerat som har en mail server kørende og jeg har nogle

konti hos ham, som jeg har benyttet i lang. (og det er faktisk vigtige mail konti = kritisk at jeg ikke kan sende fra dem).

Jeg finder så denne side:
http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048
og det første jeg tænker er "1 feb" hvad?? jeg har da sendt mail efter den 1 feb uden problemer. Det har jeg ihvertfald ifølge

min sendt post mappe i min outlook express.

Det kunne da være rart at tdc havde skrevet et brev til mig, hvori det stod at de lukkede for porten så jeg kunne have gjort

noget, men nej.. jeg kommer hjem efter en uges ferie og så har de "ødelagt" min mail.. uden varsel vel at mærke.. jeg er snart

vant til at tdc smadrer en masse, men uden at skrive breve til deres kunder, syntes jeg ikke er accepttabelt.

Jeg har så ændret min smtp server til smtp.mail.dk fra min kammerats smtp server og nu kan jeg sende mails igen, men jeg bryder mig ikke helt om det den sender med.. nu står der nemlig i meddelelseskilden, min IP, min computers hostname, mit wan hostname og det gør der ikke, hvis jeg kunne bruge den gamle smtp server.

PLUS, nu ryger alle de mails jeg sender igennem tdc's server og det syntes jeg ikke er en god ting.

mit debatspørgsmål er så nu, er tdc i sin fulde ret til at gøre det??? det er jo at overtage mail trafik, er det ikke?
Avatar billede krydset Nybegynder
07. marts 2004 - 16:35 #1
Hvilken adsl linie står din vens server på
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2004 - 16:38 #2
jeg syntes det er fair nok de har gjort det! for hvis du ligger mærke til deres begrundelse det er jo netop at det er fordi at der er flere virusser som ligger deres egen smtp på coputeren også sender spam ud!

men før viste din mail header faktisk også dit hostname, ip mv. ! du har bare ikke lagt mærke til det.

alternativt kan du jo selv sætte en mailserver op!
Avatar billede tripwire Nybegynder
07. marts 2004 - 18:43 #3
Min vens server står ikke på adsl, men på en (tror det hedder backbone) 1 hop fra dix'en.

Og jeg modtager ikke spam på de konti jeg har liggende hos ham, fordi hans mail system er smart.. spamcop og en masse andet smart er indbygget i hans mail system.

Jeg gider ikke have en pc kørende 24*7 herhjemme.. gider ikke lege server for noget som helst =)

Jeg er næsten sikker på at den aldrig sendte hostname og ip med..
men noget andet er, nu kontrollere tdc alle deres kunders afsendte mail, ikke?
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2004 - 18:59 #4
nej de kontroller ikke din mail! det eneste de sikre det er at man bruger deres mailserver ikke andet den går bare igennem! det var for at du ikke uforvarent for en mailserver på din maskine, som så sender spam ud! for en virus kender jo ikke lige teledanmarks mailserver :)
Avatar billede philox Nybegynder
07. marts 2004 - 19:17 #5
Tja, det tyder jo unægteligt på, at TDC savner deres absolutte monopol (fri konkurrence er ikke Dyremoses største ønske). At de desuden valgte den dårligste (for os) og billigste (for TDC) løsning, fortæller jo udelukkende om deres serviceniveau.
Avatar billede philox Nybegynder
07. marts 2004 - 19:18 #6
Jeg krydser stadig fingre for, at vi får "lov" at holde f.eks. port 80 åben.
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2004 - 19:32 #7
philox -> selv om tdc har lukket for port 25 kan man altså godt have mailserver m.v. stående!
Avatar billede philox Nybegynder
07. marts 2004 - 19:50 #8
kenp -> Ja, man kan ca. ha' stående, hvad man har lyst til. Det ændrer altså IKKE på, at du har meget svært ved at sende ud på port 25 (uanset hvilken slags traffik du sender). Argumentet med, at folk skulle foretrække/bruge TDCs mail-servere lyder meget søgt for mig.
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2004 - 19:53 #9
næææ jeg har ikke problemer med at sende post ud på port 25! de kommer fint frem til alle dem jeg sender til! man skal bare bruge noget som hedder smart server så kommer det frem uden problemer (smart server er en del af mailserveren)
Avatar billede philox Nybegynder
07. marts 2004 - 19:58 #10
kenp -> "næææ jeg har ikke problemer med at sende post ud på port 25!"
Jeg går stærkt ud fra, du mener, at du ikke har problemer med at sende ud på port 25 til en af TDC specificeret server?
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2004 - 20:05 #11
næææ det er ikke det jeg siger, jeg siger jeg har ikke problemer med at sende post ud!
Avatar billede dmcn Praktikant
07. marts 2004 - 20:26 #12
Bemærk venligst: Blokeringen gælder ikke for kunder med fast ip. Betal 10 kr./mnd., og problemet er løst.
Avatar billede philox Nybegynder
07. marts 2004 - 20:33 #13
kenp -> Dem jeg har talt med, der bruger DHCP, får alle blokeret deres trafik på port 25.

n0rmality -> Må jeg henlede din opmærksomhed på paragraf 18, afsnit E og paragraf 19 i vilkårene for ADSL-forbindelse hos TDC. Det er nu anden gang på meget kort tid, at TDC nærmest misvedligeholder deres del af kontrakten, idet deres "produkt-simplificering" også kom, uden at der blev gjort opmærksom på det. Ifølge aftalen, er det dem kun tilladt, når det er til kundens favør, men man kan vel ikke bestride, at begrænsning af trafik, samt dyrere forbindelser er til kundens fordel?
Avatar billede philox Nybegynder
07. marts 2004 - 20:34 #14
"men man kan vel ikke bestride, at begrænsning af trafik, samt dyrere forbindelser IKKE er til kundens fordel?"
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2004 - 20:44 #15
philox -> jeg bruger nemlig FAST ip, og den bliver ikke tildelt via dhcp som de gør nu (de tildeler også fast ip via dhcp nu desværre)
Avatar billede kenp Novice
07. marts 2004 - 20:45 #16
philox -> er det ikke til kundens fordel at de ikke modtager så meget spampost? og det var måske heller ikke til kundens fordel at de fik hurtigere internet?
Avatar billede philox Nybegynder
08. marts 2004 - 12:55 #17
kenp -> "og det var måske heller ikke til kundens fordel at de fik hurtigere internet?" Det er muligt, at man kunne få hurtigere forbindelse, men ikke uden at skulle betale mere. Det samme gør sig i høj grad gældende med fast IP, idet du vil gå fra 2 dynamiske IP'er til en 1 fast for en mer pris.

"er det ikke til kundens fordel at de ikke modtager så meget spampost?"
Jo, det må være udgangspunktet, men jeg vil gerne opponere mod fremgangsmåden TDC har valgt, det er den mest primitive og usmidige løsning, og er bestemt ikke til MIN fordel.
Avatar billede kenp Novice
08. marts 2004 - 13:00 #18
du henviste til 2 §§ den med § 19 der har de overholdt fristerne! da de sidste faktisk først bliver konverteret i øjeblikket! og der ved jeg at de har sendt breve til folk! så der kan du ikke røre dem!

og med henvisning til §18 der kan jeg ikke se at de gør noget forkert!
Avatar billede philox Nybegynder
08. marts 2004 - 17:45 #19
kenp -> §18: Det kommer jo an på, hvor meget TDC bør "tilstræbe" og og man mener indskrænkning af brug af e-mail er en "væsentlig" del af internettjenesten. Jeg mener personligt, at e-mail er en væsentlig del, og jeg mener desuden, at det må være TDCs opgave, at overbevise mig, om at deres forsøg på at informere har været tilstrækkelige.

§19: Hvis man mener, at forringelse af servicen ikke har noget med abonnementsvilkårene at gøre, er det klart at §19 ikke kan ligges til grund, men for mig (og så vidt jeg ved også TDC) er vilkårene grundlaget for den aftale, der er indgået.
Avatar billede kenp Novice
08. marts 2004 - 18:02 #20
philox -> lig mærke til at de kan ændre hvad de har lyst til bare de annoncer det med 1½ månedsvarsel! der står ikke noget om at abonenterne skal have noget at vide! men det er nok at de skriver det på deres hjemmeside.
Avatar billede philox Nybegynder
09. marts 2004 - 14:24 #21
kenp -> Det er netop et af de steder, vi åbenbart er uenige, idet jeg læser vilkårene, som at de ikke-væsentligt ændringer annonceres i dagspressen, hvorimod væsentlige ændringer sendes skriftligt til kunderne. (Afsnit 19 i vilkårene)