Avatar billede hfrontdk Nybegynder
06. marts 2004 - 16:31 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Installeret MySQL - og hvad så?

Jeg har bl.a. fulgt webcafe.dk's installation af MySQL, og har nu fået det installeret. Har dertil så lagt phpMyAdmin ind, som fortæller mig følgende:

"Din konfigurationsfil indeholder indstillinger (root og uden kodeord) som svarer til en standard MySQL priviligeret brugerkonto. Din MySQL server kører med denne standardindstilling, er åben for indtrængen, og du bør virkelig gøre noget ved dette sikkerhedshul."

Skal jeg lave en bruger når jeg bare kører lokalt for at teste og i så fald hvordan gør jeg det?

Er der ellers noget jeg skal tænke på eller kan jeg bare gå i gang med mine PHP scripts?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2004 - 16:35 #1
Det er fordi mysql som standard bliver installere med en bruger der hedder root og et tomt password. Ændre du ikke disse oplysninger vil det være nemmere for folk at "hacke" sig ind og misbruge din database. Jeg kører selv med lokal mysql, men eftersom jeg har en ret god firewall har jeg valgt ikke at ændre disse data.

Ja synes da bare du skal kaste dig ud i det
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2004 - 16:37 #2
Jeg synes at du skal:

1)  ændre password på root
2)  oprette et andet brugernavn til brug for dine applikationer
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2004 - 16:45 #3
Og altsammen kan gøres fra phpmyadmin forsiden under punktet previliger
Avatar billede hfrontdk Nybegynder
06. marts 2004 - 21:09 #4
OK, men jeg har to brugere der hedder 'root' - en med '%' under vært og en med 'localhost. Det samme har jeg for en bruger hedder 'enhver'. Skal jeg kodeordene for alle fire og så samtidig oprette en ny?
Avatar billede mortenfn Nybegynder
07. marts 2004 - 13:30 #5
I phpMyAdmin opretter deu bare en bruger i Privilegier -> tilføj ny bruger -> giver tilladelse til alt. HUSK navn og kode. Slet alle bruger PÅNÆR "enhver" som har data %  nej.  Ret data i phpMyAdmin config filsen  - så er den der.

/morten
Avatar billede mortenfn Nybegynder
07. marts 2004 - 13:30 #6
Avatar billede hfrontdk Nybegynder
07. marts 2004 - 14:36 #7
mortenfn >> det skulle hermed være gjort. Men phpMyAdmin melder:

#1045 - Access denied for user: 'hfrontdk@localhost' (Using password: YES)

Jeg har sat kodeordet i config filen. Hvis jeg vælge http og blot indtaster mit brugernavn får jeg lov til at komme ind - mærkeligt.
Avatar billede hfrontdk Nybegynder
07. marts 2004 - 15:19 #8
Det virker nu - tak for hjælpen!