Avatar billede kviller Novice
04. marts 2004 - 18:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan man få PHP til at laveThumbnails?

Jeg har prøvet at lave et lille billede galleri bare for sjov, jeg er ikke en haj til PhP endnu, men leger da lidt med det.. Jeg har fået lavet det som det skal, men bliver stadig nødt til at selv lave mine thumbnails manuelt, jeg har fundet ud af der er noget der hedder imagerezise() eller lign. men kan ikke helt finde ud af hvordan det virker.. Jeg har lavet en upload side hvor jeg uploader mine billeder til websitet, men har 2 file inputs et til thumbnail og et til det store billede her er min code:

if (isset($add)){

if ($img1_name != "") {

        if(file_exists("/imgfiles/$img1_name")){
        die("Filename allready exsists, please rename the file, press back on your browser and try again");
        }
        if ($img1_type=="image/pjpeg" || $img1_type=="image/gif"){
        $filecheck=true;
        }
        if(!$filecheck){
                die("Filename MUST be of .jpg or .gif type. Make sure you have the right format, and try again");
        }
        //echo($img1_type);
        @copy("$img1" , "/home/web/web1550/privat/imgfiles/$img1_name")

                or die("Couldn't Upload Your File.");

} else {

      die("No File Specified");

}
//Start upload of thumbnail

if ($tn1_name != "") {

        if(file_exists("/tnfiles/$tn1_name")){
        die("Filename allready exsists, please rename the file, press back on your browser and try again");
        }
        if ($tn1_type=="image/pjpeg" || $tn1_type=="image/gif"){
        $filecheck=true;
        }
        if(!$filecheck){
                die("Filename MUST be of .jpg or .gif type. Make sure you have the right format, and try again");
        }
        //echo($tn1_type);
        @copy("$tn1" , "/home/web/web1550/privat/tnfiles/$tn1_name")

                or die("Kunne ikke oploade din fil");

} else {

      die("No File Specified");

}

    //$Titel
    $Dato = date("j-n-Y");
    $IP = $REMOTE_ADDR;
    $location = "imgfiles/$img1_name";
    $tnlocation = "tnfiles/$tn1_name";

        $tempStringe = "INSERT INTO pictures (Titel, Dato, IP, koment, location, tnlocation) VALUES ('$Titel', '$Dato', '$IP', '$koment', '$location', '$tnlocation')" ;
        mysql_query($tempStringe,$db);

} //End of adding section

Så er mit spørgsmål, kan man ikke få den til selv at uploade en thumbnail til det ene dir og selv lave det lille i stedet for jeg selv skal lave det til 10% størrelse inden jeg går igang. På den måde ville jeg heller ikke komme til  at bytte om på thumbnail og normal picture :P

Hele mit lille begynder projekt kan ses på:
http://www.eltog.dk/privat/pictures.php
og for at uploade:
http://www.eltog.dk/privat/upload.php

(Ikke lavet noget grafisk endnu, leger kun med funktioner endnu)
Avatar billede micheljn Nybegynder
04. marts 2004 - 18:07 #1
Heysa :P, kunne det være muligt at få en kopi af det system, det ser sku nice ud osv.. Skal nok lave en masse reklame fra min side til din, hvis jeg må det

Hilsen me ;)
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
04. marts 2004 - 18:10 #2
Det kan du godt, kig på Image funktionerne i php.
http://dk.php.net/manual/en/print/ref.image.php
Avatar billede micheljn Nybegynder
04. marts 2004 - 18:15 #3
Ok mange tak, kan du kontakte mig via msn, og sende mig det der.. Eller hvordan og hvor ledes? :S
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
04. marts 2004 - 18:21 #4
Du skal bare bruge imagecopyresampled funktionen, der er rigeligt med eksempler på brugen af image funktionerne i dokumentationen.

http://dk.php.net/manual/en/print/function.imagecopyresampled.php
Avatar billede googolplex Novice
04. marts 2004 - 18:24 #5
Ellers kig lidt på denne klasse, den kan lave en masse fancy thumbnails :)

http://www.teckis.com/compiled_files/img_create.php
Avatar billede micheljn Nybegynder
04. marts 2004 - 18:25 #6
Ok tak
Avatar billede micheljn Nybegynder
04. marts 2004 - 18:26 #7
Hvad synes du endligt om mit galleri?, www.hh-webnews.dk/fbbgalleri/
Avatar billede kviller Novice
04. marts 2004 - 18:27 #8
Mange tak, det ser ud til det er noget jeg kan bruge, har ikke lige checket det helt endnu. (Skal op til min mor og spise i dag, så har lidt travlt hehe)

micheljn hvis du ville have hele source code, så er den til at downloade her nu:
http://www.eltog.dk/privat/galleri.rar
og sql structure er som følger:
CREATE TABLE pictures (
  ID int(11) NOT NULL auto_increment,
  Titel text,
  Dato date default NULL,
  IP text,
  koment text,
  location text,
  tnlocation text,
  reserved1 int(11) default NULL,
  reserved2 text,
  PRIMARY KEY  (ID)
) TYPE=MyISAM;
Avatar billede micheljn Nybegynder
04. marts 2004 - 18:30 #9
:P takker
Avatar billede micheljn Nybegynder
04. marts 2004 - 19:16 #10
Så har jeg lige et problem, hvordan kan jeg finde min sti se på www.my-city.dk/galleri/ der er det sat op og den kan ikke oploade, fordi jeg ik har min rigtige sti, hvad skal jeg skrive i sti :S

        }
        //echo($img1_type);
        @copy("$img1" , "/home/web/web1550/privat/imgfiles/$img1_name")
//HUSK AT RETTE STIEN HER OVER TIL DIN STI TIL IMG DIRECTORY
                or die("Couldn't Upload Your File.");

Hvad skal jeg rette den til, eller hvordan kan jeg vide hvad min er? :S
Avatar billede micheljn Nybegynder
04. marts 2004 - 19:17 #11
Og selfølig, os den til thumbsmail

    //echo($tn1_type);
        @copy("$tn1" , "/home/web/web1550/privat/tnfiles/$tn1_name")
//HUSK AT RETTE STIEN HER OVER TIL DIN STI TIL THUMBNAIL DIR
                or die("Kunne ikke oploade din fil");
Avatar billede kviller Novice
05. marts 2004 - 02:23 #12
Jeg brugte den løsning som googolplex skrev, den var den letteste for min hjerne, den er godt nok smart lavet, har siddet og kigget på den og den er god, så hvis du vil have points googolplex må du lige smide et svar...

micheljn, hvis du vil finde din sti, så bare lav en fejl i scriptet (fjern et ; et sted eller lign.) så skriver den noget i retning af :
Parse error: parse error in /home/web/web1550/privat/upload.php on line 6
og der har du så din sti.......
Avatar billede kviller Novice
15. marts 2004 - 22:08 #13
Giver a_eriksen points siden googoplex ikke har skrevet et svar, bare for at få det lukket og det var nogenlunde det samme, men det andet var bare lettere for mig som nybegynder :)
Avatar billede googolplex Novice
15. marts 2004 - 22:15 #14
Ja det var en smutter, men godt du fik det lukket :)