Avatar billede hfrontdk Nybegynder
04. marts 2004 - 15:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tekst ind og ud af MySQL

Jeg skal til at hjælpe min svigerfar med en side og han vil gerne have, at han stort set selv kan vedligeholde den - han kender dog intet til HTML.

Kan dette ikke forholdsvis nemt lade sig gøre via PHP og MySQL?

Det skulle egentlig bare dreje sig om et overskriftsfelt og tekstfelt han kan smide sin tekst ind i og så trække den ud igen på de forskellige sider.

Dertil kunne man vel bruge tagster funktionen så e-mail og url adresser blev klikbare, ik? Hvad kan man gøre ved <b> tagsne - er det evt. muligt at benytte disse?

Er der nogle der kan give et eksempel på hvordan det kan laves?
Avatar billede thb Nybegynder
04. marts 2004 - 15:31 #1
Det skal sådan set gøres som du selv siger...
Du laver en form, med et text felt og et textarea og der kan din far skrive.. og så kan han trykke på en gem knap, og så skal den køre noget sql som gemmer det i databasen. Det skal enten være insert (hvis det er en ny side), update (hvis det er en eksisterende side)...

Når du så trækker det ud på siden så du bruge select til at finde den enkelte tekst i databasen..

Håber at det hjalp..

Thomas
Avatar billede hfrontdk Nybegynder
05. marts 2004 - 14:27 #2
Jow, men kunne du evt. komme med et eksempel?
Avatar billede thb Nybegynder
05. marts 2004 - 14:40 #3
hmm... :)

<?
if(!isset($_GET['mode']) $_GET['mode']="";

if($_GET['mode'] = ""){
?>

<form action="?mode=gem" method="post">
<input type="text" name="overskrift" size="25">
<br>
<textarea rows="7" cols="40" name="tekst"></textarea>
</form>

<?

}elseif($_GET['mode']="gem"){
  // Husk at lave en database åbning.... :)
  mysql_query("insert into tablemedsider (overskrift,tekst) VALUES ('". $_POST['overskrift'] ."','". $_POST['tekst'] ."')");
  print('Teksten er gemt i databasen');
}
?>

Det var et simpelt eks på hvordan man gemmer noget tekst i en database..

Thomas
Avatar billede hfrontdk Nybegynder
08. marts 2004 - 20:35 #4
Tak - læg et svar!
Avatar billede thb Nybegynder
08. marts 2004 - 23:02 #5
Okay.. :)