Avatar billede harlequin Nybegynder
01. februar 2001 - 14:37 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

ASP/SQL virker ikke på web sted

Jeg har følgende asp side, som virker fint på min PWS, men når jeg lægger det ud på web-stedet virker det ikke!

<%
set conn = server.createobject(\"ADODB.connection\")
Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"produkt.mdb\")
SQLstmt = \"DELETE * FROM vare WHERE ID=\" & TRIM(Request.QueryString(\"id\"))
response.write sqlstmt
Conn.Execute (SQLstmt)
conn.Close
Set conn = nothing
Set SQLstmt = nothing
%>

Følgende fejlmeddelelse kommer:

DELETE * FROM vare WHERE ID=121
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error \'80004005\'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Could not delete from specified tables.
/peter/slet.asp, line 17

På en anden side har jeg en SELECT kommando som virker fint det skal siges at web-stedet ligger
som et sub web-sted, måske kan det være fordi at der ikke er skrive rettigheder på web-stedet. Hvis der er nogen der kan hjælpe mig er jeg taknemlig.

På forhånd tak
Peter
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 14:54 #1
Umiddelbart ser det ud som om du, når du bruger PWS, logger på med ét sæt rettigheder, når du logger på via web med et andet, dette giver mening da du som webbruger logger ind som IUSR_computernavn, og som lokalbruger med dine alm. bruger credentials. Du kan gøre det at du giver IUSR_computernavn lov til at lave deletes! i databasen, eller bedre, logger ind med et andet brugernavn og password når du skal slette, inserte eller lave updates. Bruger og pass skal indsættes her:

Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"produkt.mdb\"), User, Pass .... tror jeg nok, jeg er ikke vant til Access DBere, og den måde at du åbner til databasen?
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 15:24 #2
Du skal kontakte din webudbyder og be\' ham tillade IUSR modify rettigheder til dine databaser.

Strax: der er tydeligvis ikke bruger og pass til Access-basen der er problemet (jeg formoder den slet ikke er beskyttet)
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 15:39 #3
masterblaster >>> kan da være du har ret, men hvordan forklarer du så at han kan lave selects, men ikke deletes (det er sådan jeg forstår spørgsmålet)?
Avatar billede harlequin Nybegynder
01. februar 2001 - 15:45 #4
Tak for hjælpen, det var pågrund af at der ikke vare IUSER modify rettigheder, hvorfor jeg så kunne SELECTE ved jeg ikke, men nu virker det :)

Peter
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 15:50 #5
\"Du kan gøre det at du giver IUSR_computernavn lov til at lave deletes! i databasen\" ??????

Forstår ikke helt hvorfor det ikke var et svar der kunne bruges, men well, man kan vel ikke forlange at folk læser de svar man giver :-(
Avatar billede piil Nybegynder
01. februar 2001 - 20:27 #6
Du behøver ikke modify rettigheder til SELECt statements. Derfor havde du ingen problemer med dem.

/piil
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 20:48 #7
Strax: Du kan squ da ALTID lave en \"select\"=\"look up\" ..ellers kan webuser jo aldrig se din site ..hehehehe !!! ..men en look-up ÆNDRER jo ikke en skid på filerne, vel ??? ..og skal vi så ikke bare la\' det emne ligge ?
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 20:51 #8
masterblaster >>>> Du har ret, gider ikke diskuetere mere idag, det betyder ikke jeg mener du har ret, men vi kan jo oprette et diskussionspørgsmål istedet ... ;-)
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 20:59 #9
Strax: Du er bitter over at man ikke kan få \"cirka ret\" på et iøvrigt rimeligt banalt spørgsmål ?? ..men ok ..så forklar mig lige hvor man giver en bruger ret til \"at lave deletes i en database\" på en win-et-eller-andet-server eller en Netware-et-eller-andet-server eller en Unix-et-eller-andet-server ?????? ..for fanden !! en database er bare en FIL for serveren, og ikke et lagringsmedie ..og ja, nok bedst ikke at diskutere det mere !!
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 21:14 #10
masterblaster: nu styrer du dig! Dit svar (det er ikke et bruger:pass -- ret rettigheder) er da det mest selvmodsigende jeg nogensinde har hørt!! Prøv lige at læse din sætning igen: Det er IKKE er rettighedsproblem, så du skal ændre rettigheder for IUSR!!! Hvad er det for noget l*** at fyre af? ... og nej, en fil er ikke BARE en fil på serveren, det er det måske på dit hjemme-pc system, men i et hvilket som helst andet system er en database noget der ofte kan og vil indeholde følsomme data, derfor har man også særlige rettigheder til den. Et eksempel? Jada, en sqlserver operere med to forskellige former for logins (udelukkende til databasen) den er hvor der bruges windows NT authentication, den anden hvor SQL serveren særlige brugervalifering bruges. Det er rigtigt at folk der først ER givet adgang som minimum (default) har select adgang, men det betyder absolut ikke at alle har denne adgang. Derudover kan der sættes/fratages rettigheder for delete,select,update,insert, mm. (skal jeg blive ved?)

Og så kan du måske foklare hvordan det (uden) at være et spørgsmål om hvilken bruger der logger ind, kan afhjælpes ved at give en specifik bruger rettigheder til at lave modify?
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 21:25 #11
Fuck dig, knægt ! ..du fatter NADA, og vil sikkert heller aldrig gøre det med din holdning ! ..det cirka ulæselige ton tekst du har skrevet gir\' tæt på ingen mening ! ..og ja, bliv bare hysterisk nu og hold vejret til du besvimer !
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 21:27 #12
LOL .... hahahaha, jaja, pennen er stærkere end sværet, lad det nu bare ligge pomfrit, og husk at du startede med din \"bitter over et ret banalt spørgsmål\"
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 21:30 #13
Jeg havde åbenbart ret ...også i det med bitter !!!
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 21:32 #14
Jamen det har du da
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 21:36 #15
Tjaeh ..hvad skal jeg sige ..har jeg jo altid ! ..kun \"Sinus\" er smartere !!
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 21:38 #16
Nå?

Men klart du har ret når du bare siger det samme som dem der ved noget om det.
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 21:40 #17
..og DU ved hvem du taler med ??
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 21:43 #18
..Du fatter jo nada ..og kommer aldrig til det ..din holdning er helt forkert !
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 21:45 #19
Jeg er sq da ligeglad HVEM jeg snakker med. Jeg prøver at svare på de spørgsmål der kommer, du kopiere disse og indsamler pointene, sådan er det jo.
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 21:48 #20
ROTFL
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 21:50 #21
..du er jo en skide lille forkælet bitterass-knægt fra Sjangtofte, der lige har fået en Playstation II i julegave, Right ?
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 21:52 #22
Jowjow ... og du er tarmrenser med en zx81. Hvad har det med sagen at gøre?
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 21:59 #23
Jeg har da aldrig nægtet at jeg har en z80 !! ..Jeg har faktisk en Sharp MZ80A med 2 Z80A (så den kan trække 128 kb mem = 2x 64) ..og tapebackup ..og eksternt 5 1/4\" diskettedrev ..og ninåls Epson matrixprinter ..og det er sikkert den jeg skriver på nu, tror du ikke ?
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 22:00 #24
Det det har med sagen at gøre, er at dine forældre burde ha\' lært dig at tie mens de voksne taler...
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 22:06 #25
Det gør jeg, men ingen voksne har jo sagt noget endnu? Der er en pomfrit der svinger om sig med udtryk han ikke forstår, og som tror at alle der ved mere end ham må komme fra Gentofte som han ikke kan stave til. Men det har jo stadig ikke noget at gøre med at du intet ved om databaser, ud over den du opbevarer titlerne på dine videobånd på, fordi du ikke gider rejse dig fra sofaen og kigge på det fedtede klisterbånd der sidder på dem.
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 22:07 #26
LOL !! ...YEAH !! ..hehehe !
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 22:13 #27
;-)