Avatar billede tsearex999 Nybegynder
04. marts 2004 - 14:54 Der er 1 løsning

Sende pdf som vedhæft (ændre kode)

Hejsa
Jeg har denne kode som jeg bruger til at sende et tekst dokument. Nu vil jeg gerne sende et pdf dokument istedet, jeg kan godt få den til at sende dokumentet men når jeg forsøger at åbne det siger den at dokumentet er korupt.

Her sender jeg en tekst fil med og det virker:
// Definér variabler
  $fil = "test.txt";
    $fra = "Novell Brugergruppe Danmark";
    $til = $mail;
    $emne = "Tilmelding til seminariet om Linux, SuSe og Novell:";
    $besked = "Vi har modtaget din tilmelding til seminariet om Linux, SuSe og Novell:\n\nDer er vedhæftet en kørselsvejledning til mailen";

    // Definér $boundary
    // boundary er en unik streng der identifiserer vores email
    $boundary = uniqid("");

    // Siden det er en tekstfil, kender vi allerede MIME typen
    $mimeType =  "text/plain";

    // Læs filen ind i en variable
    $fil_var = fread(fopen($fil, "r"), filesize($fil));

    // Gør filen læsevenlig for email-klienten
    $fil_var = base64_encode($fil_var);

    // Split filkoden op i linier med 76 tegn i hver
    $fil_var = chunk_split($fil_var);

    // Følgende lille stykke klarer det meste mht. headers, der fortæller email-klienten hvad der er på vej

    // Vi sætter vores unikke streng ind her
    $body  = "\n--$boundary\n";

    // Vi fortæller at følgende stump er af typen text/plain samt
    // hvilket tegnsæt vi bruger
    $body .= "Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1\n";
    $body .= "Content-transfer-encoding: 8bit\n\n";

    // Vi sætter body-texten ind her
    $body .= $besked."\n\n";

    // Slut på brødteksten
    $body .= "--$boundary\n";

    // Så er det filens tur
    // Vi fortæller lige mime-typen og filnavnet
    $body .= "Content-type: $mimeType; name=".$fil."\n";

    // Fortæller at vi vil have filen hæftet ved - ikke direkte i mailen.
    // Vil du gerne have den direkte i mailen, ændres 'attachment' til 'inline'
    // Bemærk: Bl.a. OE viser _også_ filen i selve mailen selvom du angiver 'attachment'
    $body .= "Content-disposition: attachment; filename=".$fil."\n";

    // Klienten skal have at vide at meddelelsen er encoded med base64
    $body .= "Content-transfer-encoding: base64\n\n";

    // Vi sætter filkoden ind
    $body .= $fil_var."\n\n";

    // Vi slutter af med den samme unikke streng som vi startede med
    $body .= "--$boundary--";

    // Vi definerer from-headeren
    $headers  = "From: ".$fra."<it@psykiatri.aaa.dk>\n";

    // Vi fortæller hvilken type indhold mailen indeholder
    // samt emailens unikke id-streng
    $headers .= "Content-type: multipart/mixed; boundary=\"$boundary\"";

    // Hvis mailen bliver sendt afsted problemfrit
    if (mail($til, $emne, $body, $headers)) {
        echo "Mailen er sendt!";

    // Hvis ikke skriver vi lige en fejlmeddelelse
    } else {
        echo "Der opstod en fejl, og mailen blev ikke sendt!";
    }

Jeg har prøvet at ændre til og så sender den men filen er korupt:
$mimeType =  "application/pdf";

$body .= "Content-type: application/octetstream\n";
$body .= "Content-Transfer-Encoding: base64\n\n";

Er der nogen som kan hjælpe?
Avatar billede tsearex999 Nybegynder
17. juni 2004 - 11:46 #1
lukker