Avatar billede gimp Nybegynder
04. marts 2004 - 14:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvilke routere er de bedste?

Jeg skal ud og købe en router til mellem 1000 og 1200 kr. Hvilke ting er vigtige at have med når jeg køber den? Og hvilke mærker er de bedste?

Ummidelbart skal routeren passe til kabel fordi vi er en forening der har et kabelnetværk, men hvis der samtidigt er mulighed for trådløs opkobling som kan slås fra og til efter behov så er det også fint.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede venturer Nybegynder
04. marts 2004 - 14:41 #1
Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor der skal bruges så mange penge :)
Personligt sværger jeg til LinkSys (nu opkøbt af Cisco, hvilket bør sige lidt om hvad man kan forvente).

Hvis I har kabel har I sikkert allerede et kabelmodem. I skal defor blot benytte en ganske almindelig ethernet->ethernet router.

Kig f.eks. på en Linksys BEFSX41. Den koster ca. 500,- og vi sælger den til flere af vores kunder (virksomheder). Hvis I vil have WLAN skal i selvfølgelig bare vælge en med antenner (eller en af hver).

Med almindelige forbindlers på højest et par Mbit, er der ikke noget specielt du skal kigge efter. Egenligt drejer det sig om hvad du har brug for. BEFSX41 har f.eks. en god og fleksibel firewall. NAT er et must (og standard i 99,9% af routerne derude).
Avatar billede gimp Nybegynder
04. marts 2004 - 18:21 #2
Tak for rådet. Jeg ville bare lig spørge til et par ting du skrev. Vi behøver ikke at bruge så meget men jeg ville bare informere dem der gav svar om vores max prisniveau.

Vi har et modem fra TDC og en TDC router som vi gerne vil skifte så vi får mere kontrol over portene. Er der problemer med at bruge en anden router sammen med TDCs modem?

Vores hastighed er 4Mbit/768Kbit det er vel ikke noget problem for nogle af routerne vel? Er der forskel på firewallsnes kvalitet i forhold til prisen og i så fald hvad?

På forhånd tak
Avatar billede venturer Nybegynder
06. marts 2004 - 16:52 #3
Så længe "modem'et" benytter ethernet på LAN-siden kan du bruge en hvilken som helst router.

Jeg kan desværre ikke finde nøjagtige specs. på befsx routeren, så jeg kan ikke sige med sikkerhed hvordan den performer. Men jeg kan sammenligne den med en lidt dyere sag, fra en anden producent, i samme klasse. Den jeg fundet kan håndtere op til 75mbit trafik i sekundet, som kan bliver behandlet af firewall'en, og op til 20Mbit/s som er IPSec krypteret (altså kan denne box bliver først for "lille" hvis man har mere end 20Mbit internetforbindelse).

BEFSX41 er ikke helt så hurtig, men skulle sagtens kunne klar 4mbit/s uden problemer.
Eneste router jeg har kendskab til som ikke kan følge med er en MEGET bille sag fra SpeedStream som tidligere fulgte med NetExpress abbonementer (den kunne kun klare op til én mbit).
Avatar billede gimp Nybegynder
07. marts 2004 - 00:12 #4
tak for svaret.