Avatar billede webman Nybegynder
04. marts 2004 - 10:08 Der er 20 kommentarer

Ustabil server

Jeg har netop geninstalleret min 2000 server. Nu viser det sig at den er hamrende ustabil. Det sidste år har jeg kørt demoen af 2003 server og den havde ingen problemer, hverken med den installerede software, eller med hardware opsætningen.

Serveren kører på:
ECS K7S5A bundkort
Athlon Thunderbird 1333 mhz processor
384 MB pc133 ram
IBM Deskstar 30GB harddisk på primær IDE kanal som master
Ukendt Bulk CD-ROM drev på sekundær IDE kanal som master
PCI Promise Ultra 66 IDE controller med 4 diske tilsluttet
- 1 stk. maxtor 120GB
- 1 stk. seagate 120GB
- 1 stk. maxtor 60 GB
- 1 stk. seagate 60 GB
PCI S3 4mb grafikkort
onboard SiS LAN kort
onboard C-Media lydkort

Problem #1
Serveren låser 5-6 minutter efter jeg har været på terminal service.

Problem #2
Efter service pack 4 understøtter den pludselig ikke mit c-media lydkort længere.

Hvad skal jeg gøre for at løse de 2 problemer?
Avatar billede foralias Praktikant
04. marts 2004 - 10:13 #1
1. Tjek temperaturen i kabinettet, hvis det er et alm. miditower må jeg sige det er godt fyldt.
2. Har du installeret de korrekte drivere til dit bundkort/chipset?
Avatar billede webman Nybegynder
04. marts 2004 - 10:59 #2
OK orakel... fordi den tanke ville jeg jo slet ikke selv have tænkt... der er 22 grader i kabinettet, der er 45 på processoren. Der er monteret 5 80mm blæsere i kabinnettet og en 80mm thermal take Vulcano 9 køler på processoren. Varmen er ikke en mulig årsag.

Bios er opdateret og alle drivere er installeret med nyeste version. Downloadet direkst fra ECS hjemmeside. Bios på promise controlleren er opdateret og drivere fra Promise hjemmeside.
Avatar billede webman Nybegynder
04. marts 2004 - 11:16 #3
Og en anden ting... der findes en driver update til w2k til C-media lydkort. Den er installeret og det virker ikke alligevel
Avatar billede foralias Praktikant
04. marts 2004 - 11:17 #4
Tal ordentlig knægt.
Du skriver jo ikke en skid om kabinet og lign. vel.
Så gider jeg sgu ikke hjælpe dig.
Og jeg tvivler ærlig talt på at andre gider.
Avatar billede foralias Praktikant
04. marts 2004 - 11:19 #5
Dette er et forum hvor man kan få hjælp og da man ikke kender folk som spørger må man jo starte et sted, men hvis du allerede er så god at forudse alle ting hvorfor løser du så ikke selv problemet.
Avatar billede webman Nybegynder
04. marts 2004 - 11:39 #6
Jeg er ingen knægt. Jeg går ud fra du har læst at jeg har fundet ud af at problemet relaterer sig til terminal service eller mit lydkort... har du ikke nogen forslag der vedkommer en af de 2 dele... så er din hjælp uvedkommende!
Avatar billede foralias Praktikant
04. marts 2004 - 11:51 #7
Det gik jeg ellers ud fra at du var, for voksne taler pænt til hinanden!
Men god fornøjelse.
Avatar billede foralias Praktikant
04. marts 2004 - 11:52 #8
De ellers søde og yderst hjælpsomme folk her på eksperten brænder garanteret for at hjælpe dig når du ligger ud med sådan en udtalelse.
Avatar billede webman Nybegynder
04. marts 2004 - 11:56 #9
Du kan jo starte med at læse hvad jeg spørger om og lade være med at svare på alt muligt andet pis... det fylder bare og kan ikke bruges til en skid!
Avatar billede foralias Praktikant
04. marts 2004 - 12:04 #10
Anmeldt jfr. ekspertens regler §2 "Indlæg på Eksperten skal holdes i en sober tone. Nedsættende bemærkninger samt direkte personangreb eller injurier, det være sig mod firmaer eller privatpersoner, hører heller ikke hjemme på eksperten - og kan give anledning til deaktivering og sletning af indlæg."
Avatar billede serverservice Praktikant
04. marts 2004 - 12:13 #11
http://www.redwoodsoft.com/~dru/tech/ecsk7s5a.html se lige her.
Du bør så finde en driver til lydkortet. har du ikke producentens driver?
Avatar billede cdc Novice
04. marts 2004 - 12:15 #12
Webman-> Prøv lige at holde en sober tone, og vælg et andet ordsprog.

Foralias-> Lad vær med at spamme spm. med unødvendige kommentarer. Kan ikke se hvad du hisser dig op over i starten.

/cdc - CoAdmin
Avatar billede serverservice Praktikant
04. marts 2004 - 12:18 #13
Her er nogle drivere til onboard sound
http://www.ecsusa.com/downloads/drivers_sound.html
Du bør også se i event vieweren for fejl.for fejl med røst skilt- send eventid samt kommentar herind, så ser vi på det.
Avatar billede serverservice Praktikant
04. marts 2004 - 12:19 #14
røst=rødt
Avatar billede foralias Praktikant
04. marts 2004 - 12:27 #15
/cdc -> Jeg hidser mig ikke op jeg mener bare at man godt kan tale pænt til folk som gider at bruge deres tid til hjælpe. Og det mener jeg ikke at webman har gjort med bemærkningen "OK orakel... fordi den tanke ville jeg jo slet ikke selv have tænkt... der er 22 grader i kabinettet, der er 45 på processoren"
Man kunne jo bare skrive "Jeg har tjekket temp. den er under 25 grader" ikke!!!
Avatar billede webman Nybegynder
04. marts 2004 - 13:17 #16
Jeg har grænsket eventloggen, men der er ikke nogen event omkring klokkeslettene hvor den er gået ned... Der sker intet. Men det er vel heller ikke altid den når at skrive noget når den nu låser komplet. Jeg mener også at have hørt at fejl hvor maskinen fryser ofte er hardware relaterede?
Avatar billede serverservice Praktikant
04. marts 2004 - 13:29 #17
Jo hvis den fryser jævnligt er det ofte hardware. Det var bare dig selv som mistænkte driverne til lydkortet - så jeg tænkte st vi kunne få det på plads først.
HVis den fryser bør du teste ram og harddiske.
Memtest til ram, den findes dog også til windows. http://www.memtest86.com/
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm     Maxtortest
http://www.seagate.com/support/seatools/                Seagatetest

Du bør teste den harddisk som fryser, jeg ved ikke hvilken du har OS på...
Avatar billede webman Nybegynder
05. marts 2004 - 00:34 #18
Jeg tror du har ret... Rent faktisk kunne det nemt være den Promise IDE controller, som er dårlig
Avatar billede webman Nybegynder
05. marts 2004 - 00:53 #19
hmmm....  Kigger man lidt på eventloggen... så starter er sidste entrys inden den fryser, gerne en advarsel om at et af drevene snart er fyldt. Derpå eller lige før kommer der et entry om at eventlogen er startet. Nogen der har en forklaring?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. marts 2004 - 11:54 #20
Det virker som om den mister forbindelsen til harddisken midlertidigt og du derfor får de fejl i eventloggen. Du har muligvis ret i at det kan være contolleren-måske selve harddisken.