Avatar billede 44fire44 Nybegynder
03. marts 2004 - 23:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Mailserver med relaying - at undgå spammere!

Hej Eksperter...

Jeg har i samarbejde med ejeren af Powerhosting.dk som har udviklet et system, hvor man kan oprette mailadresser online - (altså en webadmin) - snakket om at lave en Hotmail/OFiR ect. funktion. Scriptet skal bare laves lidt om, men der er bare ét problem!. - For at hans andre kunder kan bruge deres almindelige webmail, SKAL relaying være på - og det gør det jo muligt at bruge serveren til spam via smtp...

...som forresten kører som localhost.

Hvordan gør jeg vores Hotmail-funktion sikker, sådan at brugerene af hjemmesiden kan få deres egen email-adresse, uden at skulle være i fare for nogle 'spammere'

Der bliver kodet i PHP+MySQL - altså hvis i mener der skulle laves noget serverside; men er der noget der kan rette på serveren el.lign?

/44fire44
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
03. marts 2004 - 23:19 #1
Serveren er en debian gnu linux - woody
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
03. marts 2004 - 23:21 #2
Dette var lige det eneste sted jeg kunne finde på at poste det, men hvis i har en bedre kategori, så sig endelig til!
Avatar billede mikkelbn Nybegynder
03. marts 2004 - 23:32 #3
Forklar dig lige lidt bedre, hvad mener du med relaying? Serveren skal bare sættes op til at localhost kan sende igennem den (Det er rimlig standard i mange MTA's).
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
04. marts 2004 - 06:57 #4
SMTP'en er som standart sat til localhost, som kører alle webmails - dette er jo i og for sig også en webmail, men vi er ikke interesseret i at folk skal kunne spamme fra den...
Avatar billede wise Seniormester
04. marts 2004 - 10:39 #5
Jeg kan heller ikke helt følge dig

1) hvorfor skal relaying være på for at nogle kan lave webmail. Det skal den ikke, webmail sendes jo netop fra serveren selv (localhost), hvorimod relaying er at andre kan levere SNMP mail som så videresendes...

2) Du siger i den sidste at "folk" ikke skal kunne spamme, tænker du på eksterne eller dine egne brugere - for de sidstnævnte vil jo altid kunne spamme (men så kan du bare se præcis hvem der har gjort det....
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
04. marts 2004 - 17:20 #6
hehe - jeg får lige serveradministratoren til at skrive her, him self ;)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
04. marts 2004 - 22:44 #7
her komer lige et resumé:
1: courier gør brug at 7n struktur der hedder følgende: /mailspool/domænenavn.tld/user/Maildir  hvor maildiret er det dir mailen egentligt ligger i.  for at kunne skrive det det gennem PHP er man nødt til at acceptere www-data:www-data som ejer af diret, dette repræsenterer en del problemer da courier-mta'en ikke accepterer /Maildir'et er ejet af andre end mailserveren selv og ellers chmoddet 755.  -dette omgåes af et par perlscripts som sørger for relevant chown og chmod efter oprettelse af /mailspool/donemæne.tld./user/Maildir, disse perlscripts kan ikke kaldes igennem apache, da www-data:www-data ikke har lov til at chowne, dette kan kun gøres af SU. derfor er der oprettet perl scripts som kan sudo'es af apache og det giver ok, funktionalitet. desuden skal 3 andre scripts kaldes af root for at aktivere en ny konto

det som 44fire44 ønsker, er et interface hvori users på hans hjemmeside kan oprette emailkonti gennem ovenstående værktøj. -for mig repræsenterer det flg. problemer:
1: alle kan oprette en "fake" emailadresse som kan bruges til at spamme fra, da man ingen praktisk mulighed har for at validere brugere + info.
2: det sikkerhedsmæssige aspekt i at give users lov til at skrive i mailusers databasen + give lov til at eksekvere scripts som root på boxen.

SMTP-relaying er nødvendig for at tilbyde email-funktionalitet for flere kunder.
Avatar billede mikkelbn Nybegynder
04. marts 2004 - 22:48 #8
Overvejet brug af database? Postfix MTA'en og Courier-IMAP understøtter dette fint, og I skal ikke lave alle mulige sjove "hustler" løsninger.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
04. marts 2004 - 22:53 #9
users ligger i en databse, men det er ikke helt nok til at oprette relevante dir på disken, chowne dem til courier og derefter køre 3 scripts lokalt på serveren som root. hvis du har en smartere løsning, kvitterer jeg gerne med en kasse rødvin..
:-)
Avatar billede mikkelbn Nybegynder
04. marts 2004 - 22:58 #10
1. Sæt postfix op til at bruge Maildir.
2. Courier-IMAP benytter Maildir, så den skal næsten ikke configureres.

Hvis du har sat din Postfix op og så sender en mail til personen, så opretter den selv alle de relevante dirs, samme gør Courier, hvad angår IMAP.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
04. marts 2004 - 22:59 #11
bruger maildrop
Avatar billede mikkelbn Nybegynder
04. marts 2004 - 23:05 #12
Er det en kunde/drift server I skal lave dette på? Eller er det en ren installation?
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
04. marts 2004 - 23:12 #13
den er i brug.. så der er ikk så god plads til trial&error.

har dog et par debian boxe som der kan testes på. men maildrop/courier_mysql er en ufravigelig bestanddel af serveren.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. marts 2004 - 17:41 #14
er der andre muligheder?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
03. maj 2004 - 17:11 #15
lukker :(