Avatar billede dkscripts Nybegynder
03. marts 2004 - 19:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

musik - ringetone decoder

Jeg ønsker at lave en funktion der kan decode alm. ringetoner som du bruger på fhv. gamle mobiltelefoner. Meledien der f.eks. skulle decodes kunne se sådan ud:

Hastighed: 140
8d2 8#f1 8b1 8d2 8e2 8a1 8#c2 4d2 8b1 8d2 8#f2

Hvordan kan jeg lave en funktion der kan decode dette til frekvenser og længder? Så jeg kan afspille dem i c++ ved hjælp af funktionerne: sound(x); delay(x); nosound(x);

tusind tak
Avatar billede soreno Praktikant
03. marts 2004 - 20:15 #1
Første skridt på vejen vil være at finde ud af hvad koderne betyder.

Så, hvad betyder de ?
Avatar billede dkscripts Nybegynder
03. marts 2004 - 20:36 #2
det er jo netop det jeg er på vildmarken omkring... det er jo noget med oktaver og noder.. men ikke lige mit område :-S
Avatar billede dkscripts Nybegynder
03. marts 2004 - 20:42 #3
prøv at se her... måske det kan hjælpe lid tpå vej:
http://www.diku.dk/hjemmesider/studerende/hallwyl/syntetisering/
Avatar billede soreno Praktikant
03. marts 2004 - 20:54 #4
Det kan det ikke.

Men et skud i tågen ville være:
Hastighed = BPM

8d2 = 8. dels node, tone d i oktav 2
8#c2 = 8. dels node, tone c# i oktav 2

Der er sikkert også en kode til at lave pause med (ingen tone).

Hvis der er 140 BPM, så tager ét beat 60 / 140 ~ 0.429 sek.

Frekvenserne for tonerne kan beregnes ud fra en grundtone (typisk 440 Hz som er kammertonen og et a).
Den nemme løsning er at finde frekvenserne her:
http://courses.ece.uiuc.edu/ece291/books/labmanual/io-devices-speaker.html
Avatar billede dkscripts Nybegynder
04. marts 2004 - 15:42 #5
tjaaa du har måske ret... men prøv at vise hvordan du vil omsætte 8#c2 og 8d2 til en frekvense...
Avatar billede soreno Praktikant
04. marts 2004 - 18:18 #6
C#      554.37

En 1/8 node må tage 1/8 del af et beat.

Derfor skal tonen C# spilles i 0.429/8 sek.
Avatar billede dkscripts Nybegynder
09. marts 2004 - 19:46 #7
tror du har næsten ret... men hvad skal tiden være mellem hver tone ? hvis du kan komme med et gæt på det og skrive et svar så har du points.. /tak
Avatar billede soreno Praktikant
10. marts 2004 - 06:26 #8
Hvis der står "8d2 8#f1" så er der ingen delay mellem tonerne.

Som ovenfor nævnt, tror jeg der er en kode til at lave pause med.

Kodeskitse:
Del strengen (med toner) op i tokens. Dvs. split strengen på mellemrum.

For hver token:
  playTone(substring);  //(F.eks. playTone(8d2);)

Lav en playTone metode som tager ovenstående input og splitter op i "hastighed, tone, oktav" og kald en traditionel playSound(hz, tid) eller hvordan det nu fungerer.