Avatar billede kvinther Nybegynder
03. marts 2004 - 17:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Formatering af afsnit

Hvordan sætter jeg latex op, så der kommer et linieskift mellem afsnit, og ikke blot in indrykning?

Eksempel:
***************
Angiv hvor mange point du vil give til den/dem som kommer med svar på dit spørgsmål. Du kan højst give 200 point.

Næste afsnit starter en linie længere nede.
***************
Avatar billede el_serpiente Nybegynder
03. marts 2004 - 17:42 #1
at lave en \\ og en tom linie plejer at virke for mig:
Her efter kommer der et linie skift\\

Det plejer at virke for mig.
Du kan bruge kommandoen  \indent eller \noinden for at styre om der skal være indryk.
Avatar billede el_serpiente Nybegynder
03. marts 2004 - 17:43 #2
Der skulle stå: \indent og \noindent
Avatar billede ljm21 Praktikant
03. marts 2004 - 17:44 #3
Jeg ville skrive \\\indent.

Men det er vist nogenlunde det samme som el_serpiente mener :-)

Lars
Avatar billede ljm21 Praktikant
03. marts 2004 - 17:46 #4
Iøvrigt:
Hvis du sidder på DTU, eller på anden vis bruger imfufa-latex kan du bruge \bpar. Den er defineret som "Begynd på et nyt afsnit men lav lidt ekstra afstand" i min Latexbog

Lars
Avatar billede barklund Nybegynder
03. marts 2004 - 18:41 #5
det er to standard width's, der skal sættes op. Jeg plejer:

\setlength{\parindent}{0pt} % indrykning
\setlength{\parskip}{6pt} & afstand mellem afsnit

// Morten Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
03. marts 2004 - 18:41 #6
&=% ;)
Avatar billede el_serpiente Nybegynder
04. marts 2004 - 17:01 #7
Det kan ikke anbefales at ændre på '\parskip' da dette mellemrum også bruges i list enviroments, table of contents og andre lister og i headings.
Avatar billede barklund Nybegynder
04. marts 2004 - 18:40 #8
Tja, jeg forstår parskip som "skip between paragraphs" og er derfor den, som jeg vil bruge - hvilket giver ekstra luft andre steder også, ja, men det er jo også mellemrummet mellem nogle andre "paragraffer", som er ønsket - af mig ;)
Avatar billede kvinther Nybegynder
04. marts 2004 - 23:50 #9
Kan man ikke redefinere section/subsec./subsubsec/ til at indeholde et skip? Så undgår jeg at insætte ekstra ting.

Jeg bruger Latex under Cygwin.
Avatar billede kvinther Nybegynder
04. marts 2004 - 23:51 #10
Bla bla bla jeg vrøvler! Ignorer venligst forrige kommentar, jeg var vist lige i en anden verden et øjeblik. :)
Avatar billede el_serpiente Nybegynder
05. marts 2004 - 11:39 #11
\parskip Bliver brugt mange steder i LaTeX denne bliver lagt til afstanden mellem linierne \tableofcontents. \parskip ligger også afstanden til den allerrede givet afstande både før og efter en \section \subsection ect. før og efter tabeller og figurer.

Selvfølgelig hvis det er det man gerne vil så fint. Men det er værd at vide at det ikke kun er en afstand ved linieskift man piller ved.
Avatar billede ljm21 Praktikant
10. marts 2004 - 09:44 #12
Hvis du fik dit svar så luk spørgsmålet, ellers må du uddybe.

Lars
Avatar billede barklund Nybegynder
16. marts 2004 - 16:26 #13
Tak for points - håber du kunne bruge det trods de drawbacks andre har nævnt :)