Avatar billede carm Nybegynder
01. februar 2001 - 12:41 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Harddisk fejl

Hej
McAfee opdagede tilsyneladende en virus på min HD. Efter at genstarte, var BIOS\'en ude af stand til at finde min HD. Jeg har købt ny computer siden, da jeg i første omgang troede HD controlleren var død. (Det var en GAMMEL PC).
Min nye computer er også ude af stand til at finde harddisken. Spørgsmålet er, om virussen var i stand til at ødelægge harddisken helt, eller der er en måde at få den op at køre igen?

På forhånd tak,
Carm
Avatar billede keysersoze Guru
01. februar 2001 - 12:47 #1
har du været inde og sætte den til i BIOS\'en? eller er det den der ikke kan finde den?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
01. februar 2001 - 13:28 #2
Husk at du ofte skal saette auto-detect paa baade 1) cylindere og 2) Mode.

Har du flere harddiske/drev paa samme kabel ?  Hvis ja, saa husk at den ene skal vaere master og den anden slave.!!
Avatar billede carm Nybegynder
01. februar 2001 - 14:05 #3
BIOS står til at finde harddisken ganske automatisk. Og det virker også med de andre harddiske jeg har.
Problemet er ganske enkelt at den ikke kan finde harddisken. Kan virussen være skyld i dette? Enten ved at ødelægge harddisken permanent, eller, som jeg har læst et sted, fjerne bootsectoren på disken?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. februar 2001 - 16:28 #4
Hvis du ikke har noget på den der skal gemmes, kan du jo overveje en \"fdisk /mbr\"
Avatar billede carm Nybegynder
01. februar 2001 - 23:35 #5
Virker ikke, eftersom BIOS\'en ikke har detected harddisken. Alle programmer, fdisk inkl, kan derfor ikke se der overhovedet er en harddisk attached.

Det skal måske lige nævnes, at jeg kan se og høre at harddisken starter op (lys lyser, og man kan høre den).
Avatar billede makse Nybegynder
01. februar 2001 - 23:54 #6
Kan du huske hvilken virus det var?
Så kan man jo prøve at gå den vej.
Avatar billede carm Nybegynder
02. februar 2001 - 12:49 #7
Nope, sorry :(
Avatar billede makse Nybegynder
02. februar 2001 - 12:56 #8
Hvad mærke & type er det?
Avatar billede carm Nybegynder
02. februar 2001 - 14:50 #9
Harddisken?
Det er en Quantum Fireball 3,2GB IDE
Avatar billede makse Nybegynder
02. februar 2001 - 15:43 #10
www.quantum.com/support/csr/software/csr_software.htm kan du hente et diagnose værktøj. QDPS (øverst) hedder programmet, der laver en startdisk.
Avatar billede makse Nybegynder
02. februar 2001 - 15:45 #11
Hvis du ved hvad den hedder mere en Fireball (type) kan vi måske finde flere data.
Avatar billede arthur.at Nybegynder
09. februar 2001 - 13:16 #12
Prøv at vende tilbage til svaret fra x4all_dk og check så lige om din nye HD er cable selected.

Det er vigtigt at du ikke har to Primære eller at kun en af dine HD er cable selected.
Avatar billede carm Nybegynder
10. februar 2001 - 12:21 #13
Der er en master og en secondary. Så det er ikke problemet. Den kan heller ikke finde den selv om den er master og sidder alene.
Avatar billede makse Nybegynder
10. februar 2001 - 12:56 #15
[KLIP] fra Qauntum support.

Older Quantum ATA disk drives with capacities of 540MB or less may not support auto-detection. The CHS values for these drives will need to be entered manually.
Avatar billede carm Nybegynder
10. februar 2001 - 18:03 #16
Jeg har prøvet diverse programmer jeg fandt på Quantum\'s hjemmeside, men ingen af dem var i stand til at finde harddisken.
Og harddisken er på 3.2 GB, så det sidste svar er næppe relevant, Makse :P

For at være ærlig har jeg mere eller mindre opgivet harddisken på nuværende tidspunkt. Så ellers mange tak for forsøgene på at hjælpe.
Avatar billede makse Nybegynder
10. februar 2001 - 18:40 #17
Du kan også prøve, at manualt sætte Cylinder/Heads/Sectors.
Avatar billede carm Nybegynder
10. februar 2001 - 23:44 #18
Har jeg prøvet, uden succes
Avatar billede makse Nybegynder
12. februar 2001 - 07:20 #19
Lige en sidste ting.
Hvis du har mulighed for det, så prøv den i en anden/ældre PC.
Så er du sikker på om den virker.

Og husk at lukke dit spørgsmål.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. februar 2001 - 15:19 #20
Prøv med en BIOS opdatering? ..hvilket bundkort har du?
Avatar billede carm Nybegynder
12. februar 2001 - 15:59 #21
Aopen AK73 pro
Hverken min gamle computer eller den nye ville acceptere harddisken i BIOS.
Og hvordan lukker man dette spørgsmål, når man er færdig? (iht Makse)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. februar 2001 - 16:09 #22
Er du færdig da?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. februar 2001 - 16:10 #23
Avatar billede makse Nybegynder
12. februar 2001 - 16:11 #24
Ja, du skal da kun lukke, når du selv mener at du er færdig. :)
Avatar billede carm Nybegynder
12. februar 2001 - 16:33 #25
Blah. Som skrevet tidligere har jeg rimelig meget opgivet harddisken. Jeg tror ikke det er BIOS\'en der er noget galt med. Problemet var virussen der ødelagde harddisken.
Ikke at min bios (i begge computere) ikke kunne detecte den mere. Det var en træls følgevirkning :/
Avatar billede mrrius Nybegynder
13. maj 2002 - 20:27 #26
Det jeg tror der er sket er at din hardisk er blevet virusramt ( du skriver det selv ) Så du skal i dit tilfælde finde et lowlevel formaterings program hos hardisk producenten og boote op på en floppy , hvor lowlevel programmet er på. ( lowlevle formaterimgs programmer er til " skjult som en test program")
nogle viruser sætter sig også i biosen , så hvis din virus er led nok , så er det ikke nok at skifte motherboard , hvis du efter at havde monteret motherboardet , kommer til at prøve at læs fra den syge hardisk .

de lowlevel formaterings programmer jeg har set er lidt ligeglade med hvordan biosen har indstillet hardisken . så mit råd er , find den lowlevel program som er beregnet til din hardisk ( vær sikker på at det er den som harddisk producenten anbefaler ) ellers smadrer du din harddisk.

Det skulle være ligemeget med at opgradere din bios , men lad dog for guds skyld ( og den egen ) være med at have den syge hardisk sat til mens du laver en bios opgrade , for en virus , kan sgtens gemme sig i en bios , og næste gang du starter computeren ( biosen vil starte og dermed smitte resten af systemet )