Avatar billede freya2000 Nybegynder
02. marts 2004 - 22:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Centrering af tabeller i browser?

Hey
Jeg er ny i DW, og jeg vil meget gerne lave en side i tabeller, som er optimeret til en 600x800pix. OG som er centreret i browseren uanset hvilken opløsning brugeren har.
Med centreret mener jeg både vertikalt og horizontalt.
Jeg har forsøgt, men kan ikke få det til at lykkes - please help ;-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. marts 2004 - 22:06 #1
<table width="100%">
<tr>
<td align="center" valign="middle">

din side her

</td>
</table>

Officelt findes "width" i <table>-tag'et, men det gør "height" ikke.. jeg ved derfor ikke hvordan man "lovligt" kan sætte højden til 100%..

Man kan dog godt bruge height="100%", ligesom med width="100%"..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. marts 2004 - 22:07 #2
hovsa..rettelse:

</td>
</tr>
</table>
Avatar billede bojohansen Nybegynder
02. marts 2004 - 22:12 #3
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Hvis du har den doctype i dit dokument skal du slette den og bruge denne i stedet for

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN">

et færdig lavet eks.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN">
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
body {
    margin-left: 0px;
    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
}
-->
</style></head>

<body>
<table width="100%" height="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
  <tr>
    <td><table width="300" border="1" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
      <tr>
        <td><p>L&aelig;g dine ting i dette table </p>
          <p>L&aelig;g dine ting i dette table </p>
          <p>L&aelig;g dine ting i dette table </p></td>
      </tr>
    </table></td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede bojohansen Nybegynder
02. marts 2004 - 22:14 #4
Du kan læse lidt om de forskellige DocTypes her

http://www.w3.org/MarkUp/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. marts 2004 - 22:26 #5
hmm.. vil det sige at man godt må bruge height="100%", hvis man indsætter?:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede bojohansen Nybegynder
02. marts 2004 - 22:29 #6
Yep, det skulle gå helt fint.
Du kan også helt lade være med at inkludere doctype, men så blir HTML guden sur på dig hvis han ser det ;-)
Avatar billede freya2000 Nybegynder
02. marts 2004 - 22:40 #7
Tak jeg er ikke helt med på hvorfor, hvordan og hvorledes men det kommer forhåbentlig på et tidspunkt?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
02. marts 2004 - 22:46 #8
Først laver man et table, sætter width="100%" height="100%"

Så lægger du et nyt table ind i det første og centrere dette align="center"

Grunden til det med doctype 3.2 og 4.01 er at i 4.01 kan man ikke sætte height="100%", det er fjernet fra html standarten, derfor må man gå tilbage til 3.2