Avatar billede maxwell Nybegynder
01. marts 2004 - 13:02 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Sætte "mailto" på visning af et view på website

Hey

jeg har en website som bl.a. viser et view - et af punkterne i dette view er en e-mail adresse dette vil jeg gerne ha lavet så man kan sende en mail ved at klikke på den - altså en mailto! Men hvordan gør jeg det?
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
01. marts 2004 - 13:21 #1
Det kommer an på en masse ting. Altid en god ide at skitsere lidt af løsningen. Altså hvilken version, benytter du en viewtemplate osv.

Men prøv at skriv dit mailto i din kollonne som du ville i HTML og så sæt det imellem et par [] så skulle Domino meget gerne vise det som HTML.

Altså noget i retning af:
"[<a href=\"mailto:xxx@xxx.dk\">Mail til mig</a>]"
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2004 - 13:26 #2
Ja, det er løsningen. Men overvej om ikke du vil skjule din emailadresse bag en JavaScript-funktion. Der findes systemer der skanner hjemmesider igennem for brugbare postadresser og tilføjer dem til SPAM-lister.
Der findes noget kode som nemt "danner" den rigtige "mailto" via javascript, men som ikke umiddelbar ikke fortolkes af email-høstemaskiner.
Avatar billede maxwell Nybegynder
01. marts 2004 - 13:49 #3
for at vise kollonnen bruger jeg formula = @NewLine + "Phone: " + KundeTrimTlf + @NewLine + "Fax: " + KundeTrimFax + @NewLine + "Email: " +  KundeTrimEmail

det jeg gernen ville kunne gøre er at klikke på KundeTrimEmail og så kan jeg skrive mailen uden først at skulle kopiere mail adressen over i mit mail program - når nu muligheden ligger der.... Så jeg er ikke lige helt sikker på hvordan jeg skal skrive denne mailto midt i denne formula!
Avatar billede crackpot Nybegynder
01. marts 2004 - 14:28 #4
Med pr0gm4n's svar bliver det, så vidt jeg kan lure:

@NewLine + "Phone: " + KundeTrimTlf + @NewLine + "Fax: " + KundeTrimFax + @NewLine + "Email: [<a href=\"mailto:" + KundeTrimEmail + "\">" + KundeTrimEmail + "</a>]"

Der er noget med nogle "'er du lige skal være opmærksom på skal overleve, dem der har \ foran. Jeg har desværre ikke lige en Notes på mig så jeg kan ikke teste det. Men der skal jo også være noget for dig at lave resten af eftermiddagen... ;-)

Men Jörgs note om høst af adresser er klart relevant, hvis adresserne vises for andet end et lukket publikum. Med kundedata lugter det dog lidt af at det er en intern applikation...?
Avatar billede maxwell Nybegynder
01. marts 2004 - 15:15 #5
Jeps - takker ;-) Kan jeg bruge samme måde til at få fat i min styleshide?
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2004 - 17:49 #6
Det ser ud til at være en intranet side. Ellers ville det være uklogt at lægge kundeadresser ud :-)
Avatar billede maxwell Nybegynder
01. marts 2004 - 19:04 #7
der er ikke en kundeliste men en forhandler liste...
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2004 - 19:36 #8
Men så beskyt dem alligevel. Deter "dødirriterende" at få dumme mails in på info, salg, kundeservice etc.
Avatar billede crackpot Nybegynder
01. marts 2004 - 20:06 #9
Et udmærket eksempel på beskyttelse, der oven i købet ser ud til at virke, kan ses på http://www.convergens.dk/C1256BB3004BB983/(AllDocsByDocId)/F6F2B212AC9E9136C1256DA5006CE43B?OpenDocument (nej, jeg arbejder ikke for det firma - længere... ;-) ). Det eksempel der angives burde kunne indarbejdes i en kolonneformel med en smule knofedt. Gør det, forhandlerne vil om ikke elske dig så i hvert tilfælde ikke forbande dig ned i det sorteste helvede, hvilket er stort set lige så godt. :-D

Forøvrigt er det ingen absolut garanti mod spam - jeg har et par domæner hvor jeg har omdirigeret "sales@domæne.net" til /dev/null, fordi det åbenbart er blevet almindelig praksis at høste selve domænenavnet og så bare skyde i blinde. Suk...
Avatar billede maxwell Nybegynder
01. marts 2004 - 20:06 #10
ja det er rigtigt - men hvis man nu laver en mailto "email" og deres mail adresser skjulte - kan de så ikke opsnappes sutomatisk?
Avatar billede crackpot Nybegynder
01. marts 2004 - 20:16 #11
Løsningen går ud på at bryde emailadressen op og lade browseren sætte den sammen igen med JavaScript, sådan at adressen ikke forekommer i hel tilstand nogen steder i den rå kildetekst. Det kan kun høstes hvis høsteprogrammet kan fortolke JavaScript, hvilket ikke lige er sådan at inkorporere. Det kommer selvfølgelig, så det er ikke et permanent fix på spam-problemet, men lige nu er det det smarteste at gøre. Kig på eksemplet, det er rimeligt pædagogisk forklaret.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
02. marts 2004 - 16:54 #12
Høsteprogrammet kan jo bare 'hooke sig op på IE', så er fortolkningen på plads.
Og lave det nummer er ganske enkelt og indenfor rammerne af hvad jeg kan klare med VB og LotusScript. Så jeg tror at det er en stakket frist, at benytte det lille JS trick.

BTW tak for pointne.
Avatar billede jogii Nybegynder
02. marts 2004 - 21:43 #13
Høsteren kigger efter forekomster af @ og . (punktum). Ud fra dem fortolker den ordet før at være"localpart" og området efter til at være "host"-part. Javascript funktionerne genererer en også en "mailto:", men først ved "OnClik"-javascript eventet. I selve funktionen er der bare variable, såsom
address = 'mailto:' + localpart + '@' + hostname.
localpart kommer fra dit "OnClik"-kald og hostname kan være en global js-variabel defineret et helt andet sted. M.a.o skal der sidde en programmør og fortolke hele HTML-koden for at finde ud af hvad adressen bliver. Desuden kan man lade selve koden ligge i et JS-bibliotek, som refereres til på siden, men ikke er del af selve denne HTML-side. Yderst besværligt for høsteren, god beskyttelse af dine interesser :-)
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
03. marts 2004 - 10:48 #14
Min pointe er at det er meget let (under 10 linier kode) at benytte IE til at hente HTML'en og fortolke den. Og så kommer man altså rundt om den løsning som Crackpot linker til. Og det er jeg sikker på for jeg benytter den løsning på min egen hjemmeside, og kan se at ovennævnte linier kode pænt aflevererer mailto:xxx@zzz.dk.

Derfor må Jörgs forslag om brug OnClick være den eneste rigtige måde at gøre det på.
Avatar billede jogii Nybegynder
03. marts 2004 - 11:48 #15
Jeg søgte lidt på google og fandt bl.a. dette
http://www.ibeck.com/tools/mailto.php
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
03. marts 2004 - 17:02 #16
Det er jo en spændende lille øvelse vi har gang i her :-D

Den kode jeg omtaler ovenfor finder de tre første mailto's på 'Anti-Spam Mailto Links' og det er uden at søge efter ascii værdier mm. men udelukkende ved at lade IE gøre arbejdet.

Den sidste 'The Javascript Solution' finder 'min' kode ikke.