Avatar billede aske2 Nybegynder
26. februar 2004 - 17:58 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Problemer - Word lukkede pludselig ned

Hej eksperter

Er der mon nogle, der kan hjælpe med et STORT problem? Min søn sad og skrev stil på sin PC, da Word pludselig bare lukkede ned. Ikke noget med at spørge om, han ønskede at gemme eller noget... Lige pludselig var han bare på skrivebordet. Stilen han var i gang med, lå på skrivebordet, og den åbnede han så, men... Der var kun de 2 gamle linier og ikke hele den side han lige havde siddet og brugt en time på. Han havde glemt at gemme jævnligt... Er der ikke noget vi kan gøre? Er der ikke noget med, at dokumentet løbende gemmes? Hvis det er tilfældet, hvad gør vi så for at finde det frem?
Avatar billede jpvj Nybegynder
26. februar 2004 - 18:10 #1
Du kan kigge i folderen hvor han gemte dokumentet, men hvis du allerede har haft det åbent igen, så er der ikke noget at gøre.
Avatar billede aske2 Nybegynder
26. februar 2004 - 18:16 #2
Jamen er der ikke noget med, at Word gemmer automatisk? Og kan man så ikke få fat i noget ad den vej?
26. februar 2004 - 18:17 #3
Word kan indstilles til løbende at gemme, så et dokument kan genetableres i tilfælde af nedbrud.

Det fungerer på den måde at når Word startes første gang efter et nedbrud, popper det auto-gemte dokument frem på skærmen.

Så hvis I har haft programmet startet, og der ikke er blevet vist noget på skærmen, tyder alt på, at Word ikke er indstillet til automatisk at gemme dokumentet.

Check indstillingen ved at vælge:
Funktioner->Indstillinger, på fanen Gem er der et felt:
Gem oplysninger til automatisk gendannelse hvert XX minut.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
26. februar 2004 - 18:20 #4
Det afhænger meget af hvilken version af word han har brugt, men du kan åbne word og se på indstillingerne for backup (kan ik huske præcis hvor det er, sorry) og dermed se hvor word midlertidig gemmer backupfilerne. Men hvis computeren har været slukket eller der er blevet arbejdet videre på cokumentet kan i ikke rede det..

Håber det lykkedes!, det er bare det sureste at miste noget man lige har skrevet..

Vi ses
Avatar billede aske2 Nybegynder
26. februar 2004 - 18:22 #5
Nu har jeg lige været inde og checke og sådan ser det ud:
Gem oplysninger til automatisk gendannelse hvert 10. minut

Hvorfor virker det så ikke?
Avatar billede friis3450 Nybegynder
26. februar 2004 - 18:24 #6
Hvilken version af word bruger du?
Avatar billede aske2 Nybegynder
26. februar 2004 - 18:28 #7
Det er Office XP
26. februar 2004 - 18:28 #8
Indstillingerne er de samme i alle Word-versioner fra Word97 og til og meed Word2003.

Under Funktioner->Indstillinger, fanen Filplacering er der en indstilling af hvilken mappe filer til automatisk gendannelse gemmes i. Er feltet ikke udfyldt gemmes i samme mappe som dokumenterne gemmes i.

Hvorfor det ikke virker er svært at sige. En af de mest sandsynlige muligheder er, at der er svaret Nej til at gemme.
Avatar billede aske2 Nybegynder
26. februar 2004 - 18:43 #9
Nu har jeg været inde og kigge i den mappe, hvor filer til automatisk gendannelse skulle være placeret i. Men ingenting der... Der er ikke andet at gøre end at begynde forfra med mor som sekretær.
Tak for hjælpen alle 3. Jeg har delt pointene mellem jer og håber det er ok.
Avatar billede jkrons Professor
26. februar 2004 - 18:47 #10
Hvis Word lukker ned uotiveret, men altså lukker ned ved en fejl, så kan det tænkes at Word opfatter det, som om det er en bevidst handling fra brugeren, og så sletter den de autogemte filer. Kun ved "systemnedbrud" bliver de gemt og vises ved genstart.

Det er dog ikke umuligt at der stadig ligger filer på disken, som indeholder teksten. Lav en søgning i Stifinder efter alle filer, der er oprettet i dag. (Husk at fortælle at den også skal søge efter skjulte filer). Se så på tidspunkterne. Er der nogen, der er lavet omkring det tidspunkt, hvor Word gik ned?

De kunne hedder noget i stil med ~wrl1111.tmp eller lignende, hvor 1111 repræsenterer et tilfældigt firecifret tal, og de bør ligge som gemte filer.
Avatar billede jkrons Professor
26. februar 2004 - 18:48 #11
gemte = Skjulte.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
26. februar 2004 - 19:39 #12
Ok.. Jeg er ked af at vi ikke kunne hjælpe dig bedre.. Håber du klarer den

Vi ses
//Friis