Avatar billede lechef Nybegynder
31. januar 2001 - 08:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

VB6 og ADO hjælpe udbedes.

Hej
Jeg er igang med et størrer projekt(Opskrifts database), som omhandler VB6 og adgang til Access database.
Mine problemer er som følgende.
Jeg søger en funktion i ADO, som udfra et varenummer skal finde et varenavn, disse ligger i samme tabel, men det er kun varenavnet, der skal bruges viderehen, nu er problemet så, hvordan opretter jeg en tabel i access, der indsætter (4-5 faste felter) og varenavnet+mængde(varierende antal felter), og lidt andet f.eks.

1 post->
<felt>Opskrifts navn
<felt>Beskrivelse
<felt>Oksefilet  <felt>0,232
<felt>kartofler  <felt>0,450

en ny post herefter kan så se sådan her ud.
1 post->
<felt>Opskrifts navn
<felt>Beskrivelse
<felt>Kalvefilet  <felt>1,500
<felt>Rødvin      <felt>0,450
<felt>Hvidløg    <felt>0,250
<felt>...        <felt>.,...

ups.. Jeg er ved at tabe tråden.
Kort sagt, én post med variable antal felter i post, dog med 4-5 faste felter.

Er der et klogt hoved der kan hjælpe mig med dette.
Er der mon nu noget jeg har overset, jo jeg er newbie i vb6 programmering..
Hvis det er SQL jeg skal over i skal jeg bruge hjælp til dette.

På for hånd tak
Ronny
Avatar billede mmp Nybegynder
31. januar 2001 - 09:51 #1
Jeg vil foreslå, at du laver flere forskellige tabeller. En til at holde opskriftsnavne og selve \"hvordan gør man\". Og derefter en tabel med en hel masse tal for gram. Og tilsidst en tabel med alle varenavnene. Så skal du til at lave nogle relationstabeller, som binder det hele sammen. Dermed ender du med at have en database, som er nem at håndtere også i VB6. Du behøver ikke at bruge SQL til at løse det. Du kan få access, hvis det er det, du vil bruge, til at lave en masse benarbejde for dig vhja forespørgsler.
Avatar billede heko Nybegynder
26. februar 2001 - 14:29 #2
Du bør som det første lære noget om datamodellering som mmp skriver. Dine data skal deles op i flere tabeller med relationer imellem. Dette vil sikre at du nemt kan få dine data ud af databasen igen. Det du skal kigge efter er noget om normaliseringsregler for data. Det er sikkert beskrevet i et begynderhæfte om Access. Det kan ikke understreges nok at du sætter dig ind i dette da dårlig datamodelering konstant vil give problemer i dit projekt. Det er ikke specielt vanskeligt så du skal ikke blive afskrækket af det.

Når du skal trække data ud eller skrive data fra/til databaen vha VB er der grundliggende to metoder:

Brug SQL-sætninger, som du konkatenerer i din kode
fx minSQL =\"SELECT * FROM CUSTOMERS WHERE CUSTOMERSID=\" & DinVariabel
set ditRecordset= DinDBForbindelse.execute(minSQL)
Hvis der er tale om en insert:
minSQL = \"INSERT INTO CUSTOMERS SET (CUSTOMERSID= \" & DinVariabel & \")\"
DinDBForbindelse.execute minSQL

Alternativt kan du bruge Command-objektet fra ADO... det er lidt vanskeligere at gå til så jeg vil foreslå du benytter en bog fx Special Edition Using visual basic 6 isbn=0789715422

Heko

Avatar billede lechef Nybegynder
04. maj 2001 - 10:04 #3
Tusinde tak for hjælpen, har fået løst mit problem..