Avatar billede naquer Nybegynder
25. februar 2004 - 17:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Underlig fejlmeddelse

Hej

Jeg har en php side, til at tjekke om nogle forskellige betingelser går op:

<?php

$brugernavn = $_REQUEST['brugernavn'];
$password = $_REQUEST['password'];
$submit = $_REQUEST['submit'];
$opret = $_REQUEST['opret'];

if(isset($opret)) {
  header("location:needlogin.php");
} elseif($brugernavn == "" OR $password == "") {
  echo "<div id='red_light'>Begge felter skal udfyldes</div>";
} else {
  mysql_connect("localhost", "root");
  mysql_select_db("news");

  $result_user = mysql_query("select brugernavn from users where brugernavn = '$brugernavn'")
  or die('Mysql error');
  $result_password = mysql_query("select password from users where password = '$password'")
  or die('Mysql error');

  $array_user = mysql_fetch_assoc($result_user);
  $array_password = mysql_fetch_assoc($result_password);

if($array_user['brugernavn'] == $brugernavn && $array_password['password'] == $password) {
  $_SESSION['user'] = $array_user['brugernavn'];
  echo "{$_SESSION['user']}";
} else {
  echo "<div id='red_light'>Brugernavn eller adgangskode er forkert</div>";
}

?>

Det virker helt perfekt, undtagen hvis jeg trykker på submit knappen. Så skriver den nemlig følg:

Warning: Cannot add header information - headers already sent by (output started at /home/mikkel/webs/check.php:16) in /home/mikkel/webs/login/check.php on line 9

Siden er inkluderet på en anden side. Hvordan kan det være at den skriver det?
Avatar billede pchris Nybegynder
25. februar 2004 - 18:00 #1
Det betyder at du i /home/mikkel/webs/check.php linie 16 har genereret noget output og PHP derfor har sendt HTTP headers, men nu i linie 9 i denne fil forsøger du at sende headers igen med kaldet header("location:needlogin.php"); - det må man ikke.

Du kan nok løse det ved at checke $_REQUEST['opret'] tidligt - allerede i webs/check.php inden du genererer output.
Avatar billede naquer Nybegynder
25. februar 2004 - 20:41 #2
Jeg forstår ikke helt dit svar. Må jeg ikke bruge header to steder på en side?
På den side hvo jeg inkluderer ovenstående fil, har jeg i toppen startet session ( session_start(); )Mener du at det kan være grunden til fejlen?
Avatar billede naquer Nybegynder
25. februar 2004 - 20:48 #3
Siden hvorpå jeg inkluderer filen ser således ud:

<?php
session_start();
?>
<html>
<head>
<title>Siden over alle sider</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheet.css">
</head>

<body>
<div id="hoejre">

<?php
include("login/check.php");
?>

</div>
<div id="title">

<h2><div class="overskrift">Siden over alle sider</div></h2>
</div>

<div id="indhold">
</div>

<?php
include("sider/venstremenu.html");
?>

</body>
</html>

Hvorfor er det så et problem at der midt på siden kommer en header?
Avatar billede naquer Nybegynder
25. februar 2004 - 21:36 #4
Ingen der kan svare mig på det?
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. februar 2004 - 21:58 #5
Det betyder bare at din header() skal stå _FØR_ du begynder at generere output til skærmen. Altså før din HTML kode og før du skriver tekst ud med PHP (echo, print fx.)..

-Gustav Olsen
Avatar billede pchris Nybegynder
26. februar 2004 - 08:38 #6
Nemlig. Du kan f.eks. skrive den lige efter session_start();
Altså noget i retning af:
<?php
session_start();
$opret = $_REQUEST['opret'];

if(isset($opret)) {
  header("location:needlogin.php");
}
?>
Avatar billede naquer Nybegynder
26. februar 2004 - 14:53 #7
Det har jeg ikke mulighed for, eftersom headeren og resten, skal være omringet af en <div>  er der andet jeg kan gøre?