Avatar billede reds2001 Nybegynder
25. februar 2004 - 15:06 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

ASP .NET, det er da stenalder design.

Jeg er ny i ASP .NET og websites i det hele taget, men nu har jeg efterhånden siddet og fumlet lidt med ASP .NET. Men hvordan laver man flotte grafiske brugerflader i VS .NET?
Avatar billede muddi Praktikant
25. februar 2004 - 15:11 #1
Det er vidst ikke i VS .NET at du skal lave dem?! GUI skal du lave i et grafikprogram. Adobe Photoshop, Macromedia Fireworks o.l.
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
25. februar 2004 - 16:15 #2
Enig - og derefter kan det godt betale sig at bruge f.eks. DreamWeaver til at danne HTML kode, som man kan tage med over i VS.NET.
Avatar billede reds2001 Nybegynder
25. februar 2004 - 16:50 #3
Muddi>>Jeg har prøvet at lave en GUI i Adobe Photoshop, men hvordan får jeg implementeret siden i VS .NET?

Kan i give eksempler/guidelines til hvordan jeg skal komme igang med at lave fede GUI's så er der point til jer begge. :-)
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
25. februar 2004 - 16:53 #4
tja...
Det er ikke så let. Vejen fra et GUI i Photoshop til VS.NET er ikke let. Du skal have skåret din grafik op og lagt den over i HTML - det er ikke noget man lærer på en eftermiddag, eller kan beskrive kort. Hvor meget HTML kan du?
Avatar billede reds2001 Nybegynder
25. februar 2004 - 17:01 #6
Thor>>Jeg kan intet html :-(
Avatar billede muddi Praktikant
25. februar 2004 - 17:08 #7
reds2001 >> det komplicerer så sagen yderligere ... måske du så bør starte på www.html.dk, hvor du på ganske kort tid kan få et kendskab til html.

Du skal ikke regne med at lave nogen fede interfaces før du har styr på den mest basale html. Det er jo trods alt hmtl der skal sørge for at holde din grafiske del sammen på en pæn måde.

/Morten
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
25. februar 2004 - 17:18 #8
Du skal nok overveje om du vil arbejde med den grafiske eller den tekniske del af web-sites. Hvis du vil arbejde med den tekniske del bliver du nødt til at lære din HTML og er du mere til den grafiske del bør du finde én der kan hjælpe dig med det tekniske.

Under alle omstændigheder er det vigtigt at kunne sin HTML hvis man vil arbejde mod web.
Avatar billede reds2001 Nybegynder
25. februar 2004 - 17:21 #9
Thor & Muddi>>Situationen er den at jeg i forvejen kan vb .net. Så synes jeg at jeg ville overføre mine 'færdigheder' til asp. net, de to 'sprog' er jo dejlig ens. Problemet er bare at jeg ikke gider og sidde at lave hjemmesider der ligner noget min to-årige nevø har designet. Derfor MÅ jeg lære at lave en grænseflade der kan benytte sig af asp .net.
Avatar billede muddi Praktikant
25. februar 2004 - 17:28 #10
asp.net er jo egentlig bare en serverside teknik til at behandle hjemmesider inden de bliver vidst, men det er ikke noget markup language, og det kan derfor ikke bruges til at præsentere informationer.
Du er altså nødt til at lære html for at kunne lave noget lækkert. Du kan lave nok så meget hokus pokus i vs .net, men hvis du ikke kan finde ud af at vise det, så er arbejdet mere eller mindre spildt.

Som thor siger, så kan det være at du skal alliere dig med en grafiker/designer, for tilsyneladende virker du til at være mest interesseret i at programmere.

/Morten
Avatar billede reds2001 Nybegynder
25. februar 2004 - 17:34 #11
Jeg er meget interesseret i at programmere 'hokus pokus'. Jeg er ikke interesseret i at alliere mig med designere, det vil jeg lære selv!! Derfor går jeg nu igang med www.html.dk som anbefalet. I skal ha' point som tak for hjælpen.....i høre HELT sikkert fra mig igen.
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
25. februar 2004 - 17:42 #12
Takker -  god kamp :-)
Du er altid velkommen her
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
25. februar 2004 - 23:03 #13
Jeg har bygget websider i 8 år, uden nogensinde at have lært særligt meget html. Man kan sagtens bruge en editor til det meste, som f.eks. Dreamweaver, FrontPage eller den der er indbygget i Visual Studio .NET.
Avatar billede reds2001 Nybegynder
26. februar 2004 - 07:46 #14
NielsBrinch>>Hvordan overfører man så forskellige 'Controls' som man har lavet i alternative editors til VS .NET så man kan fange events derfra? Eksempelvis har jeg lavet en fin 'Tab Control' i Adobe Photoshop, men hvordan bliver den til en ASP .NET side hvor jeg kan fange en 'Click Event'?
Avatar billede dj Nybegynder
26. februar 2004 - 09:39 #15
Editors kan være meget fine hvis man ikke ved hvad man laver eller ønsker at vide det. Hvis man derimod ønsker at sætte sig ind i teknologierne bag, så er det bedste man kan gøre for sig selv at droppe alle former for editorer, det være sig Frontpage, Dreamweaver og ja selv VS.NET.

Grunden hertil er at man så bliver tvunget til selv at sætte sig ind i hvordan man gør alt fra bunden også de her "hokuspokus" ting som man er vant til f.eks. VS.NET klarer for en.

Min personlige favoriteditor er:
http://www.fixedsys.com/context
som er en lille freeware editor i stil med ultraedit.

I den koder jeg alt, HTML, CSS, Javascript, C# (både ASP.NET og Windows Forms), C++, Object Pascal, Java etc. så det kan sagtens lade sig gøre at droppe alle de her fancy dyre editorer.

Det skal dog nævnes at selvfølgelig har de et berettigelsesgrundlag og visse ting er da også noget besværligere at have med at gøre uden f.eks. VS.NET (indtil man får udviklet værktøjer der kan lette arbejdet). Så fordelen er ikke at man sparer tid (det kan dog godt lade sig gøre på sigt såfremt man ligger et stort nok arbejde i værktøjsudvikling), men man får en langt bedre indsigt i hvad der sker og man har fuld kontrol over sit projekt. Man er så at sige ikke afhængig af noget "hokuspokus" funktionalitet.

En anden årsag er at editorne ofte pådutter én en bestemt måde at udvikle på.
I forbindelse med HTML ser man ofte at editorne ligger op til noget klamt tabledesign med inline CSS tags over det hele. Hvis man vil arbejde seriøst med f.eks. Tableless CSS design, så er der ingen fordel i at anvende en editor, tværtimod faktisk.

Ligeledes med software udvikling. Der ligger værktøjerne også typisk op til RAD udvikling. Ønsker man f.eks. at arbejde med object orienterede grænseflader der afviger væsentligt fra normen, så er der ingen hjælp at hente i VS.NET eller Borlands værktøjer .. så er man igen bedre tjent med en standard teksteditor.

Så hvis jeg må give et råd, så prøv at lær HTML udenom Frontpage og Dreamweaver .. forståelsesmæssigt er det en kæmpe fordel.

Jeg vil i den forbindelse også anbefale dig:
http://www.w3schools.com/xhtml/xhtml_reference.asp (XHTML Standarden)
http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp (CSS Standarden)

Forsøg at hold dig til de standarder, du kan lige så godt lære at gøre det rigtigt fra starten når du nu alligevel starter fra bunden :)

Rigtig god fornøjelse med det :)

//DJ
Avatar billede reds2001 Nybegynder
26. februar 2004 - 09:45 #16
DJ>>Tak for kommentaren, jeg tror at jeg følger 'de tre vise mænds' gode råd om at lære det fra bunden af så nu sidder jeg og koder html i notepad hæhæ.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
26. februar 2004 - 09:51 #17
reds2001-> Du kan sætte en ImageButton ind på siden og vælge at den skal vise dit billede i stedet for. Så kan du dobbeltklikke på din ImageButton i VS.NET, så kommer du ind der i koden, hvor du skal skrive hvad der sker hvis man klikker på din ImageButton.

Det er helt klart godt at kunne det hele fra bunden, jeg er enig med de andre. Det er bare ikke STRENGT nødvendigt. Du KAN godt klare dig uden at kunne det hele fra bunden.

dj: Jeg er i store træk enig, men der er altså en fordel i, at kunne se hvad man laver, mens man laver det.
Avatar billede dj Nybegynder
26. februar 2004 - 11:52 #18
reds2001: Notepad er måske lige i underkanten ;)

Du bør vælge en editor som minimum understøtter syntax highlighting for overskuelighedens skyld.

nielsbrinch:
"men der er altså en fordel i, at kunne se hvad man laver, mens man laver det"

Tjah, sådan havde jeg det også lidt engang, men istedet har jeg oplevet at jeg er blevet bedre og bedre til at "visualisere" koden i hovedet og har man brug for at se det mere konkret, så er det jo bare at lave en refresh i sin browser eller en compile alt afhængig af hvad man arbejder med.