Avatar billede pajens Nybegynder
25. februar 2004 - 12:55 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

XAL XP Print

Man skal da også høre det mest utrolige.

En bekendt arbejder i et firma hvor de anvender Concorde XAL (ældre version). I forbindelse med at nogle brugere nu får Windows XP anfører it-afdelingen, at brugere med Windows XP ikke kan printe fra XAL. Det kan angiveligt slet ikke lade sig gøre.

Jeg har ikke selv XAL kørende, men kan ikke forstå at det kan være rigtigt. Jeg er godt klar over at en ældre XAL nok reelt kører DOS-like, og at der derfor måske skal laves noget opsætning i XP og/eller XAL. Men at man slet ikke kan printe under XP lyder ikke rigtigt.

Er der nogen der har erfaringer ud i dette?

mvh. Christian
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
25. februar 2004 - 12:58 #1
Tja vi benytter XAL og XP klienter, ja opsætning men ikke noget vildt !
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
25. februar 2004 - 12:59 #2
og vores XAL er GAMMEL (app. 2.60, kerne 2.80)
Avatar billede jeki Nybegynder
25. februar 2004 - 13:00 #3
Du har helt ret - det er for utroligt og bestemt ikke sandt. Jeg har arbejdet lidt med XAL på en XP-maskine og der er bestemt ingen problemer. Det er rigtigt at nogle af de ældre kerner (ligesom på c5) har lidt problemer, men at de slet ikke kan printe - den er helt gal.

Og lad os lige slå fast en gang for alle: XP er langt mere dos-venlig end Windows 2000.
Avatar billede danmarlin Praktikant
25. februar 2004 - 14:19 #4
Det eneste problem jeg har hørt om er, at man kun kan printe fra Windows versionen hvis printeren er sat på en USB-port.
Dette gælder dog alle Windows.
25. februar 2004 - 14:27 #5
Hvis man kører med Dos versionen af XAL er det meget håbløst - så derfor start Windows versionen på sideløbende og print så alt derfra - XAL for Windows bruger Windows default printer - så her er det INTET problem.
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
25. februar 2004 - 14:32 #6
Jeg bruger stadig også DOS versionen af XAL'en OG KAN SAGTENS PRINTE, udelukkende et spørgsmål om mapning af porte (lpt1-9) Omkring USB er det nok mere rigtigt, det har jeg ikke prøvet da vores printere enten kører centronics eller via LAN

Der er intet der er håbløst omkring dette - !!!

P.s. Der er desuden MANGE andre der kører DOS versionen og ikke har de problemer, har desuden den samme version kørerende på terminal services og MetaFrame IGEN UDEN PRINT PROBLEMER.
Avatar billede kgross Nybegynder
25. februar 2004 - 16:33 #7
Jeg går udfra at I køre i netværk

I XAL under brugerprintere sætter i printerporten til en port i ikke bruger fysisk.
f.eks. lpt 6
Derefter bruger i Net Use komandoen  Net Use LPT6 \\<servernavn>\<printernavn>
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
26. februar 2004 - 15:21 #8
Nu har jeg ikke læst alt hvad i skriver men har man f.eks en printer siddene på en USB port, kan man share printeren ud og derefter med "net use" koble en LPT-port til printeren, selvom printeren sidder på samme maskine. Det har jeg brugt på C5 mange gange.
Avatar billede hquint Nybegynder
30. marts 2004 - 10:31 #9
Vi har et lignende problem. Vi har mappet 4 printere ( lpt2 - lpt5 ). Vi kan sagtens skrive til LPT2 og LPT3. Dog kniber det med LPT5. XAL 2.60 kommer med en melding om at printeren ikke findes på lpt5. Der dog muligt at udskrive fra en DOS-prompt til lpt5 uden problemer. Hvis der er nogen der har et bud, hører jeg gerne fra vedkomne.