Avatar billede c-sharp Nybegynder
25. februar 2004 - 07:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Finde ud af om post allerede eksisterer i database inden oprettel

Er der en nem måde at finde ud af om den post man er ved at oprette allerede findes i database, i forbindelse med af man opretter en ny post (i det her tilfælde kan kun oprette posten én gang af hensyn til primærnøglen)? Kan man evt udlede det af den exception der bliver kastet?
Avatar billede hnteknik Novice
25. februar 2004 - 08:56 #1
rs.open sqlsætning

if rs.eof then
tilføj
else
ret
endif
Avatar billede c-sharp Nybegynder
25. februar 2004 - 09:01 #2
det vil sige jeg skal sprøge i databasen før jeg opretter posten, eller bruge en stored procedure? Man kan ikke finde ud af det ved den fejl der kastes??
Avatar billede hnteknik Novice
25. februar 2004 - 10:22 #3
Ja du åbner en forespørgsel med mod databassen
select * from xxx where ID=dinpostid

Hvis den giver EndOfFile - eksisterer den ikke og skal oprettes elles blot rettes.
Det kan godt være det skal skrives lidt anderledes i .net, men princippet i SQL er det samme
Avatar billede c-sharp Nybegynder
25. februar 2004 - 12:35 #4
Jeg fiskede mere efter om der var nogle udvidet muligheder i .NET, som eksempelvis at udlede det af den exception der bliver kastet
Avatar billede roger Nybegynder
25. februar 2004 - 22:20 #5
Ikke så vidt jeg ved. Du kan checke på den SqlException der bliver kastet. Jeg bruger det selv ved unikke nøgler, og checker først om exception-msg indeholder "Violation of UNIQUE KEY". Gør den dette, så trækker jeg vha. af regexp navnet på nøglen ud(kunne måske udelades, men rart hvis man har flere nøgler).

Ved ikke om du kunne bruge det til noget, men det er den måde jeg selv løser det på.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
09. marts 2004 - 13:33 #6
roger smid et svar så du kan få point!

Tak for jeres tid!
Avatar billede roger Nybegynder
09. marts 2004 - 13:48 #7
ok :)