Avatar billede lakild Nybegynder
24. februar 2004 - 19:36 Der er 5 kommentarer

Option - til/db

Hej

i en form skal jeg have en rullebox der henter / gemmer en kort udgave af data - men viser en lidt længere

<select size="1" name="kat" value="<%=RS("kat")%>">
        <option value="ku">Kunst</option>
        <option value="kui">Kunst Internationalt</option>
        </select>

altså når rs("kat") er "ku" så skal der i rulleboxen stå kunst - og når man i rulleboxen vælger "kunt internationalt" skal der i db gemmes "kui"

Jeg har styr på at hente/ gemme data fra db - det er bare denne optionbox jeg har problemer med
Avatar billede steen Nybegynder
24. februar 2004 - 19:47 #1
<%
Function Selected(strValue)
  If strValue = Request.Form("kat") Then
    Selected = " selected"
  Else
    Exit Function
  End If
End Function
%>

<select size="1" name="kat">
        <option <%=Selected(RS("kat"))%> value="ku">Kunst</option>
        <option <%=Selected(RS("kat"))%> value="kui">Kunst Internationalt</option>
        </select>
Avatar billede lakild Nybegynder
24. februar 2004 - 20:03 #2
hmmm formen henter i udgangspunktet alt data i db, men ovennævnte viser ikke aktuel værdi optionboxen.
Avatar billede steen Nybegynder
24. februar 2004 - 20:07 #3
jeg læste lige dit spørgsmål igen... det er mig der misforstod det først. Kan du beskrive mere præcist, hvad problemet er med denne optionbox

/Steen
Avatar billede lakild Nybegynder
24. februar 2004 - 20:23 #4
Jeg henter data i db og fylder data i diverse inputfelter som defaultværdi. Bruger kan så editere data og når der trykkes "opdater" smides data retur i db.

Feltet "kat" indeholder i db - den korte udgave - ex "kui" ... når data hentes fra db til formen skal "kui" oversættes til "Kunst International" og vises selected i rulleboxen - og hvis brugeren i rulleboxen vælger "Kunst" skal "ku" smides retur i databasen når der trykkes opdater...

Som sagt - alt det med connect til db - hente og gemme har jeg styr på men den rullebox driller
Avatar billede lakild Nybegynder
25. februar 2004 - 13:00 #5
Hmmmmm bekymret for det opståede "stilhed"

Er det bedre/nemmere hvis jeg lagrer den fulde tekst i db ??