Avatar billede nellersteph Nybegynder
24. februar 2004 - 17:12 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Flere sprog

Hej Eksperter

Jeg skal have lavet mulighed for at skifte sprog på min side, der skal være mulighed for, i første omgang 3 sprog. Det skal laves således at man kan skifte sproget ligegyldigt hvor man er på siden, man skal altså ikke hoppe tilbage til default, når man skifter fra f.eks. dansk til engelsk... Hvordan laver man nemmest det ?

Al info kommer via en access database og jeg har lavet plads i min menu tabel til at den skal kunne køre i 3 sprog !

Hjælp !!!

Mvh Neller
Avatar billede paultodobom Nybegynder
25. februar 2004 - 08:17 #1
Du skal have en variabel som indeholder sprogvalg. Den skal erklæres øverest på dine sider. Du skal forespørge på en querystring variabel som du selv definerer og som hældes ned i variablen. Derudover skal du bruge et link på siden som ændrer sprogvalget. Eksempelvis (VBScript og ASP):
<%
Dim strSprog, strQuery
strSprog = Request.QueryString("lang")
Select Case strSprog
    Case "da"
        strQuery = "SELECT * FROM tblSprog WHERE ..."
    Case "en"
        strQuery = "SELECT * FROM tblSprog WHERE ..."
End Select

%>
.

<a href="[sidenavn].asp?lang=da">Dansk</a>
<a href="[sidenavn].asp?lang=en">Engelsk</a>

Håber eksemplet er en hjælp. Du kan evt. lave sprogvalgskoden i to ASP sider for sig og inkludere dem i toppen og bunden. Det gør det lettere at vedligeholde.
/Paul
Avatar billede jacob_hs Nybegynder
25. februar 2004 - 09:09 #2
Du kan gøre det på følgende måde:

sprog = Request.QueryString("sprog")
if(sprog<>"") then
  response.cookie("sprog")=sprog
else
  sprog=request.cookie("sprog")
end if

Select Case sprog
    Case "da"
        strQuery = "SELECT * FROM tblSprog WHERE ..."
    Case "en"
        strQuery = "SELECT * FROM tblSprog WHERE ..."
End Select

så sikre du dig at i tilfælde at der ikke er en querystring("sprog") variable, bruger du cookien.

Håber du kan bruge det.
Avatar billede paultodobom Nybegynder
25. februar 2004 - 10:25 #3
Det er underforstået, at der er et default sprog. Det kunne jeg naturligvis have illustreret i case'n således:

Select Case strSprog
    Case "da"
        strQuery = "SELECT * FROM tblSprog WHERE ..."
    Case "en"
        strQuery = "SELECT * FROM tblSprog WHERE ..."
    Case Else
        ' Default sprog (evt. dansk)
        strQuery =  "SELECT * FROM tblSprog WHERE ..."
End Select
Avatar billede nellersteph Nybegynder
25. februar 2004 - 11:17 #4
Jeg har klaret den så, hvordan deler jeg 60 point ud... 30 til hver ?