Avatar billede m_187 Nybegynder
23. februar 2004 - 18:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opret eller opdater i database

Hej

Er det muligt at skrive en "insert" sql-sætning hvor den opdater et record, hvis record'et allerede er blevet oprettet?

Der må nemlig ikke være 2 records med samme dato.. Så hvis brugeren forsøger at oprette noget som har samme dato om en record i databasen skal den altså overskrive eksisterende...
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. februar 2004 - 18:44 #1
Nej, så må du hente og se om den findes, så lave enten insert eller update:

id = 10
sql = "select * from tabelnavn where id = " & id
Set rs = Conn.Execute(SQL)
if rs.EOF then
  'Den findes ikke indsæt
  SQL = "insert into tabelnavn (kol1,kol2) values ('abc','xyz');
else
  'Den findes opdater
  SQL = "update tabelnavn set kol1='def, kol2='æøå' where id = " & id
end if
Conn.Execute(SQL)
Avatar billede m_187 Nybegynder
23. februar 2004 - 18:51 #2
Okay pis. Men tak..
Avatar billede krukken Juniormester
23. februar 2004 - 18:54 #3
Du kan jeg bare lave datoen unik, også lave en update-sqlsætning. Insert laver altid en ny række i tablen
Avatar billede m_187 Nybegynder
24. februar 2004 - 13:13 #4
Jeg skal lige høre om denne kode er helt rigtig... Der er noget om ikke virker i mit script, og nu er min mistanke altså faldet på denne betingelse...

Den lader ikke til at ville opdatere hvis der allerede eksisterer et record med samme dato i databasen, den laver bare et nyt.

If mode = "update" Then

    varDate = Date + Request.QueryString("day")

    ' Forbindelse til databasen
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};"
    DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("Database/data.mdb")
    Conn.Open DSN

    strSQL = "SELECT * FROM weather WHERE SubmitDate = " & varDate
    Set rs = Conn.Execute(strSQL)

    If rs.EOF Then

        strSQL = "INSERT INTO Weather(WeatherType, Temperature, SubmitDate) VALUES('" & Request.Form("formType") & "','" & Request.Form("formTemp") & "','" & varDate & "')"

    Else

        strSQL = "UPDATE Weather SET WeatherType= '" & Request.Form("formType") & "', Temperature = '" & Request.Form("formTemp") & "' WHERE SubmitDate = " & varDate

    End If

    Conn.Execute(strSQL)

    Conn.Close
    Set Conn = Nothing

End If

Undskyld den lange kode, men jeg må være sikker... :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. februar 2004 - 19:54 #5
umiddelbart mangler der ' omkring SubmitDate med mindre det er en tal kolonne:

    strSQL = "SELECT * FROM weather WHERE SubmitDate = '" & varDate & "'"
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. februar 2004 - 19:54 #6
Samt i Updaten

        strSQL = "UPDATE Weather SET WeatherType= '" & Request.Form("formType") & "', Temperature = '" & Request.Form("formTemp") & "' WHERE SubmitDate = '" & varDate & "'"