Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
23. februar 2004 - 17:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Word dokument vokser i størrelse - en sød lille sag

Hej,
Jeg er løbet ind i et sødt lille problem, som jeg håber der er én, der kan give en fornuftig forklaring på.

Problemet er det klassiske med at worddokumenterne vokser uhæmmet når man indsætter billeder men alle de almindelige svar duer desværre ikke
- det er et .jpg billede der indsættes via Indsæt billede fra fil menuen
- Gem hurtigt er ikke slået til

Problemet opstår på en fuldt opdateret Office 2000 der kører på en WinXP maskine. Jeg kan ikke reproducere fejlen på mine egne maskiner (Win2000+Office2000 og WinXP+OfficeXP), men har set den på flere maskiner. Det ser ud til at fejlen opstår når man indsætter et billede, der er for stort til at være på siden - Word tilpasser (som altid) billedet, så det kan være der, men det virker som om det ved samme lejlighed bliver konverteret til WMF - filens størrelse er i hvert fald ca. den samme som en WMF udgave af billedet.

Hvad kan man gøre for at komme rundt om dette lille problem?
Man kan naturligvis vælge at reducere billedet i størrelse inden man indsætter det i Word, men det er ikke acceptabelt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. februar 2004 - 17:53 #1
Der er i princippet tre måder at komme ud af dette på og ingen af den er særlig gode.

1. Den du kender. Du bør altid billedbehandle dine billeder, dels kan du ofte formindske billedstørrelsen ved komprimering og den fysiske størrelse bør altid være mindst mulig.

2. Kæd billederne. I stedet for at indsætte billederne, kan du kæde dem. Dette betyder at billederne skal medsendes dokumentet, men at den samlede størrelse at dokument + blleder ofte bliver mindre end hvis de sættes ind

3. PDF. Lav dit worddokument om til pdf dokument når du er færdig og skal sende dokumentet over nettet. PDF fylder mindre end word, ulempen er at det ikke kan redigeres når det kommer frem
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
23. februar 2004 - 18:12 #2
Der må være en mulighed mere.
Problemet opstår ikke når jeg indsætter store billeder i Word dokumenter på mine egne maskiner - så vokser dokumentet kun svarende til .jpg filens størrelse.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
23. februar 2004 - 18:22 #3
Prøv lige at åbne filen. Gå i filer egenskaber, og se om der ved et uheld er sat et flueben i gem eksempel
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
23. februar 2004 - 19:02 #4
Jo, det er der - det kommer fra skabelonen. Jeg vender tilbage i morgen, når jeg har haft mulighed for et teste det.
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
24. februar 2004 - 15:37 #5
aovergaard >> lægger du lige et svar - det ser ud til at du havde ret :-)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
28. februar 2004 - 03:46 #6
Det gør jeg så ;)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
02. marts 2004 - 00:48 #7
Takker for point:)