Avatar billede rossonero Nybegynder
22. februar 2004 - 21:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Oracle database oprettelse

Ja - jeg er ikke helt hjemme i Oracle verdenen endnu.

mit spørgsmål:

Jeg har oprettet en standard database via Oracle. Den har oprettet default tablespace osv.

Jeg skal have oprettet en tablespace til en application. Så jeg har jo oprettet et "tablespace" til dette .. men hvad skal jeg yderligere oprette ... ja .. det er jo et vidt begreb .. men der skal være nogle temporary tablespace og ?

Kan evt. godt tænke mig kontakt via msn eller icq .. måske lettere at snakke om det der :)

Håber på lidt hjælp fra nogle oracle kendere :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. februar 2004 - 21:46 #1
til de applicationer jeg har rodet med har jeg oprettet
det data tablespace og et index tablespace og et list mindre undo tablespace end det der er oprettet som default.

jeg vil forslå dig at læse disse noter som Bo Brunsgaard har lavet og vist nok bliver brugt på it-ingeniør uddannelsen
http://vbering.vitusbering.dk/graphics/VitusBering-Library/it-ingenior/Personale/BBC/Oracle9iSQL.pdf

de er nemme at gå til, og ret gode når man skal igang hvis du spørger mig

det vil måske også give noget inspiration at kigge på deres default opsætning i deres it-lab
http://it-ingenior.vitusbering.dk/sw4074.asp
Avatar billede rossonero Nybegynder
22. februar 2004 - 21:52 #2
Okay Spændende! .. Findes der øvrige sider, hvor man kan læse nærmere om Oracle ..altså sådan "tips og tricks" til Databaser
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. februar 2004 - 21:59 #3
jeg kender kun den her side
http://www.orafaq.net/links/Tutorials/

men du kan låne eller bestille bøger om oracle hjem på bibloteket

jeg kan anbefale denne bog hvis du roder med java > oracle
OReilly - Java Programming with Oracle JDBC
den er ret god, men jeg har heller ikke læst meget andet ;)
Avatar billede rossonero Nybegynder
22. februar 2004 - 22:08 #4
Rolig nu :) .. har netop gennemgået et DBA grundkursus .. så jeg kravler stadig blot :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. februar 2004 - 22:17 #5
3 dages intensiv læsning og test og så kan du det samme som mig ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. februar 2004 - 22:25 #6
hvad er det for en application du skal lave?

smider også lige et svar, hvis du kunne bruge det.
Avatar billede rossonero Nybegynder
23. februar 2004 - 07:32 #7
Skal ikke lave nogen applikation - der er et "færdig" produkt, som kører via oracle database .. og selvom det kan kører via default tablespace, ønsker jeg at der bliver oprettet et decideret tablespace.
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. februar 2004 - 14:45 #8
jep, det er også pænere hvis du spørger mig, at bruge USERS hele tiden kan hurtigt blive noget rod
Avatar billede rossonero Nybegynder
25. februar 2004 - 08:19 #9
ja ... Hvis jeg nu laver et tablespace for min application - lad os kalde den "App1" tablespace.

Så skal jeg have oprettet nogle undo og temporærer tablespaces til denne... men hvordan "ved den", at disse er lavet til netop denne "app1" - de skal vel på en eller anden måde "bindes" sammen
Avatar billede simonvalter Praktikant
25. februar 2004 - 15:15 #10
umiddelbart vil jeg tro at det bliver bundet sammen med den bruger du opretter, som bliver tilknyttet til et default tablespace data eller temp. jeg har ikke rodet med det hvor jeg bruger andet end default.
hvad angår dit undo tablespace er jeg lidt mere i tvivl, som jeg ser det benytter hele databasen samme undo tablespace... jeg har ikke kigget nærmere på det.

du kan se her hvordan det default er tilknyttet.

create user                bbc
      identified by
      default tablespace  tsBBCdata
      quota
          unlimited
          on                tsBBCdata
      temporary tablespace TEMP
      quota
          unlimited
          on                TEMP;

hvis det ikke kan gøre det, må du nok have fat i en med mere forstand på oracle end mig ;)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
17. april 2004 - 12:12 #11
Hele Oracle databasen bruger et tablespace til UNDO og et til temporary.
For at sprede I/O kan man i visse systemer se nogle der laver flere temporary tablespaces på forskellige diske.
Umiddelbart mener jeg at det er nok at have 1 temporary tablespace og så sørge for at man spreder datafilerne ud over nogle hurtige diske - evt flere arrays.
Performancemæssigt er UNDO, TEMPORARY og redolog filer noget der altid skrives til på Oracle. Så sørg for at placere disse på hurtige diske.
Hvis vi snakker raid systemer - vil det sige at man IKKE skal smide disse på et raid 5 system - men istedet et raid 0/1. Ved raid 5 har du 2 skrivninger hver gang, og da der jo hele tiden skrives til UNDO, TEMPORARY og redo siger det sig selv at det ikke skal være raid 5.

Nå nu løber jeg vist ud på et sidespor... Held og lykke..
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. april 2004 - 12:51 #12
interresant at vide, selv om det med raid 5 ikke var helt nyt her ;)