Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 13:33 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

en lige streg i illustrator

Kan desværre ikke oprette spørgsmålet i Illustrator, så jeg må prøve her.
jeg er gået totalt kold.
Kan ikke finde ud af at lave en lige streg som går fra punkt A til B.

Hvilket Tool skal jeg benytte og hvordan.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2004 - 14:01 #1
du skal holde Shift tasten nede medens du trækker en vandret eller lodret streg, så bliver den helt lige.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2004 - 14:04 #2
Det samme gælder hvis du bruger Indesign eller bruger en pensel i Photoshop.
Avatar billede djon Nybegynder
22. februar 2004 - 14:24 #3
Pen Tool (genvejstast= P)
Avatar billede spe Nybegynder
22. februar 2004 - 14:50 #4
Hvis den ikke skal være vandret, lodret eller 45° så dur det ikke at holde shifttasten nede men du vælger pennen uanset hvilken hældning stregen skal have. Så klikker du der hvor stregen skal begynde, slipper musetasten og flytter markøren hen til der hvor stregen skal slutte og klikker, Illustrator tegner nu selv stregen mellem de to punkter. Skal den så være vandret, lodret eller 45° holder du shifttasten nede mens du klikker nr. 2 punkt ind.
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 15:16 #5
takker for svarene.  Spe får mest.
Ved ikke hvad der gik galt hos mig, men jeg gik totalt hjernedød, stillede spørgsmålet, slukkede pc'en, genstartede efter en halv time og så kunne jeg lige pludselig godt finde ud af det.
Men i får lidt point alligevel (håber I er tilfredse)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2004 - 15:17 #6
jaja, man skal lære sålænge man har elever ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2004 - 15:22 #7
du har da ellers været med længe ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2004 - 15:25 #8
hov forresten, tak for pointene, det havde ikke været nødvendigt da spe kom med noget jeg også kunne bruge.
Avatar billede spe Nybegynder
22. februar 2004 - 21:28 #9
Tak, for points! retaxes du gav da selv en del af svaret så points fortjent.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2004 - 22:32 #10
spe> ja, men jeg forstod i første omgang at spm. kun gik på at lave en lige streg fra punkt a - b
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 22:39 #11
en ret linie fra punkt a til b  er en ret linie uanset vinklen  ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2004 - 23:07 #12
catbody> her var der altså ikke tale om nogen vinkler, kun:
Kan ikke finde ud af at lave en lige streg som går fra punkt A til B.
;o)
Avatar billede hcma Novice
23. februar 2004 - 00:11 #13
retaxes >>  ok, spørgsmålet var nok dårligt formuleret, og sidste kommentar nok også.
Men en lige streg kan altså godt have en hældning (der var det!) på x antal grader.
(ikke noget med vinkler o.s.v., men en hældning  ;o)  )
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. februar 2004 - 11:09 #14
catbody> ok, jeg er med ;o)