Avatar billede strafenmacher Nybegynder
22. februar 2004 - 10:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fungerer en PDA optimalt med en ekstern ASP.NET web-applikation ?

Jeg er ikke bekendt med teknikken bag PDA, så mit spørgsmål er muligvis banalt !

Kan man tilgå internettet med en PDA, og samtidigt læse/redigere på nettet via PDA'en ?
Eksempelvis hvis en virksomhed har en website udviklet i ASP.NET (evt. som et IT-system med en tilknyttet database/intranet), hvor man ønsker at en medarbejder "i marken" skal kunne tilgå denne web-applikation via en PDA, og samtidigt skal kunne ændre i databasen (nøjagtigt som det er muligt for medarbejderne, der sidder ved virksomhedens stationære pc'er).

Hvis muligt, -skal applikationen i virksomheden så laves som en almindelig ASP.NET applikation eller SKAL den laves som en ASP.NET mobile applikation (det burde vel ikke være nødvendigt)?

Er der andre ting der er væsentligt, hvis det skal være muligt at envende en PDA til dette formål ?
Avatar billede bohbs Nybegynder
23. februar 2004 - 00:31 #1
Min erfaring er, at browseren i de fleste PDA'er arbejder langsommere end ditto på pc, hvilket slf. også skyldes processor m.m.

Hvorvidt en løsning som den du omtaler vil kunne lade sige gøre er både ja og nej. Der forskellige ting som ikke kan lade sig gøre, bl.a. omkring klient auth. Ligeledes er der i f.eks. PPC 2003 / Compact .NET ikke indbygget server forhold, men du kan sagtens programmere op mod webservices og andre webapplikationer og sider, sålænge du ikke selv ønsker at aggere server.

Hvis du kan være mere konkret kan jeg måske bedre svare dig hvad der er godt og hvad der er skidt.

Husk dog på at brugergrænsefladerne bør være forskellige, ellers er det ubrugeligt at den samme applikation kan tilgås fra forskellige enheder / platforme. Brugeren gider ikke bruger noget der er træls
Avatar billede strafenmacher Nybegynder
23. februar 2004 - 18:42 #2
Jeg prøver at formulere det 'en smule' anderledes........(jeg opstiller lige en mindre case !)

Et ejendomsmæglerfirma skal have indført et nyt IT-system (ASP.NET webapplikation med tilhørende MS SQL database), som skal kunne anvendes af medarbejderne inde i virksomheden (pc'er) samt af den ansatte mægler som arbejder 'ude i marken' via en PDA.
Det skal være muligt for begge parter (pc/PDA) at tilgå databasen via denne webapplikation, og derved kunne læse, redigere og slette informationer i databasen.

Kan det ikke lade sig gøre, at udvikle en ASP.NET webapplikation som man almindeligvis ville gøre det, eller er der forholdsregler der skal tages grundet PDA'en (PDA'en burde vel kunne tilgå applikationen som en hvilken som helst anden pc)?

PDA'en kan køre med en opløsning på mindst 800x600 pixels, så dette er vel ikke en begrænsning ?

Er der en smartere måde at udvikle IT-systemet på (evt. ASP.NET mobile application eller andet) ?

Hvorledes udvikles denne slags IT-systemer typisk ?

Problemet med client authentication kan vel løses ved anvendelse af VPN (Virtual Private Network) ?

Hvorfor bør brugergrænsefladerne være forskellige på henholdsvis pc'erne i virksomheden kontra PDA'en (det handler vel bare om, at have en brugergrænseflade der kan tilgå nettet) ?
Avatar billede bohbs Nybegynder
23. februar 2004 - 19:07 #3
Jeg ser det sådan:

input og præsentation muligheder afviger væsentlig fra hinanden og derfor syntes jeg der skal laves forskellige præsentationslag, da brugervenligheden eller er for ringe...

Et meget godt alternativ er Webservices. Ja det bliver sagt meget, men netop applikationer hvor forskellige platforme og andet er i spil, er egnede steder for implementation af Webservices.

En webservice kan benyttes overalt og af alt, dvs. at en ASP.NET kan bruge den, en klient i C++, C# eller andet MS sprog, en Java klient osv.

Vedr. APS.NET, som jeg ikke er så stærk i som resten af .NET og Compact .NET, mener jeg kun der er nogle begrænsninger omkring ADO.NET (som bruges til at stille DB services til rådighed). Det er ikke det samme som at du ikke kan bruge dem, men fra MS side mente man ikke at der var brug for at tilbyde DB'er fra en PDA, kun at tilgå dem.

Ofte vil man lade så meget af logikken ligge så adskildt fra brugergrænsefladen som muligt, netop derfor kan webservices være behjælpelige, og så blot placere den ønskede brugergrænseflade ovenpå...
Avatar billede strafenmacher Nybegynder
23. februar 2004 - 19:35 #4
Dvs, at det kan godt lade sig gøre som jeg har beskrevet, -men at den eneste forhindring er, at man kun kan LÆSE fra databasen med PDA'en (ikke REDIGERE eller SLETTE) ?
Jeg forstår bare ikke, at hvis man via PDA'en kan indhente eksempelvis kundenavn fra databasen ved at indtaste et kundeID i en tekstboks på virksomhedens hjemmeside, hvorfor kan man så ikke indtaste et kundeID i en tekstboks der sletter pågældende kunde fra databasen. Processen er stort set den samme !?

Kan man dermed konkludere, at en PDA kun kan LÆSE fra internettet, og ikke indtaste data i diverse tekstbokse, for derved at udføre en eventuel handling (køb af bøger, cd'er, udfyldelse af formularer osv) ?

Du må bære over med mig, -men jeg har svært ved at finde logikken !!!
Avatar billede strafenmacher Nybegynder
23. februar 2004 - 20:04 #5
bohbs, -jeg ved ikke om du skal markere 'svar' i stedet for 'kommentar' når du besvarer mine spørgsmål, for at få de 40 point. Jeg kan nemlig ikke tildele point endnu !
Avatar billede bohbs Nybegynder
23. februar 2004 - 20:15 #6
nej, det var ikke sådan jeg mente.

I MS "nye" framework .NET, tilbydes en del der kaldes ADO.NET for tilbydelse af databaser. Når det ikke er en del af .NET Compact, (der er inkluderet i Pocket PC 2003, der jo er den nyeste version) betyder det at du ikke kan tilbyde en database server på en pda (medmindre du selv programmerer det hele), men al redigering og lign. fungerer jo som på andre Win maskiner, da det jo er server side applikation, og ikke direkte har noget med klienten at gøre.

Det er rigtigt, der skal et svar til, men jeg lægger aldrig svar før folk er tilfredse, jeg kan jo ikke vide med sikkerhed at det er korrekt og at det giver svar for dem. Det gør også at der ikke så ofte sker fejl med forkerte brugere der for tidligt får point.
Avatar billede strafenmacher Nybegynder
23. februar 2004 - 21:56 #7
Dvs, -at det du taler om er, at hvis applikationen samt databasen er implementeret på PDA'en og ikke på serveren i virksomheden, så kan der opstå diverse komplikationer ?
Men hvis applikationen samt databasen er implementeret på virksomhedens server, så kan PDA'en stort set fungere som en almindelig pc (altså tilgå applikationen på samme vis som virksomhedens stationære pc'er) ?
Avatar billede bohbs Nybegynder
23. februar 2004 - 22:00 #8
ja
Avatar billede strafenmacher Nybegynder
23. februar 2004 - 22:07 #9
Kanon !
Tak for hjælpen..........
Avatar billede strafenmacher Nybegynder
14. november 2004 - 20:12 #10
Hej bohbs.
Jeg kan se jeg skylder dig 40 point, som du skulle have haft for meget længe siden.
Send et svar, så jeg kan give dig pointene.

M.v.h.
Avatar billede bohbs Nybegynder
15. november 2004 - 17:07 #11
no prob