Avatar billede al_pacone Nybegynder
20. februar 2004 - 09:07 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Udregning i tabel celler

Jeg ønsker at lave beregninger i nogle celler i en tabel jeg har lavet.

Jeg har fundet en funktion i table rullegardinet der hedder formula ( jeg bruger engelsk Word ). Jeg går ud fra at det er den man skal bruge til formålet ?.

Hvordan refererer man til de andre celler i tabellen ?.
Et eksempel. Jeg ønsker, ud fra tal indsat i to andre celler, at udregne i en tredje celle. Hvordan ser formlen ud, når man henter tal i andre celler ?.
Avatar billede x-lars Novice
20. februar 2004 - 12:16 #1
Vant til arbejde med regneark?

Så er det såmænd ikke så forskelligt i Word. Du refererer til celler og kolonner med tal og bogstaver. Første celle hedder A1. Den til højre hedder B1. Den nedenunder hedder A2 osv.

Hvis du i A3 via Table > Formula indsætter =SUM(Above) (det foreslår den selv), lægger den de to celler, der står over den, sammen.

MAX(above) (vælges via boksen Functions) giver den største værdi af de ovenstående. Count(above) giver antallet osv.

Er det sådan noget, du leder efter?
Avatar billede al_pacone Nybegynder
20. februar 2004 - 13:10 #2
Ok det virker. Så langt så godt.
Det jeg egentlig skal bruge det til, er følgende.
I celle A1 har jeg et uge nr. Og i celle A2 et årstal.
Ud fra de to tal vil jeg godt have beregnet dato for mandagen i den indtastede uge.
I Excel har jeg fundet nedenstående formel.

=DATE(A2;1;7*A1-3-WEEKDAY(DATE(A2;;);3))

Når jeg indsætter den i tabellen i Word, for jeg følgende fejl. !Syntax Error, (.

Skal cellen med resultatet laves om til dato format?.
Avatar billede x-lars Novice
20. februar 2004 - 13:26 #3
Regnefunktionen i Words tabeller er en meget forsimplet udgave af funktionerne i Excel. En så kompliceret beregning som den, du ønsker, ligger nok uden for, hvad Denne funktionalitet kan klare.

Kan du ikke klare dig med at lave beregningen i Excel, markere beregningerne, kopiere dem og sætte det ind i Word-dokumentet?
Avatar billede al_pacone Nybegynder
20. februar 2004 - 13:31 #4
Det ville nu være meget nemmere hvis det hele kunne klares i Word. Men det kan jo ende med at blive løsningen, hvis ikke Word kan håndterer beregningen.

Jeg venter lige og ser om der er andre der har et forslag, inden jeg lukker spørgsmålet.
Avatar billede jkrons Professor
20. februar 2004 - 14:33 #5
Jeg vil foreslå at du indsætter et Excel regnearks objekt med en række og tre kolonner (knappen ved siden af tabelknappen) i dit Worddokument. Indtast så dine datoer og din formel i regnearket. Klik uden for regnearket. Træk i objekstes håndtag for ast ændre størrelse.
Avatar billede al_pacone Nybegynder
23. februar 2004 - 22:08 #6
Mit oprindelige spørgsmål gik på simpel udregning i Word, og ikke avanceret uge beregning. Hvis jeg ønsker svar på noget helt andet end mit første spørgsmål, ville det vist være smartere at starte med at spørge om det man ønsker svar på.

Så hvis x-lars ligger et svar, så vil jeg sørge for at få afsluttet spørgsmålet, og give point til jer begge.

Tak for indsatsen til jer begge to.
Avatar billede jkrons Professor
23. februar 2004 - 23:20 #7
Velbekomme :-)
Avatar billede x-lars Novice
24. februar 2004 - 06:29 #8
Selv tak! §;-)