Avatar billede kosl99 Praktikant
19. februar 2004 - 10:51 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Dropdownbox2 afhængig af dropdownbox1

Jeg har 2 dropdownboxe, Den første indeholder varegrupper ud fra
@Unique(@DbColumn("";"";"Varegruppe";1)) i Use Formula for choices. Den anden skal så indeholde de vare som ligger i den valgte varegruppe i dropdownbox1. Hvordan gør jeg lige det???

Dobbeltup for hurtigt svar ;-)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
19. februar 2004 - 11:16 #1
Use formula for choices på¨dropdown2:
Varegruppe :=@Unique(@DbColumn("";"";"Varegruppe";1));
@DbLookup( "": "" ; "" : "" ; "Varegruppe" ; Varegruppe ; NavnPåFeltDerIndeholderVarer)
Avatar billede kosl99 Praktikant
19. februar 2004 - 12:22 #2
Variblen Varegruppe :=
er det den der bliver sat ind som "key" i @DbLookup
NavnPåFeltDerIndeholderVarer er bare Varenr
Jeg får nemmelig ikke noget output i drowdownboxen, men heller ikke nogen fejl.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
19. februar 2004 - 12:36 #3
Ja, den bliver sat ind som key. Returværdien (NavnPåFeltDerIndeholderVarer) skal forøvrigt være i ""
Avatar billede kosl99 Praktikant
19. februar 2004 - 12:50 #4
Ok nu får jeg da idet mindste en fejl:
Error: Keywords must be text:

koden ser nu således ud:
Varenavne := @Unique(@DbColumn("";"";"Varenavn";1));@DbLookup("":"";"":"";"Varenavn"; Varenavne; "Varenr")
er keywords ikke tekst når man benytter @unique
Jeg ændrede variablen varenavn til varenavne for lige at adskille navnene.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
19. februar 2004 - 13:06 #5
Prøv
Varenavne := @Unique(@DbColumn("";"";"Varenavn";1));
@DbLookup("":"";"":"";"Varenavn"; @text(Varenavne); "Varenr")
Avatar billede kosl99 Praktikant
19. februar 2004 - 14:06 #6
Der sker fuldstændig det samme som før.
Jeg kan sku ikke rigtig greje hvad f..... der sker.
Jeg tror selv error: Keywords must be text: er at resultatet i dropdownbox skal være tekst så derfor:

Varenavne := @Unique(@DbColumn("";"";"Varenavn";1));
@Text(@DbLookup("":"";"":"";"Varenavn"; Varenavne; "Varenr"))

Dette giver en liste, men den er konstant og ikke afhængig af dropdownbox1
Avatar billede mmmtm Nybegynder
19. februar 2004 - 14:19 #7
Husk "refresh fields on keyword change" i fieldproperties på dropdown1
Avatar billede kosl99 Praktikant
19. februar 2004 - 14:20 #8
er prøvet men med samme resultat
Avatar billede kosl99 Praktikant
19. februar 2004 - 14:39 #9
Ok hvis jeg gør sådanne, erstatter key varenavne med "IS" så får jeg det første varenummer retur fra varenavne IS, men hvorfor kun et når der 9 forskellige?

Varenavne := @Unique(@DbColumn("";"";"Varenavn";1));
@Text(@DbLookup("":"";"":"";"Varenavn"; "IS"; "Varenr"))
Avatar billede jogii Nybegynder
19. februar 2004 - 16:23 #10
Jeg kan ikke umiddelbart se hvad der skulle være galt. Men prøv at bruge følgende kode istedenfor. Den er nemmere at debugge:

_key := Varegruppe;
_view := "vVarerSorteretEfterVaregruppe";
_column := 2;
@If(_key = ""; @Return(""); @Success);
_look := @DbLookup( "":"NoCache"; ""; _view; _key;_column);
@If(@IsError(_look); "Fejl ved opslag: " + @Text(_look); _look)

Oversigten du slår op i skal i dette tilfælde være sorteret på Varegruppe i første kolonne, have den værdi du vil returnere i anden kolonne, evt. være sorteret yderligere på andre kolonner.

Koden:
  Varenavne := @Unique(@DbColumn("";"";"Varenavn";1));
  @Text(@DbLookup("":"";"":"";"Varenavn"; Varenavne; "Varenr"))
vil ikke virke af forskellige grunde.
Navngiv også lokale variable med _ foranstillet for at være sikker på at du ikke rammer værdien på et feltnavn på selve formularen.

//Jörg
Avatar billede kosl99 Praktikant
20. februar 2004 - 09:13 #11
Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert men ovenstående virker ligeså lidt som de andre, denne her kode virker derimod "næsten"

@Text(@DbLookup( "Notes" : "NoCache"; "" : ""; "Varegruppe"; VaregruppeSoegField; "Varenr"))

Hvor VaregruppeSoegField er navnet på min dropdownbox1. Her får jeg et resultat i min dropdownbox, men det er kun det første Varenr i Varegruppen, hvorfor?
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2004 - 09:20 #12
så ligger problemet vistnok i din oversigt.
Har du kategoriseret første kolonne? Hvis ikke, så gør det, så kan du se om din varegruppe-sortering er OK.

Nu har jeg tilføjet dine egne navne til min kode, prøv den.

_key := VaregruppeSoegField;
_view := "Varegruppe";
_column := "Varenr";
@If(_key = ""; @Return("Vælg venligst varegruppe først"); @Success);
_look := @DbLookup( "":"NoCache"; ""; _view; _key;_column);
@If(@IsError(_look); "Fejl ved opslag: " + @Text(_look); _look)
Avatar billede kosl99 Praktikant
20. februar 2004 - 09:28 #13
Jo tak den virker hvis jeg sætter @text foran @Dblookup, men jeg får samme resultat i min dropdownbox, kun et svar selv om der burde være mange. Kan det være mit view der er fejl i. Når jeg lister mit view i en frame ser det jo rigtig nok ud, Varegruppe > Varenr > .... .... ....
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2004 - 09:40 #14
Så dit varenummer er af datatypen Number?
Har du kategoriseret kolonnen Varegruppe?

Prøv at lægge følgende kode i en knap og fortæl om resultatet:

_key := VaregruppeSoegField;
_view := "Varegruppe";
_column := "Varenr";
@If(_key = ""; @Return("Vælg venligst varegruppe først"); @Success);
_look := @DbLookup( "":"NoCache"; ""; _view; _key;_column);
_res := @If(@IsError(_look); "Fejl ved opslag: " + @Text(_look); @Implode(@Text(_look); "#"));
@Prompt([OK]; "opslag"; _res)
Avatar billede kosl99 Praktikant
20. februar 2004 - 10:04 #15
Når jeg lægger koden i en knap og vælger i varegruppe i dropdownbox1 ok trykker på knappen popper en boks op med det første varenr den finder under den valgte varegruppe.?? Ligesom det der kommer i dropdownbox2
Avatar billede kosl99 Praktikant
20. februar 2004 - 10:15 #16
Har fundet fejlen. Det var ikke i koden min store klaptorsk. Jeg havde både kategoriseret Varegruppe og Varenummer, dvs den viste kun 1 varenr pr varegruppe.

Jeg giver selvfølgelig point for jeres brugt tid, send et svar og jeg skal dele ud.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
20. februar 2004 - 10:45 #17
Mit svar ligger allerede optimistisk i toppen...
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2004 - 11:11 #18
Jeg tænkte nok det var oversigten. Enten er det for meget eller for lidt sortering :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
20. februar 2004 - 11:31 #19
how du rutter nok rigtig med pengene idag hvad, men jeg takker