Avatar billede grani Nybegynder
19. februar 2004 - 10:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Makro til målsøgning (eller automatik)

Jeg har et stort regneark som jeg vil have at regne baglæns med f.eks. målsøgning. Hvis brugeren angiver en værdi i en celle skal regnearket finde værdien ved ændring af en anden celle.

Brugeren skal ikke se noget til funktionen.
Avatar billede jkrons Professor
19. februar 2004 - 10:14 #1
Nu er du ikke særligt speicfik, men her er et forslag, som du selvfølgelig selv skal tilpasse.
I eksemplet har heg to tal i A1 og A2 samt en formel i A3. Når brugeren taster et tal i A2, udføres målsøgning på formlen i A3, med ændring af celleværdien i A1. På denne mpde bliver resulatet i A3 altid det samme uanset hvad, der tastes i A2.

Koden skal placeres i arkets kodemodul.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Application.Intersect(Target, Range("A2")) Then
        Range("A3").GoalSeek Goal:=10, ChangingCell:=Range("A1")
    End If
End Sub

Hvis det ikke er det, du mener må du uddybe lidt nærmere.
Avatar billede bak Seniormester
19. februar 2004 - 10:19 #2
Nu slog jkrons mig jo med flere længder :-), men dette er i princippet det samme bortset fra at jkrons bruger en fast værdi (10) og jeg bruger en cellevariabel.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, [A2]) Is Nothing Then
    [A3].GoalSeek Goal:=[A2].Value, ChangingCell:=[A1]
End If
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
19. februar 2004 - 10:23 #3
bak-> Fin ide med at bruge en celle til at indeholde målværdien. Det er bare ikek så smart, at det er samme celle, som brugeren taster i :-)
Avatar billede bak Seniormester
19. februar 2004 - 11:45 #4
*grin* det var faktisk heller ikke mit udgangpkt.
Jeg havde forestillet mig at resultatet af beregningerne står i A3 og den celle der skal tastes i er A6, cellen der skal ændres er A1, men jeg foretog en (lidt for)hurtigt tilpasning til dit eksempel :-)

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, [A2]) Is Nothing Then
    [A3].GoalSeek Goal:=[A6].Value, ChangingCell:=[A1]
End If
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
19. februar 2004 - 11:45 #5
forkert igen....

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, [A6]) Is Nothing Then
    [A3].GoalSeek Goal:=[A6].Value, ChangingCell:=[A1]
End If
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
19. februar 2004 - 12:05 #6
:-)