Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 09:38 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Læg variabler sammen

Nu kan man jo ikke søge på eksperten, og dette er sikkert besvaret før, men jeg kan ikke lige gennemskue det.

Jeg har følgende:

  <?php do { ?>
  <tr>
    <td align="left"><?php echo $row_rsUdskriv['VareNavn']; ?></td>
    <td align="right"><?php echo $row_rsUdskriv['Pris']; ?></td>
  </tr>
  <?php } while ($row_rsUdskriv = mysql_fetch_assoc($rsUdskriv)); ?>
    <td>Ialt ... <?php echo "Her skal sammenlagt pris stå"; ?></td>
    <td>Ialt$</td>

Jeg vil gerne kunne lægge denne sammen $row_rsUdskriv['Pris'];

Den hentes ud af en tabel fra databasen og efterhånden som den hentes skal den lægges sammen, så jeg ender med at have alle priserne lagt sammen tilsidst i Ialt$

Jeg håber en lige kan forklare mig hvordan man gør det. Ialt$ skal starte med at nulstilles, så der ikke står gammel data deri.

På forhånd tak.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. februar 2004 - 09:40 #1
select SUM(Pris) form tabel
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 09:42 #2
Den forstår jeg ikke lige ?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 09:45 #3
Er det her du mener det skal med ?

$query_rsUdskriv = "SELECT * FROM liste ORDER BY Gruppe ASC";

Men hvordan får jeg det lagt ind der
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. februar 2004 - 09:45 #4
du skal hive summen ud af tabellens række der hedder pris, i databasen

$Ialt = mysql_query("SELECT SUM(Pris) FROM tabel");
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 09:51 #5
Sådan her ?

$query_rsUdskriv = "SELECT * FROM liste ORDER BY Gruppe ASC";
$Ialt = mysql_query("SELECT SUM(Pris) FROM liste");

Tabellen hedder liste. Menden skriver så:  Resource id #4 - og der er ihvertfald ikke det rigtige resultat :_)
Avatar billede amerikaner Nybegynder
19. februar 2004 - 10:12 #6
<?php do { ?>
  <tr>
    <td align="left"><?php echo $row_rsUdskriv['VareNavn']; ?></td>
    <td align="right"><?php echo $row_rsUdskriv['Pris']; ?></td>
  </tr>
  <?php } while ($row_rsUdskriv = mysql_fetch_assoc($rsUdskriv)); ?>
    <td>Ialt ...
<?php
  $row_Ialt = mysql_query("SELECT SUM(Pris) as Ialt FROM liste");
  echo $row_Ialt['Ialt'];
?>
</td>

/Put some error catching in (if there are no rows in liste?)
Avatar billede amerikaner Nybegynder
19. februar 2004 - 10:15 #7
exp:
$row_Ialt = mysql_query("SELECT SUM(Pris) as Ialt FROM liste") or die(mysql_error());
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 10:30 #8
echo $row_Ialt['Ialt'];  er tilsyneladende tom på denne måde.
Avatar billede amerikaner Nybegynder
19. februar 2004 - 10:44 #9
OOPS
<?php
  $$row_Ialt = mysql_query("SELECT SUM(Pris) as Ialt FROM liste") or die(mysql_error());
  $row = mysql_fetch_assoc($query);
  echo $row['Ialt'];
?>
Avatar billede amerikaner Nybegynder
19. februar 2004 - 10:46 #10
OOOPS OOPS

<?php
  $query = mysql_query("SELECT SUM(Pris) as Ialt FROM liste") or die(mysql_error());
  $row = mysql_fetch_assoc($query);
  echo $row['Ialt'];
?>

/I got to get more sleep
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 10:50 #11
Hmm, nu får jeg fejl:

Warning: mysql_fetch_assoc(): supplied argument is not a valid MySQL result resource

I denne linie

  $row = mysql_fetch_assoc($query);
Avatar billede amerikaner Nybegynder
19. februar 2004 - 10:52 #12
OK so you have PHP early then 4.0.3

try  mysql_fetch_array()

http://dk.php.net/mysql_fetch_assoc
http://dk.php.net/mysql_fetch_array
Avatar billede amerikaner Nybegynder
19. februar 2004 - 10:53 #13
kan også brug mysql_fetch_row() her.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 10:56 #14
PHP Version 4.3.3

Så får jeg denne

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource

og linien ser sådan ud nu

$row = mysql_fetch_row($query);
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 10:58 #15
Starten ser sådan ud, hvor den der var fejl i virker:

mysql_select_db($database_Indkoeb, $Indkoeb);
$query_rsUdskriv = "SELECT * FROM liste ORDER BY Gruppe ASC";
$rsUdskriv = mysql_query($query_rsUdskriv, $Indkoeb) or die(mysql_error());
$row_rsUdskriv = mysql_fetch_assoc($rsUdskriv);
$totalRows_rsUdskriv = mysql_num_rows($rsUdskriv);
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 11:13 #16
Hmmm, tilsyneladende virker dette:

  $Ialt = mysql_query("SELECT SUM(Pris) as Ialt FROM liste") or die(mysql_error());
  $row_Ialt = mysql_fetch_assoc($Ialt);

TAK for hjælpen.

ztyxx <-- du har ikke lavet et svar. Vil du ikke deltage ?
Avatar billede amerikaner Nybegynder
19. februar 2004 - 15:19 #17
jeg kan ikke finde forskel mellem dit sidste
  $Ialt = mysql_query("SELECT SUM(Pris) as Ialt FROM liste") or die(mysql_error());
  $row_Ialt = mysql_fetch_assoc($Ialt);

og mit
  $query = mysql_query("SELECT SUM(Pris) as Ialt FROM liste") or die(mysql_error());
  $row = mysql_fetch_assoc($query);
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 15:33 #18
Bortset fra variablerne er der vel heller ingen forskel, og jeg ved ikke hvorfor det ene ikke virkede. Men det virker nu og det er vel det vigtigste.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. februar 2004 - 18:40 #19
vil gerne deltage, men svarede fra jobbet, og ind imellem skal jeg, af en eller anden grund, også lave noget der ;-)

kan se at jeg ikke havde fået AS med ind i, men det har du jo fået klaret :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 18:48 #20
Det var da et underligt job du har :-) Og du havde glemt AS, ja, så kan det jo kun blive til 20 til dig. Det håber jeg så du kan leve med.

Tak til jer begge.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. februar 2004 - 19:01 #21
det overlever jeg nok, jeg hjælper ikke for det jeg kan få for det, men fordi jeg måske kan :-)

Takker for point :-)