Avatar billede mrosing Novice
18. februar 2004 - 16:45 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Undgå dubletter i kombonøgle hvor der optræder Null værdier

Jeg har en tabel hvor der ikke må forekomme dubletter af en kombination af to kolonner. Problemet er at der kan forekomme tomme værdier i den ene kolonne. Hvis jeg laver de to kolonner til en kombo-Nøgle accepteres tomme værdier ikke.

Det er nu ikke helt korekt at der ikke må være tomme felter, den vil gerne acceptere en tom textstreng men ikke en Null værdi. Det ricikerer bare at give andre problemer.

Er der en anden mulighed?
Avatar billede mugs Novice
18. februar 2004 - 16:48 #1
Se på funktionen DCount. Du kan her tælle antallet af forekomster af 1 eller flere felter, og hvis resultatet er > 0 må indtastningen ikke foresætte. Er dine felter aæfanumeriske eller numeriske?
Avatar billede mugs Novice
18. februar 2004 - 17:01 #2
Jeg tror at jeg skal se lidt nærmere på DCount. Tilsyneladende vil den ikke acceptere Null.
Avatar billede hekla Nybegynder
18. februar 2004 - 17:19 #3
Jeg vil foreslå at du enten laver en ID-kolonne (autonummerering) eller opdaterer din kolonnes null-værdier til en anden værdi vha en opdateringsforespørgsel.
Avatar billede hekla Nybegynder
18. februar 2004 - 17:27 #4
Hvis du vil opdatere til en anden værdi, kan du samtidig sætte den nye værdi ind som standardværdi for feltet, så feltet får værdien, når du tilføjer nye poster med Null-værdier.
Avatar billede mugs Novice
18. februar 2004 - 17:30 #5
hekla -> Kunne du få printer databasen til at fungere? tma havde lidt problemer med den i Access97.
Avatar billede hekla Nybegynder
18. februar 2004 - 17:39 #6
mugs> Du får svaret i http://www.eksperten.dk/spm/466009. Det er der det hører hjemme.
Avatar billede mrosing Novice
19. februar 2004 - 15:05 #7
Tjoo;

Det med at sætte et tomt tekstfelt ind som standardværdi er en udemærket ide. Problemet opstår når jeg får en liste fra et andet program som Excel eller lignedne og så skal sætte den ind, så kan jeg ikke bare kopiere den ind uden at de rækker hvor det andet felt er tomt ikkekommer med
Avatar billede hekla Nybegynder
19. februar 2004 - 15:19 #8
Så lav det, så du kører opdateringsforespørgslen efter importen!
Avatar billede mrosing Novice
19. februar 2004 - 15:23 #9
Du mener at jeg skal lave en import tabel som gerne må have tomme felter og så køre en opdateringsforespørgsel på den før jeg flytter dem endeligt over?
Avatar billede hekla Nybegynder
19. februar 2004 - 17:29 #10
Du kan sagtens flytte dem direkte til din tabel og derefter køre en opdateringsforespørgsel a la:

UPDATE MinTabel SET MinTabel.Mitfelt = "NoValue" WHERE ((MinTabel.Mitfelt) Is Null);
Avatar billede mrosing Novice
19. februar 2004 - 17:42 #11
Nej det kan jeg netop ikke, det er derfor spørgsmålet opstod.
Avatar billede hekla Nybegynder
19. februar 2004 - 22:06 #12
Nej selvfølgelig. Det havde jeg ikke tænkt på.
Ja importer til en foreløbig tabel, lav opdateringsforespørgslen på importtabellen og overfør til den rigtige tabel med en tilføjelsesforespørgsel.
Avatar billede hekla Nybegynder
24. februar 2004 - 16:53 #13
Har du fået det til at virke?
Avatar billede mrosing Novice
25. februar 2004 - 14:04 #14
Selvom jeg ikke fik svar på mit spørgsmål fik jeg dog en løsning på mit problem.
VH
MRosing