Avatar billede radiohost Nybegynder
23. september 1999 - 20:30 Der er 1 kommentar og
4 løsninger

Meta tags i frames

Hvis man ønsker at angive description og keywords i sine Meta tags (til brug for søgemaskinerne), hvor skal disse tags så angives hvis man bruger frames?

Bruges de kun på "frame" siden eller skal de optræde på alle sider. Vi ønsker selvfølgelig at vores side skal tilgås gennem frames og ikke direkte da der i framen ligger en navigeringsfunktion.
Avatar billede stroehm Nybegynder
23. september 1999 - 20:52 #1
kun i frames
Avatar billede jolca Nybegynder
23. september 1999 - 21:29 #2
Ja det skal de da', men kun i frames medmindre du har et ekstra budskab at komme med til en af de andre sider
Avatar billede lazze Nybegynder
23. september 1999 - 23:37 #3
Den hedder nok index.html den side hvor meta skal være..
Avatar billede skjoldby Nybegynder
24. september 1999 - 08:57 #4
De andre har ret. - Hvis du bruger Meta tags på de andre sider vil søgemaskinerne jo gemme links til de sider. Jeg kan give dig et eksempel:

Forestil dig at jeg havde lagt meta tags ind på menu siden og en bruger søgte på søgemaskinen fik følgende link:
http://www.skjoldbytryk.dk/information.html

Dette ville være katastrofalt for layoutet da det skulle se sådan ud:
http://www.skjoldbytryk.dk/

Kan du følge mig???

Skjoldby
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
09. november 2000 - 15:57 #5
Jeg bestyrer www.metamaten.dk, hvor jeg har klippet dette ud fra FAQ\'en til ære for dig!

Metadatakoder sættes altid ind i et html-dokument, og frames-baserede hjemmesider er som bekendt komponeret af adskillige html-dokumenter der vises samtidig. Mit forslag er, at du først og fremmest indsætter metadata i din index-fil (altså filen med frames-definitionen, ofte kaldet index.htm eller default.htm). Koderne skal sættes ind mellem <head> og </head> i toppen af dokumentet.

Desuden kan du evt. indsætte metadata i de enkelte underdokumenter som normalt bliver læst ind i dine frames. Dette er dog ikke altid ønskværdigt, da brugere igennem en søgemaskine vil kunne blive ledt ind på en side, der er løsrevet fra sin sammenhæng (nemlig de omkringliggende frames).

For at undgå indeksering, kan du indsætte en ekstra metadata-kode i dit dokument. Koden
<META NAME=\"robots\" CONTENT=\"NONE\"> vil fortælle søgemaskinerne, at de skal undlade at indeksere siden, som koden er sat ind i. Dette kan være nyttigt i f.eks. et dokument, der fungerer som menu i en frame.
Hvis du ikke er interesseret i, at nogen af de sider, der læses ind i framesettet katalogiseres, kan du yderligere indsætte
<META NAME=\"robots\" CONTENT=\"INDEX, NOFOLLOW\"> i index-filen (erfaringen viser, at søgemaskinerne respekterer det!). Koden fortæller, at hovedsiden skal katalogiseres, men alle undersider skal forbigås. Det anbefales dog, at du stadig indsætter
<META NAME=\"robots\" CONTENT=\"NONE\"> i dokumenter du ikke vil have katalogiseret, da disse sider principielt kan blive forsøgt katalogiseret via en anden side end din index-fil.

Med venlig hilsen
Jens Hofman Hansen,
www.metamaten.dk