Avatar billede bambino Nybegynder
29. januar 2001 - 17:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Konverter enter i textarea til <br> før insert i DB

Hej...

Jeg søger en metode til at konvertere entertegn i et textarea til <br> før indholdet lægges ned i accessdatabasen - der må altså ikke forekomme nogle \"huller\" i feltet i basen. Det skyldes at indholdet skal bruges til en javamenu og denne crasher hvis der forekommer \"huller\" i feltet i DB.

Her er koden:

<%@LANGUAGE=\"VBSCRIPT\"%><%
\' *** Insert Record: construct a sql insert statement and execute it
MM_editAction = CStr(Request(\"URL\"))
If (Request.QueryString <> \"\") Then
  MM_editAction = MM_editAction & \"?\" & Request.QueryString
End If
If (CStr(Request(\"MM_insert\")) <> \"\") Then

  MM_tableName = \"news\"
  MM_fields = \"n_start,n_start,\',none,\'\',dato,dato,\',none,\'\',n_navn,n_navn,\',none,\'\',n_tag_nl,n_tag_nl,\',none,\'\',n_image1,n_image1,\',none,\'\',n_image2,n_image2,\',none,\'\',n_target,n_target,\',none,\'\',ni_start,ni_start,\',none,\'\',ni_dato,ni_dato,\',none,\'\',ni_navn,ni_navn,\',none,\'\',vigtig,vigtig,\',none,\'\',linknavn,linknavn,\',none,\'\',linktag_start,linktag_start,\',none,\'\',linktag_target,linktag_target,\',none,\'\',linktag_slut,linktag_slut,\',none,\'\',link,link,\',none,\'\',ni_tag_nl,ni_tag_nl,\',none,\'\',ni_image2,ni_image2,\',none,\'\',ni_target,ni_target,\',none,\'\'\"
  MM_redirectPage = \"\"

  \' create the insert sql statement
  MM_tableValues = \"\"
  MM_dbValues = \"\"
  MM_fieldsArray = Split(MM_fields, \",\")
  For i = LBound(MM_fieldsArray) To UBound(MM_fieldsArray) Step 5
    FormVal = CStr(Request.Form(MM_fieldsArray(i)))
    Delim = MM_fieldsArray(i+2)
    If (Delim = \"none\") Then Delim = \"\"
    AltVal = MM_fieldsArray(i+3)
    If (AltVal = \"none\") Then AltVal = \"\"
    EmptyVal = MM_fieldsArray(i+4)
    If (EmptyVal = \"none\") Then EmptyVal = \"\"
    If (FormVal = \"\") Then
      FormVal = EmptyVal
    Else
      If (AltVal <> \"\") Then
        FormVal = AltVal
      ElseIf (Delim = \"\'\") Then  \' escape quotes
        FormVal = \"\'\" & Replace(FormVal,\"\'\",\"\'\'\") & \"\'\"
      Else
        FormVal = Delim + FormVal + Delim
      End If
    If (i <> LBound(MM_fieldsArray)) Then
      MM_tableValues = MM_tableValues & \",\"
      MM_dbValues = MM_dbValues & \",\"
    End if
    MM_tableValues = MM_tableValues & MM_fieldsArray(i+1)
    MM_dbValues = MM_dbValues & FormVal
  Next
  MM_insertStr = \"insert into \" & MM_tableName & \" (\" & MM_tableValues & \") values (\" & MM_dbValues & \")\"

  \' finish the sql and execute it
  Set MM_insertCmd = Server.CreateObject(\"ADODB.Command\")
  MM_insertCmd.ActiveConnection = \"dsn=data;\"
  MM_insertCmd.CommandText = MM_insertStr
  MM_insertCmd.Execute

  \' redirect with URL parameters
  If (MM_redirectPage = \"\") Then
    MM_redirectPage = CStr(Request(\"URL\"))
  End If
  If (InStr(1, MM_redirectPage, \"?\", vbTextCompare) = 0 And (Request.QueryString <> \"\")) Then
    MM_redirectPage = MM_redirectPage & \"?\" & Request.QueryString
  End If
  Call Response.Redirect(MM_redirectPage)
End If
%>
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
</head>
<body bgcolor=\"#FFFFFF\">
<h5>Indtast nyhed</h5>
<form name=\"form1\" method=\"post\" action=\"<%=MM_editAction%>\">
  <table width=\"100%\" border=\"0\" cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" bordercolorlight=\"0\" bordercolordark=\"0\">
    <tr>
      <td>
        <p><b> <b> </b> </b><b><b>
          <input type=\"hidden\" name=\"n_start\" value=\"oFoldMenu.make(\'top\',\'\">
          Nyhedsoverskrift:
          <input type=\"hidden\" name=\"dato\" value=\"<%=Now%>\">
          </b> </b></p>
      </td>
      <td><b><b><b>
        <input type=\"text\" name=\"n_navn\" size=\"35\" maxlength=\"48\">
        <input type=\"hidden\" name=\"n_tag_nl\" value=\"\',0,\">
        <input type=\"hidden\" name=\"n_image1\" value=\"\'images/more_down.gif\',\">
        <input type=\"hidden\" name=\"n_image2\" value=\"\'images/more_up.gif\');\">
        <input type=\"hidden\" name=\"n_target\" value=\"0,\">
        </b> </b></b></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>&nbsp;</td>
    </tr>
    <tr>
      <td>
        <p><b> </b><b>
          <input type=\"hidden\" name=\"ni_start\" value=\"oFoldMenu.make(\'sub\',\'\">
          Nyhedsindhold:
          <input type=\"hidden\" name=\"ni_dato\" value=\"<%=Date%>\">
          </b></p>
      </td>
      <td><b>
        <textarea name=\"ni_navn\" cols=\"100\"></textarea>
        </b></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>&nbsp;</td>
    </tr>
    <tr>
      <td><b>Vigtigt: </b></td>
      <td>
        <select name=\"vigtig\">
          <option value=\"images/important_blank.gif\">Nej</option>
          <option value=\"images/important.gif\">Ja</option>
        </select>
      </td>
    </tr>
    <tr>
      <td>&nbsp;</td>
      <td>&nbsp; </td>
    </tr>
    <tr>
      <td><b>Eventuelt billede: </b></td>
      <td>&nbsp; </td>
    </tr>
    <tr>
      <td>&nbsp;</td>
    </tr>
    <tr>
      <td><b>Eventuelt link: </b></td>
      <td><b> Linknavn:
        <input type=\"text\" name=\"linknavn\">
        <input type=\"hidden\" name=\"linktag_start\" value=\"&lt;a href=&quot;http://\">
        <input type=\"hidden\" name=\"linktag_target\" value=\"&quot; target=&quot;_blank&quot;&gt;\">
        <input type=\"hidden\" name=\"linktag_slut\" value=\"&lt;/a&gt;\">
        http//:
        <input type=\"text\" name=\"link\" size=\"25\">
        eller artikel:
        <select name=\"select6\" onChange=\"link.value=this.value\">
          <%
While (NOT rsartikler.EOF)
%>
          <option value=\"<%=(rsartikler.Fields.Item(\"link\").Value)%>\"><%=(rsartikler.Fields.Item(\"overskrift\").Value)%></option>
          <%
rsartikler.MoveNext()
Wend
%>
        </select>
        <input type=\"hidden\" name=\"ni_tag_nl\" value=\"\',0\">
        <b> <b>
        <input type=\"hidden\" name=\"ni_image2\" value=\"\',\'\');\">
        </b> </b> <b>
        <input type=\"hidden\" name=\"ni_target\" value=\",0,\'\">
        <input type=\"submit\" name=\"Submit\" value=\"Opret nyhed\">
        </b><b></b></b></td>
    </tr>
    <tr>
      <td valign=\"top\">&nbsp;</td>
      <td>&nbsp;</td>
    </tr>
  </table>
  <input type=\"hidden\" name=\"MM_insert\" value=\"true\">
</form>
</body>
</html>

Avatar billede strax Nybegynder
29. januar 2001 - 18:00 #1
Replace(Streng,vbcrlf,\"<br>\")
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
29. januar 2001 - 18:01 #2
streng = Replace(streng, \"VbCrLf\", \"<br>\")

så bytter du blot streng, ud med din streng navn.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
29. januar 2001 - 18:02 #3
Arh strax...
Avatar billede strax Nybegynder
29. januar 2001 - 18:04 #4
sorry ;-) .... men dit er syntaksmæssigt mere korrekt
Avatar billede strax Nybegynder
29. januar 2001 - 18:09 #5
bortset fra at vbcrlf er en konstant og (tror jeg giver fejl) ikke skal i anførselstegn
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
30. januar 2001 - 17:24 #6
Jeg bruger Chr(10), men vbcrlf skulle også være godt nok (uden \"\").
Avatar billede bambino Nybegynder
30. januar 2001 - 17:55 #7
OK mange tak for alle svarene.

Nu er jeg nok lidt dum... men hvor i koden skal dette indsættes???:

Replace(ni_navn,vbcrlf,\"<br>\")

-Bambino
Avatar billede pou_vad Nybegynder
30. januar 2001 - 19:25 #8
Hvis du laver linien:
MM_insertStr = \"insert into \" & MM_tableName & \" (\" & MM_tableValues & \") values (\" & MM_dbValues & \")\"
om til:
MM_insertStr = replace(\"insert into \" & MM_tableName & \" (\" & MM_tableValues & \") values (\" & MM_dbValues & \")\" ,vbnewline,\"<br>\")
Så skulle det virke :o)
Avatar billede bambino Nybegynder
31. januar 2001 - 11:20 #9
Endnu en gang tak for alle svarene.

Men pou_vad var det bedst forklarende og jeg fik det til at virke med det samme - tak for det pou_vad!

MVH Bambino