Avatar billede bluestrike Nybegynder
17. februar 2004 - 12:27 Der er 21 kommentarer

Ferie registrerings problemer i VBA.

I den applikation jeg har lavet til den virksomhed som jeg er ansat i, er det muligt, at registrere ferie/syge dage o.s.v. Applikationen kører ovenpå Excel, og registrere data'erne i en Access database. Dette fungere fuldstændig efter planen. Nu ville jeg så godt kunne præsentere disse data'er pænt i et excelark, hvilket jeg også har gjort. Men så kom det sidste ønske/krav på banen. Det skulle være muligt, at få et total antal feriedage, den pågældende medarbejder har afholdt i det nuværende ferieår. Det kan programmet, men det tager ikke højde for helligdage, hvilket jeg er meget ked af. Jeg ville gerne kunne tilføje det til listen af ting programmet kan, for så er brugeren fuldstændig fri for, at skulle sidde og regne på antal brugte feriedage. Er der nogen der kan hjælpe mig med mit problem, nogen der har nogen gode ideer, eller noget kode som muligvis har denne funktionalitet.?? Håber nogen kan hjælpe, på forhånd tak.
Avatar billede hubs Nybegynder
17. februar 2004 - 12:56 #1
Lige for at være sikker, så kunne du godt tænke dig at få opgivet det reelle antal feriedage en medarbejder har afholdt når man IKKE medtager de obligatoriske helligdage som fx påske og pinse... er det korrekt eller er jeg helt galt på den :c)
Avatar billede bluestrike Nybegynder
17. februar 2004 - 13:13 #2
Ja, det reelle antal.. for i det antal medregner man ikke de helligdage der nu engang er på et år. Så er der så også den lille ting der hedder ferie/fri dage.. dem er der 5 af på et år, og de skal jo så heller ikke medregnes. Ja, det er ikke en helt simpelt sag. :o)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. februar 2004 - 13:20 #3
Hooold da op :c) vil det sige at det der i øjeblikket registeres indeholder både 'reelle ferie dage', 'helligdage' og 'ferie/fri dage'???
Avatar billede bluestrike Nybegynder
17. februar 2004 - 13:26 #4
Jeps, for ham der registrere kan jeg ikke regne med holder styr på det.. Han registerer fra en dato til en anden dato. F.eks fra 22 december til 2 januar, når der er en der holder fri, og så tænker han ikke videre over det. Men det skal programmet gøre når det præsentere data'erne, samt beregner total antal feriedage. Ideen er, at det skal være nemmest muligt for brugeren, og så må det besværlige ligge i koden. Jeg ved godt det er besværligt, men jeg tror ikke det er sandsynligt, at brugeren vil kunne holde styr på, at få ferien registreret korrekt hvis han skal holde styr på helligdage samt ferie/fri dage. :-/
Avatar billede hubs Nybegynder
17. februar 2004 - 13:32 #5
Helligdagene skulle ikke umiddelbart volde nogen problemer, det burde vel være muligt at få de 'officielle' helligdage fra virksomheden, men ferie/fri dagene bliver du nød til også at få registeret seperat ellers er det jo umuligt at vide om en afholdt feriedag var en 'reel' eller 'ferie/fri' dag, hvis du kan følge mig :c)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. februar 2004 - 13:34 #6
Kunne man evt. bare lægge de 5 ferie/fri dage oveni de normale feriedage, så en medarbejder har 6 ugers ferie hvert år?
Avatar billede bluestrike Nybegynder
17. februar 2004 - 13:38 #7
Jeg kan godt følge dig. En ferie/fri-dag registreres seperat allerede. :-) Mit problem er, at nogen helligdage skifter dato'er, så kan jeg jo ikke lægge dem ind fast. :-/ Det er sådan set det største problem.
Avatar billede bluestrike Nybegynder
17. februar 2004 - 13:40 #8
Ville du bruge arbejdsdag funktionen, eller hvad dens sidestykke i VBA hedder, den skulle jo kunne finde X antal arbejdsdage mellem 2 dato'er, og så skulle man kunne give den helligdagene som argument i en matrix, men jeg har ingen ide om hvordan det virker + jeg kan ikke lægge værdierne ind osm faste i en matrix, da de skifter dato. :-(
Avatar billede hubs Nybegynder
17. februar 2004 - 13:43 #9
ååh ja det er rigtigt, så bliver du jo nød til at opdatere datoerne hvert år. Hmmm...
Avatar billede bluestrike Nybegynder
17. februar 2004 - 13:50 #10
Ja, det er noget rigtigt skidt, det var det jeg gerne ville undgå, så brugeren bar etestede derudaf, og programmet så klare resten.
Avatar billede bluestrike Nybegynder
17. februar 2004 - 13:58 #11
Jeg ved at Java indeholder et kalender object man kan kalde i disse situationer, eksistere det samme for VBA??
Avatar billede hubs Nybegynder
17. februar 2004 - 13:58 #12
Med mindre der er en eller anden logisk sekvens som helligdagenes ændring følger så kan jeg ikke se hvordan du kan undgå selv at skulle opdatere datoerne :o(
Avatar billede hubs Nybegynder
17. februar 2004 - 13:58 #13
hmmm det ved jeg faktisk ikke, men det skulle da ikke undre mig at det var en mulig løsning :o)
Avatar billede hubs Nybegynder
17. februar 2004 - 14:04 #14
prøv evt at oprette et spg. om det er noget der findes...
Avatar billede bluestrike Nybegynder
17. februar 2004 - 14:06 #15
Jeg tror ikke det er en fast rymte, men kalender objektet kunne redde mig fra at brugeren selv skulle indtaste dato'erne.
Avatar billede rad Nybegynder
17. februar 2004 - 20:30 #16
Hej Bluestrike,
Jeg tror ikke du kan komme uden om at skulle indtaste datoer for helligdage selv. De "professionelle" programmer jeg har set indeholder også funktioner til dette (Outlook importerer f.eks. helligdage fra en fil) - desuden er visse helligdage firmaspecifikke (f.eks. om man har fri 1. maj, grundlovsdag osv.).
Så du må til tasterne og så registrere helligdage i en separat tabel, og så bare køre derudaf for de næste mange år ... =8-/
Avatar billede bluestrike Nybegynder
20. februar 2004 - 09:50 #17
Hej rad, jo det kan man godt ;-) Læs dette spørgsmål og følg linket i spørgsmålet, så kommer du ind til en meget nice funktion. Ideerne i denne funktion Har jeg benyttet i mit program til, sammen med funktionen networkdays, at fra regne feriedagene, så nu spiller programmet MAX uden, at brugeren selv skal indtaste noget somhelst. :-D

Spørgsmålet hvori der er link til en nice funktion.
http://eksperten.dk/spm/466879

Link til syntax hvor man får at vide hvordan man kan gøre brug af Networkdays samt syntaxen for Networkdays.
http://eksperten.dk/spm/467354
Avatar billede hubs Nybegynder
03. maj 2004 - 10:46 #18
Lukketid :c)
Avatar billede pejsen Nybegynder
06. maj 2004 - 15:05 #19
Hej Bluestrike

Kunne man evt. få en andel i din feriedatabase.
Jeg står nemlig og mangler en magen, tror jeg?? Set ud fra det jeg har læse herpå siden

Pejsen
Avatar billede toffey Nybegynder
05. november 2008 - 16:38 #20
Pejsen og Bluestrike, besøg denne side www.ferie-plan.dk det vil løse jeres problemer
Avatar billede pejsen Nybegynder
15. maj 2011 - 18:36 #21
lUKKER