Avatar billede pulse83 Nybegynder
17. februar 2004 - 10:41 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Windows kan ikke finde mine harddisks.

Hej

Det hele er lidt uoverskueligt, så hvor skal jeg dog begynde?!

Forleden dag genstartede jeg min computer, fordi at den opførte sig mærkeligt. Men da jeg genstartede kom den med denne besked lige efter BIOS:

"Windows 2000 could not start because the following file is missing or corrupt:
<windows 2000 root>\system32\ntoskrnl.exe.
Please re-install a copy of the above file."

Jeg fik derefter lavet 4 Windows installations setup disketter der virkede fint, lige indtil jeg blev spurgt om jeg ville installere eller reparere Windows. Jeg valgte reparer og den kom med følgende besked:

"Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer.

Kontroller at alle harddiske er tændte og korrekt tilsluttet, og at alt diskrelateret hardwarekonfiguration er korrekt.

Dette kan betyde at der skal køres et diagnosticerings- eller installationsprogram fra producenten."

Samme besked kommer op hvis jeg prøver at ny-installere Windows.

Det mærkelige ved dette er at BIOS rent faktisk registrerer harddiskene, men Windows-installation kan ikke.

Mine harddiske er Maxtor harddiske og jeg har prøvet at køre deres diagnosticerings program "Powermax", men det kan heller ikke finde nogen harddisks.

For at gøre dette problem en smule mindre uoverskueligt/forvirrende har jeg taget nogen billeder af hvordan BIOS ser ud, når min computer starter op.

De følgende 3 billeder er sådan BIOS har startet op (og stadig starter op) i alt den tid jeg har haft min computer. Der har aldrig været problemer med denne opsætning. Her er links til billederne:

http://www.pulse83.net/eksperten/firstbios-1.jpg (Første BIOS side)

http://www.pulse83.net/eksperten/firstbios-2.jpg (Anden BIOS side)

http://www.pulse83.net/eksperten/firstbios-3.jpg (Tredje BIOS side)

Når den har vist de tre sider, plejer den at starte Windows op. Men her er det at fejlmeddelelsen kommer istedetfor:

"Windows 2000 could not start because the following file is missing or corrupt:
<windows 2000 root>\system32\ntoskrnl.exe.
Please re-install a copy of the above file."

Det skal også lige siges at jeg inde i BIOS-setup IKKE og aldrig har kunnet se mine harddisks (så vidt jeg husker). Mit Windows har virket upåklageligt alligevel.

Mit bundkort er et ASUS CUBX-E bundkort. Det har 4 IDE-sokler (2 blå og 2 sorte) til harddisk og CD/DVD enheder. Hvis i downloader manualen her:

ftp://www.asus.it/pub/ASUS/mb/sock370/440bx/cubx-e/cubxle-100.pdf (PDF fil, 3,7 MB)

...og kigger på side 13 kan i se de fire sokler under nummer 5. Gå herefter videre til side 14 og læs dette jeg skriver nu:

Som det er nu og som det altid har været har jeg haft mine harddisks i den der hedder "Third IDE" og mine DVD/CD drev i den der hedder "Primary IDE". Der har ikke været nogen problemer med det.

Grundet mit pludselige problem har jeg prøvet at bytte lidt rundt på kablerne. Jeg har prøvet at sætte begge kabler til de to sorte indgange som hedder Primary IDE og Secondary IDE. Når jeg gør det ser mit BIOS således ud når jeg starter op:

http://www.pulse83.net/eksperten/secondbios-1.jpg (Første side)
http://www.pulse83.net/eksperten/secondbios-2.jpg (Anden side)

Som I kan se giver den på side 2, en fejl. Udover fejlen er det største problem ved den opsætning at den ikke kan læse nogen disketter. Den ignorerer dem bare. Det bør også lige siges at når kablerne sidder i de to sorte sokler, registreres mine harddisks også inde i BIOS-setup.

Puha, for en omgang. Hvad gør jeg nu? Hvorfor kan Windows-installation ikke finde mine harddisks? Hvilken som helst hjælp er velkommen. Fire away!

Ovenstående er en fortsættelse/videreudvikling af denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/465436
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. februar 2004 - 10:58 #1
Avatar billede pulse83 Nybegynder
17. februar 2004 - 11:14 #2
Nu er det jo ikke helt fuldstændig den fejlmeddelelse jeg får, men jeg kan da godt prøve. :)
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
17. februar 2004 - 11:25 #3
Det virker som om du køre på raid controlerne, sider harddisk kablerne i de blå eller sorte sokler
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
17. februar 2004 - 11:26 #4
hvis de sider på raid controleren, skal du trykke F6 og give windows specielle controler drivere
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
17. februar 2004 - 11:32 #5
prøv at flytte kablerne fra den blå til den sorte
Avatar billede pulse83 Nybegynder
17. februar 2004 - 11:33 #6
Jeg har prøvet at trykke F6 og der sker ikke noget når jeg gør det. Da jeg fik min computer i sin tid, var der kun en harddisk i. Siden har jeg selv puttet endnu en harddisk i, uden at ændre noget ved opsætningen af harddiskene. Så jeg tror ikke jeg kører RAID.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
17. februar 2004 - 11:35 #7
Det har jeg jo prøvet. Det er det du ser i billederne der hedder secondbios-1.jpg og secondbios-2.jpg
Avatar billede pulse83 Nybegynder
17. februar 2004 - 11:43 #8
bartfreak...

Den er ikke særlig brugervenlig den side til en rookie som mig. Der hvor jeg løber ind i problemer er i konfigurering af boot.ini filen. Jeg fatter simpelthen ikke disse termer:

"Multi er definitionen på et x86 system (scsi er for både x86 og RISC baserede systemer og definerer at Windows vil accessere en Boot-enheds driver og starte boot miljøet derigennem.)" What??

"Disk er altid 0 hvis ARC-pathen starter med multi." Hvad søren er ARC-pathen?

"Rdisk er fysisk nummerering af diske og starter altid med 0" Igen...what?

"Partition er partitonsnummer og går fra 1 og opad." Jeg har 3 partitioner på min ene harddisk (den med Windows) og en enkelt på min anden. Skal jeg så skrive 4 eller 3?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. februar 2004 - 12:57 #9
har du tilføjet nyt hardware eller lign. så tag det fra .. installer evt. sp4
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. februar 2004 - 12:58 #10
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;124550&Product=win2000

her er osse lidt om det.. det er sikkert blot din boot.ini fil..??
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
17. februar 2004 - 14:43 #11
prøv at tage alle diske ud undtagen den der ligger styresystem på. sæt den i den på den primære controller, og se om den køre, hvis bios finder den, kør en "drive fitness test" på den, hvis disken er ok og ellers bliver fundet at bios så burde det ikke være hardware problem.

Hvis du kan prøv st putte harddisken med styresystemet over i an anden maskine, og se om den kan se filer, partitioner, og styresystemet, hvis den kan det, så se om den manglende fil ligger der?

Hvis det ikke er hardware fejl så burde du også kunne bruge dine boot disketter. hvis den finder harddisk i bios

F6 kan kun trykkes lige i starten af første diskette, og bruges til at give driver til controllerene, hvis windows ikke har dem indbygget
Avatar billede pulse83 Nybegynder
17. februar 2004 - 21:37 #12
bartfreak...Nej, jeg har ikke installeret nyt hardware. Og hvordan skal jeg kunne installere SP4 hvis jeg ikke kan åbne Windows?...

Og den der Microsoft support side er heller ikke til nogen hjælp. Det kræver at Windows kan finde mine harddisks.

Ja, det er sikkert min boot.ini fil, men som jeg har sagt før, kan jeg ikke finde ud af at konfigurere den til at passe mit system. Der er en guide på stein.dk til hvordan man laver en boot.ini fil, men jeg fatter ikke halvdelen af hvad han skriver.

spiff21. ALLE diske? Inklusiv CD og DVD? Ang. at putte disken over i en anden computer. Det har jeg overvejet, men det er ret stort arbejde da den anden computer har et L.O.R.T.E-kabinet. Det er simpelthen så besværligt at komme til.
Jeg tror ikke det er en hardwarefejl. For den finder jo harddiskene i BIOS hvis jeg putter IDE kablet over i den sorte indgang (se billede http://www.pulse83.net/eksperten/secondbios1.jpg )
Avatar billede pulse83 Nybegynder
17. februar 2004 - 21:39 #13
Avatar billede pulse83 Nybegynder
18. februar 2004 - 08:10 #14
Så fik jeg lavet en boot.ini fil og fulgt guiden på stein.dk. Men ingen af metoderne virkede.

1. metode: Da jeg satte min boot-diskette i, loadede den et øjeblik (sort skærm) og sprang derefter videre til fejlmeddelelsen:

"Windows 2000 could not start because the following file is missing or corrupt:
<windows 2000 root>\system32\ntoskrnl.exe.
Please re-install a copy of the above file."

Og den 2. metode (Microsoft Recovery Console) sagde den (naturligvis) at den ikke kunne finde nogen harddisks. :(
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
18. februar 2004 - 09:35 #15
Din boot.ini skal se således ud hvis du sætter harddisken med styresystem på primær controller, og ja jeg ville tage alle andre diske fra indtil det spiller igen, så er der ingen af dem der laver rod i tingene

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows" /fastdetect

ARC angiver hvor styresystem ligger, og dermed også ntoskrnl.exe

Før der kigges i boot.ini bruger den filerne ntldr, NTDETECT.COM, så check de ligger i roden
Avatar billede pulse83 Nybegynder
18. februar 2004 - 10:33 #16
Jeg har måske nogle rettelser til boot.ini filen. Du skriver WINDOWS. Det skal vel være WINNT? Det hedder mappen med Windows nemlig på min computer. Og så skal det vel være WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional", right?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
18. februar 2004 - 10:57 #17
Jeg prøvede at frakoble DVD/CD og sekundær HD som du sagde, og tilsluttede min systemdisk den primære indgang. Ikke noget nyt skete. Den gav mig fejlen som du kan se på dette billede: http://www.pulse83.net/eksperten/secondbios-2.jpg , som jeg også havde regnet med.
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
18. februar 2004 - 11:11 #18
Stopper den ved http://www.pulse83.net/eksperten/secondbios-2.jpg ??

kan du i bios slå Ultra 100 controleren fra, prøv det, hvis du kan
Avatar billede bartfreak Nybegynder
18. februar 2004 - 11:13 #19
fejlen kan opstå hvis man blot tilføjer flytter el. fjerner hardware..
kan du evt. ikke sætte den hd til en anden pc, formatere og derefter, resset bios. derefter prøve igen. Hvis det ikke lykkeds, ville jeg kopiere de filer ind, der mangler..??
Avatar billede pulse83 Nybegynder
18. februar 2004 - 11:15 #20
nej, efter den side springer den videre og giver mig ntoskrnl.exe fejlen.

Jeg har ledt og ledt i BIOS om jeg kan slå Ultra100 fra, men jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke kan finde nogen steder man kan det.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
18. februar 2004 - 11:17 #21
At sætte HD'en til en anden PC, er, som tidligere nævnt, meget besværligt og skal være absolut sidste desperate forsøg. Ligeledes vil formatering være absolut endeligt. Jeg har simpelthen for mange vigtige filer liggende til bare at formatere.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
18. februar 2004 - 11:37 #22
Jeg tror jeg fandt noget...

Jeg gik ind i BIOS og ind under chip configuration og slog Onboard PCI ATA Chip fra og den viste ikke længere Ultra100 BIOS siden ( http://www.pulse83.net/eksperten/secondbios-2.jpg ) . Den sprang den blot over. Nu er problemet bare at den ikke kunne læse den diskette jeg smed i. Den ignorerede den bare. Desværre. Jeg troede lige jeg havde fundet løsningen! :(
Avatar billede pulse83 Nybegynder
18. februar 2004 - 11:48 #23
Den sprang iøvrigt også http://www.pulse83.net/eksperten/firstbios-3.jpg over, når jeg slår Onboard PCI ATA Chip fra.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. februar 2004 - 10:42 #24
Det virker ikke som om der er så meget mere at gøre, så jeg smider HD'en over i en anden computer en af de kommende dage og prøver at overføre filen derfra. Hvis I har flere idéer er I dog stadig velkomne til at bidrage med dem.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
22. februar 2004 - 00:13 #25
Så fik jeg puttet HD'en over i en anden computer og et mærkværdigt problem blev opdaget. Da jeg puttede den over i den anden computer kunne computeren ikke finde nogen harddisks overhovedet. Jeg trak den ud og genstartede og alt virkede som normalt igen. Så prøvede jeg at putte min anden HD over i computeren og den virkede fint, så jeg tror godt at vi kan konkludere at problemet ligger i min systemdisk og ikke bundkort, kabel eller andet. Meget mystisk problem!
Avatar billede pulse83 Nybegynder
23. februar 2004 - 12:31 #26
Okay. Så fik jeg prøvet noget andet. Jeg formaterede min anden harddisk (ikke systemdisken), hev min systemdisk ud og prøvede at installere Windows på den nyligt formaterede HD. Altså, en helt frisk installation. Det der ville svare til hvis jeg lige havde købt computeren. Men Windows Installation kunne ikke finde min harddisk. Så må det næsten være bundkortet den er gal med. Men hvis det er det så forstår jeg bare ikke hvorfor at den anden computer ikke kunne læse nogen harddisks når jeg puttede min systemdisk over i den anden computer(se ovenstående kommentar). Det her bliver mere og mere mærkeligt.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. februar 2004 - 19:46 #27
Har du prøvet at ressette bios..???
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:25 #28
Okay, så fik jeg harddisken over i en anden computer. Alle mine data var der og den fungerede upåklageligt. Jeg installerede en kopi af ntoskrnl.exe og puttede harddisken tilbage i min computer, men desværre ingen ændringer. Den giver mig stadigvæk fejlen. Jeg har nu tænkt mig at ny-installere Windows på min harddisk, men i den anden computer og så putte min harddisk tilbage i min computer. Kan man godt bare gøre det? Jeg har oprettet et nyt spørgsmål, da jeg syntes at 200 point er lige lovlig meget, for sådan et forholdsvis let spørgsmål. I kan se tråden her: http://www.eksperten.dk/spm/470631
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:26 #29
Tak for alt hjælpen i øvrigt. :)