Avatar billede coldshadow Nybegynder
16. februar 2004 - 20:39 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Ridse i fladskærm

Jeg er detsværre kommet til at lave en ridse i min Samsung Syncmaster 959nf fladskærm (jeg ville lige fjerne noget støv med toiletpapir).
Nu har jeg altså fået to ridser i min skærm, som dog kun kan ses når der er lyse ting på skærmen. Nu er spørgsmålet så: skal jeg virkelig ændre lysstyrken på skærmen så den bliver så mørk at jeg ikke kan se ridsen?

Eller kan den forbandede ridse fjernes på andre måder.
max point gives kun hvis der er en der faktisk har prøvet at fjerne en ridse fra en fladskærm der kommer med et brugbart svar, dog vil jeg være generøs med pointene.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. februar 2004 - 20:54 #1
Den bedste mulighed er at forsøge at fjerne den med en blød klud og en sjat tandpasta. Dog med den risiko, at skaden bliver værre.

Jeg har flere gange forsøgt at reparere småskader på LCD skærme. Nogle gange lykkes det. Nogle gange forbliver skaden uændret, og nogle gange bliver det værre.

Spørger du en hvilken som helst forhandler eller ander serviceorgan der normalt servicerer fladskærme, vil de anbefale at du lever med den nuværende skade eller køber en ny monitor.
Avatar billede yian69 Nybegynder
16. februar 2004 - 21:09 #2
Prøv med Wienerkalk fra Borup Kemi, Det bruger man til bla. polere glas med!
Om det hjælper, afhænger af ridsens størrelse, men ultra tynde ridser forsvinder helt.
Jeg vil tilgændgæld sige, hvis Wienerkalk ikke virker, så er der intet der virker!! ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. februar 2004 - 21:15 #3
Problemet med såvel tandpasta som Wienerkalk (der er hårdere ved emnet end tandpasta) er, at du ødelægger den coating der ligger på en LCD skærm. Coatingen forhindrer reflektioner. Fjernes coatingen VIL du altid kunne se en plet det pågældende sted på skærmen.
Avatar billede yian69 Nybegynder
16. februar 2004 - 21:24 #4
Det er rigtigt, jeg havde ikke taget højde for LCD skærmen!!!!!
Avatar billede summer Mester
16. februar 2004 - 22:26 #5
Helt ærligt vil jeg råde dig til IKKE at gøre noget selv og prøve at leve med ridserne. Alle former for slibning vil gøre det være, fjerner coatingen, glasset mere mat, etc. - Har selv prøvet og har nu en ny skærm. Man kan sende den til en specialist, men det er næsten lige så dyrt som en ny skærm :(
Avatar billede chalde Seniormester
16. februar 2004 - 22:34 #6
Samsung Syncmaster 959nf er ikke en fladskærm. Crt skærm med diamondtron billedrør (flad front).
Har selv skærmen. 25 kg og selve skærmen er bestemt ikke flad :-)
Avatar billede chalde Seniormester
16. februar 2004 - 22:38 #7
Avatar billede coldshadow Nybegynder
17. februar 2004 - 15:34 #8
chalde> jeg mente flad skærm, ikke fladskærm. Jeg har bemærket at den ikker er flad men kun flad...

Indtil videre vil jeg prøve at finde ud af hvad den fine forside på min skærm er lavet af, og så finde ud af hvad displayet på mobiltelefoner er lavet af. Man kan nemlig få noget til at fjerne rider fra mobiltelefon display.
Avatar billede coldshadow Nybegynder
17. februar 2004 - 15:37 #9
Jeg lukker spørgsmålet og laver et med en bedre overskrift, kom endelig med svar så får i nogle point.