Avatar billede gorba Nybegynder
29. januar 2001 - 12:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DATO + TID + ugenavn!!!

Hej!!
Denne kode er skrevet fra bogen \" HTML 4 håndbogen fra teknisk forlag\"
Når man ser i bogen hvorledes koden er sat op, og skriver på den samme måde, bliver der eks. større afstand fra ( month  =  9 )
end hvad der står i bogen, deri tænker jeg på at lade den stå som den er skrevet i bogen. Lige under for hinanden.... som skrevet, det kommer aldrig til at passe som det er skrevet i bogen, ved ikke om i kan følge hvad jeg mener.
Men i hvertifald har javascript altid drillet mig, selv om jeg skriver det samme. det er bare svært at se hvor meget \"space\" der er brugt.
Men den skriver som fejl på linje 28 tegn 3 kode 0????
Følgende kode driller, men hvor og kan den står hvor man ønsker den skal stå, eks i en < TD></TD> tags???!???

<script>
<!--
  today = new Date ()
  day = today.getsay ()
tid=today.getMinutes ()
timer=today.getHours ()
if (day == 0) {
  dayname = \"Søndag\"
} else if (day == 1) {
  dayname = \"Mandag\"
} else if (day == 2) {
  dayname = \"Tirsdag\"
} else if (day == 3) {
  dayname = \"Onsdag\"
} else if (day == 4) {
  dayname = \"Torsdag\"
} else if (day == 5) {
  dayname = \"Fredag\"
} else if (day == 6) {
  dayname = \"Lørdag\"
} else {
  dayname = \"fejl\"
  }
date = today.getDate ()
month = today.getMonth ()
if (month == 0) {
  month_name = \"Januar\"
} else if (month == 1) {
  month_name = \"Februar\"
} else if (month == 2) {
  month_name = \"Marts\"
} else if (month == 3) {
  month_name = \"April\"
} else if (month == 4) {
  month_name = \"Maj\"
} else if (month == 5) {
  month_name = \"Juni\"
} else if (month == 6) {
  month_name = \"Juli\"
} else if (month == 7) {
  month_name = \"August\"
} else if (month == 8) {
  month_name = \"September\"
} else if (month == 9) {
  month_name = \"Oktober\"
} else if (month == 10) {
  month_name = \"November\"
} else if (month == 11) {
  month_name = \"December\"
} else {
  month_name = \"Fejl\"
} year = today.getYear () + 1900
  document.write (dayname )
document.write (\" D. \")
  document.write (date + \" \")
  document.write (month_name + \" \")
document.write(timer)
document.writer(\":\")
{
if (tid < 10)
{ document.write(\"0\")
}
document.write(tid)
// -->
</script>
Avatar billede gorba Nybegynder
29. januar 2001 - 12:37 #1
som det ser ud her nu, er der klart forskel,
\" if \" er sat under _ ved month_name som skrevet i bogen? retter man den nu i notepad, vil der være stor mellemrum til man tænker. ahh den er gal.
hmm gorba
Avatar billede gorba Nybegynder
29. januar 2001 - 12:41 #2
og ligeså vel \"else\" er sat under \"month_name\" ???
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. januar 2001 - 13:29 #3
Hvormeget du indrykker de enkelte linier er i høj grad et spørgsmål om personlig smag.
Det har ikke spor betydning for hvordan programmet virker.
Den eneste effekt det har er at gøre teksten nemmere for MENNESKER at forstå og lave rettelser og tilføjelser i.
En ting der er vær at overveje der er at indrykninger stadig skal se fornuftige ud når programkoden vises i en anden editor eller med en anden font. se nedenfor:
mmmmmmmmm iiiiiiiii
iiiiiiiii mmmmmmmmm
De to linier blev skrevet med en proportional font hvor \"m\" og \"i\" og ethvert andet bogstav får tildelt precis lige meget plads. Men når eksperten.dk genviser teksten bliver det i en proportional font hvor \"m\" bliver tegnet meget bredere end \"i\".
Det gør ikke noget. Programmet er stadig klart og overskueligt nok til at det ikke var svært at læse igennem og opdage at der er en fejl i linie 4:
  day = today.getsay ()
der burde være
  day = today.getDay ()

Så jeg er ikke ked af at indrykningen ikke er totalt ligesom i bogen. Den virker.

mvh JakobA
Avatar billede gorba Nybegynder
29. januar 2001 - 21:25 #4
hej..
sorry, men da jeg ER usikker i forvejen på\" læs iøvrigt min erfaring\" javascript var jeg ikke klar over hvorledes det ville betyde hvis jeg ikke havde sat den op som i bogen, men der skulle stadig være fejl på.???
Avatar billede gorba Nybegynder
29. januar 2001 - 21:33 #5
Det drejer sig om linje 65. tegn 1- den fungere godt nok, men kl. kommer ikke frem??
Avatar billede gorba Nybegynder
29. januar 2001 - 21:44 #6
har fundet jokeren,, takker jakoba