Avatar billede kamak Praktikant
15. februar 2004 - 17:22 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

kan oracle kommunikere med databaser med anden opbygning

Jeg har et par spørgsmål til Oracle

-Hvordan tilgår man den. Er der andre måder end SQL queries?
-Kan Oracle-databasen kommunikere med databaser med anden opbygning? hvordan?
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2004 - 17:29 #1
hvilke andre måder forestiller du dig? Hvis du tænker på noget grafisk findes der flere værktøjer - MSaccess via odbc, DBAstudio/console osv.

Og hvordan kommunikere - f.eks. med java?
Avatar billede kamak Praktikant
15. februar 2004 - 17:33 #2
jeg tænker på alle måder man kan tilgå den. jeg vil gerne have links så jeg kan læse mere om det.

Spørgsmålet med om Oracle kan kommunikere med databaser med anden opbygning er til en opgave. Jeg ved ikke helt hvordan det skal forstås
Avatar billede trer Nybegynder
15. februar 2004 - 17:34 #3
Uanset hvad værktøj du vælger, så vil det blive sendt til databasen som SQL - men som lap nævner, så kan du vælge et værktøj der laver SQL'en for dig.

Derudover, Oracle kan kommunikere med stort set alle databaser via Oracles Transparent Gateways - men det koster ekstra.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2004 - 17:35 #4
Sproget er uden tvivl SQL.

Men interfacet kan være meget forskelligt:
  JDBC
  ODBC
  OLE DB
  .NET OracleClient
  embedded SQL
  etc.

Normalt vil man lade sin applikation connecte til Oracle og den anden database
(MS SQLServer, IBM DB2 eller whatever). Da alle de nævnte databaser er XA
compliant kan man godt lade transaktioner spanne mere end en database.

Det er muligt at lade en Oracle stored procedure eller function tilgå
en anden database (ihvertfald hvis man bruger Java).
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2004 - 17:35 #5
Hvis vi nu starter på det lave niveau, så understøtter oracle tcp, ipx, netbeui, named pipes, men jeg forstår ikke spørgsmålet.

Hvad er en database med en anden opbygning - eksempel?
Avatar billede trer Nybegynder
15. februar 2004 - 17:36 #6
Du kan også altid bygge en lille datapumpe der forbinder til to eller flere databaser med ODBC og flytter data mellem dem.
Avatar billede kamak Praktikant
15. februar 2004 - 17:42 #7
arne v> hvad er XA compliant

lap> jeg tror måske der menes en anden slags database som Tamino, Emerald, Access, DB2 etc. Men jeg er ikke sikker eftersom det er et spørgsmål jeg har fået.

trer> er en datapumpe en applikation?

Jeg vil fordele pointene mellem alle svar jeg kan bruge
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2004 - 17:48 #8
XA er en standard for distribuerede transaktioner (2 phase commit).

Problemet er klassisk:
  - du hæver penge fra en tabel i en Oracle database
  - du gemmer de samme penge i en tabel i en DB2 database

Det er et absolut must at enten går begge godt eller så går ingen
godt.

Database kan klare det internt.

Men flere XA compliant databaser kan også klare det indbyrdes.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2004 - 17:50 #9
kan også klare det indbyrdes (med lidt hjælp fra en ekstern transaktion manager).
Avatar billede kamak Praktikant
15. februar 2004 - 17:52 #10
er en transaktion manager det samme som en datapumpe?
Avatar billede trer Nybegynder
15. februar 2004 - 17:54 #11
En datapumpe er en applikation. Der findes flere kommercielle systemer - Fx Powermart og Powercenter - der giver mulighed for at flytte data mellem databaser og systemer.

Ideen er kort og godt at du laver en forbindelse til en database, læser data fra den (typisk via en SQL query eller en hel tabel), laver en forbindelse til en ny database og indsætter data der. Det kan så gøres mere eller mindre komplekst afhængigt af hvordan du vil udvælge data i kildesystemet og udvælge data til indsættelse/overskrivning/sletning i målsystemet. I de kommercielle systemer er applikationen så blot en ramme der tillader dig at lave alle de overførsler du ønsker.

Oracle Transparent Gateway er noget lidt andet. Det er en service der sætter en Oracle-like frontend op foran en anden database platform.  Der efter kan du - i en Oracle database - bruge den anden database som en almindelig linket Oracle database. Du kan finde mere om OTGW på Oracles hjemmeside.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2004 - 17:54 #12
Nej.

Jeg formoder at trer med en datapumpe mener en lille applikation som står
og kopierer data fra en database til en anden database.
Avatar billede simonvalter Praktikant
15. februar 2004 - 21:23 #13
oracle har også mulighed for at du kan lave stored java procedures, de kan snakke videre til en ekstern database af hvilken som helst type så længe der er en driver dertil, hvis det er det du mener.
Avatar billede dancni Nybegynder
16. februar 2004 - 07:15 #14
det første jeg ville tænke på hvis jeg i en teoriopgave på dansk blev spurgt om databaser med en "anden opbygning" ville være hierakiske databaser f.eks. IMS, netværksdatabaser f.eks. CODASYL, moderne Objektdatabaser f.eks. Computer Associates database (kan ikke huske navnet) eller Software AG's XML database
Avatar billede trer Nybegynder
16. februar 2004 - 09:09 #15
dancni> Interessant tanke; Mange former for storage kan jo kaldes databaser (fx Active Directory's) uden at de i øvrigt opfylder kravene til hierarkiske eller relationelle databaser. Men en "anden opbygning" kunne også blot være strukturforskellene i opbygningen mellem Oracles "en instans = en database" og SQL Servers enkelte instans der driver flere databaser. Struktur er en temmelig bred formulering...

Men (som loadet også siger), så længe der findes en JDBC/ODBC driver kan der udveksles oplysninger hvis man koder lidt. Bruger man heterogene dataservices (i.e. Oracle Transparent Gateway) slipper man for kodningen - de "fremmede" databaser ses fra Oracle som en anden Oracle instans via et database link.
Avatar billede kamak Praktikant
18. februar 2004 - 00:31 #16
jeg fordeler pointene mellem arne_v og trer, så trer skal lige lave et svar - og tak for hjælpen
Avatar billede trer Nybegynder
18. februar 2004 - 10:05 #17
ok, et svar.