Avatar billede nams Nybegynder
14. februar 2004 - 22:21 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

remove spørgsmål

Hejsa

Vil lige høre om nogen ved hvordan man kan slette en bestemt fil type i dir / subdir's

fek.s slette alle .doc filer der måtte ligge fra /home og så derudaf ?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2004 - 22:26 #1
Måske:

rm `find /dir/subdir | grep .doc`
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2004 - 22:27 #2
Men generelt vil jeg frarråde den slags heftige rm kommandoer - en eller anden dag
ryger der for meget med !
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2004 - 22:27 #3
Ovenstående kommando vil f.eks. også slette abc.doc.tar.gz !
Avatar billede lap Nybegynder
14. februar 2004 - 23:48 #4
også:

find /home -name "*.doc" -type f -exec rm -f {} \;

vil virke - og kun slette filer som ender på .doc
Avatar billede nams Nybegynder
15. februar 2004 - 00:54 #5
hejsa ingen af dem virker desværre
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2004 - 10:49 #6
jo, de virker hvis du ellers har rettighed til at slette filerne - prøv lige som root i stedet for dig selv.

prompten skal være en # og ikke $

Elles må du fortælle hvad der sker - fejlbeskeder og lignende.
Avatar billede nams Nybegynder
15. februar 2004 - 20:04 #7
er altid root når jeg arbejder på serveren....
linien find /home -name "*.doc" -type f -exec rm -f {} \; står bare og tænker og noget tid efter kommer der baer en ny linie, ingen ting sker, ingen fejl kommer
Avatar billede lap Nybegynder
15. februar 2004 - 20:20 #8
mens der ingenting sker gennemløber den /home og sletter de filer, som du har bedt om - prøv at kontrollere det!
Avatar billede nams Nybegynder
16. februar 2004 - 19:26 #9
lap>> ja det har jeg kontroleret, og den slettede ik noget... lavede en
# find /home -name *.dom og der kom masser frem.....
Avatar billede lap Nybegynder
16. februar 2004 - 20:01 #10
find /home -name "*.doc" -type f -print -exec rm -f {} \;

nøjagtig denne kommando vil slette filer med navn *.doc - du har ikke skrevet nøjagtig hvad jeg har skrevet (har bogstaveligt gennemført dette 1000vis af gange).

Jeg har ændret lidt i kommandoen, så den også viser hvad den sletter - husk alle mellemrum, {}, \ og ;
Avatar billede hilli Nybegynder
16. februar 2004 - 22:22 #11
> står bare og tænker og noget tid efter kommer der baer en ny linie, ingen ting sker,
> ingen fejl kommer

he he...
Det er så *NIX når det er bedst. Går det godt siger den intet. Ret essentiel i forbindelse med shell scripts fx.
Avatar billede nams Nybegynder
22. februar 2004 - 21:53 #12
lap>> ved ik hvad der var med den anden linie, for det var ren copy af dit og det virkede ikke.....
Det nye eks. virker lige sin det Skal.....
Tak for svaret...
Avatar billede lap Nybegynder
22. februar 2004 - 22:18 #13
velbekomme - takker for points :-)